Malý francouzský elektromobil s moderním dynamickým designem, Peugeot e-208, jsme už v testu měli. Kolega jej zhodnotil jako auto hlavně do města. Nyní se na něj podíváme z pohledu spotřeby, a to v těch nejnáročnějších podmínkách pro elektromobil, protože test probíhal ještě v zimních teplotách.
Test elektromobilu Peugeot e-208 s technikou PSA a sportovním stylem
Technické parametry Peugeot e-208
Kompletní specifikaceKonstrukce | hatchback, 4 055 × 1 745 × 1 430 mm, 1 455 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: přední |
Výkon | 115 kW, 156 koní, točivý moment: 260 Nm / 300 ot/min |
Baterie | 50 kWh (45 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 100 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 15,5 kWh / 100 km, dojezd: 362 km |
Cena od | 850 000 Kč |
Peugeot e-208 má, stejně jako ostatní osobní elektromobily značek Peugeot, Citroen, Opel a DS, baterii o kapacitě 50 kWh, jak si můžete přečíst v katalogu výše. Z toho je využitelných 45 kWh, což zajišťuje teoretický dojezd podle WLTP 340 kilometrů a udávaná kombinovaná spotřeba dle WLTP je 16,5 kWh/100 km. Cena startuje na 870 000 Kč včetně DPH, ale v nejvyšší výbavě GT-Pack je o 100 tisíc Kč dražší. V současné době ale platí akční sleva 80 tisíc Kč pro dvě nižší výbavy a pro GT a GT-Pack dokonce 95 tisíc korun.
Palubní počítač Peugeotu e-208 ukázal spotřebu 22,4 kWh/100 km.
Nedílnou součástí každého testu spotřeby je kombinovaný okruh, kde měřím spotřebu podle palubního počítače. Celý okruh je dlouhý cca 60 kilometrů a z toho tvoří 17 km dálnice (cca polovina v každém směru, což by mělo eliminovat vliv protivětru), přibližně 16 km jsou města a zbytek silnice druhé a třetí třídy + průjezdy menšími obcemi. Hlavní zásada je jet na horní hranici rychlostních limitů, případně co dovolí situace, ale plynule. Palubní počítač Peugeotu e-208 ukázal při teplotě okolo nuly, spíše mírně pod ní, spotřebu 22,4 kWh/100 km.
Vyhodnotil jsem i spotřebu při ustálených rychlostech, které odpovídají našim limitům mimo město. Abych eliminoval vliv převýšení nebo protivětru, jedu každý úsek dvakrát, pokaždé v jiném směru, a výsledek poté průměruji. Na běžných silnicích, tedy při 90 km/h, vyšla spotřeba na 20,4 kWh/100 km, při „stodesítce“ na rychlostní silnici je to už rovných 24 kWh/100 km a při dálniční rychlosti 130 km/h stoupla výrazněji na 29,6 kWh/100 km.
Reálná spotřeba vyšla na 27,1 kWh/100 km.
Za celý test spotřeby jsem ujel 211 km, během kterých jsem vyhodnocoval i reálnou spotřebu podle nabíjení, která bývá vyšší o ztráty právě během doplňování energie. Šlo o kombinaci města, dálnice i okresek. Ve městě to bylo celkem cca 54 kilometrů a spotřeba tam byla 25,6 kWh/100 km podle palubního počítače. Zbytek tvořily dálnice a okresky, v poměru cca 50/50. Palubní počítač ukázal za celý test 24,2 kWh/100 km. Celkem Peugeot e-208 odebral 57,2 kWh, takže reálná spotřeba vyšla na 27,1 kWh/100 km.
Režim jízdy | Spotřeba | Teoretický dojezd |
---|---|---|
Město (ujeto 54 km) | 25,58 kWh/100 km | 175 km |
Mimo město (90 km/h) | 20,4 kWh/100 km | 220 km |
Rychlostní silnice (110 km/h) | 24 kWh/100 km | 187 km |
Dálnice (130 km/h) | 29,6 kWh/100 km | 152 km |
Kombinovaný okruh (60 km) podle palubního počítače | 22,4 kWh/100 km | 200 km |
Celý test (211 km) podle nabíjení | 27,11 kWh/100 km |
Venkovní teplota se během okruhu pohybovala okolo -2 °C. Během celého testu to pak bylo v rozmezí 2 až -5 °C.
Teoretický dojezd vychází z údaje o spotřebě v daném režimu a údaje o využitelné kapacitě baterie, která je 45 kWh.
Komentář autora:
Jelikož při testu spotřeby Peugeotu e-2008, který má stejnou techniku, ale je větší, jsem měl poměrně nízkou spotřebu, tak mě tyto hodnoty nepříjemně překvapily. Původně jsem měl podezření, zda na autě nebyla nějaká závada. Proto jsem poprosil kolegu, aby za mnou při pozdějším testu projel okruh ještě jednou. To již byla teplota nad nulou, byť pořád pod 5 °C, a spotřeba byla 19,2 kWh/100 km, tedy o poznání nižší. Rozdíl byl v tom, že před startem okruhu jel kolega delší trasu, takže auto už měl vyhřáté. Stále to ale byla výrazně vyšší spotřeba, než jakou jsem měl na stejné trase a při stejném stylu jízdy s Peugeotem e-2008 v takřka ideálních teplotách, těsně pod 20 °C. Zkrátka vozy s touto technikou jsou na vnější teplotu evidentně hodně citlivé.
Jinak jde ale o povedené auto a z hlediska ovládání bych mu vytkl asi jen to, že nemá možnost plachtění na neutrál. I v režimu D stále trochu rekuperuje. Díky relativně velké baterii i přes velikost auta má i v zimě při těchto vysokých hodnotách spotřeby solidní dojezd.
Foto: Marek Tomíšek, fDrive.cz