Renault 4 byl původně představen se základním pohonem o výkonu 90 kW (120 k) a baterií 40 kWh. Novější verze s větší 55kWh baterií nabízí kromě delšího dojezdu také vyšší výkon. A právě tato konfigurace s 150 koňmi tvoří vrchol nabídky. Renault 4 150 k má podle oficiálních údajů WLTP spotřebu 15,1 kWh/100 km a dojezd až 409 km. Využitelná kapacita baterie činí 52 kWh. Ceníková cena této testované verze v Česku se pohybuje lehce nad hranicí 900 tisíc Kč.



Technické parametry Renault 4 150 k comfort range
Kompletní specifikace| Konstrukce | crossover, 4 143 × 1 796 × 1 572 mm, 1 462 kg |
|---|---|
| Pohon | Elektřina, hnaná náprava: přední |
| Výkon | 110 kW, 150 koní, točivý moment: 245 Nm |
| Baterie | 52 kWh |
| Nabíjení | rychlonabíjení: 100 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
| Spotřeba | Kombinovaná: 15,1 kWh / 100 km, dojezd: 409 km |
| Cena od | 799 000 Kč |
Nedílnou součástí každého testu spotřeby je kombinovaný okruh, kde měřím spotřebu podle palubního počítače. Celý okruh je dlouhý přibližně 65 kilometrů, z toho 17 km tvoří dálnice (cca polovina v každém směru), zhruba 16 km jsou města a zbytek představují silnice nižších tříd s průjezdy menšími obcemi, ale oproti předchozím našim okruhům jsem musel udělat menší změnu trasy kvůli uzavřené trase v jedné obci. Snažím se jet vždy plynule a na horní hranici povolených rychlostních limitů. Palubní počítač Renaultu 4 ukázal na této trase spotřebu 13,6 kWh/100 km. Venkovní teplota se během testu pohybovala okolo 26 °C a ve voze byla vypnuta klimatizace.
Vyhodnotil jsem i spotřebu při ustálených rychlostech, které odpovídají našim limitům mimo město. Abych eliminoval vliv převýšení nebo protivětru, jedu každý úsek dvakrát, pokaždé v jiném směru, a výsledek poté průměruji. Na běžných silnicích, tedy při 90 km/h, vyšla spotřeba na 13,3 kWh/100 km a při dálniční rychlosti 130 km/h spotřeba vyskočila na 16,9 kWh/100 km. Když jsem se pak pohyboval v městském provozu, tak si auto řeklo o 10,2 kWh/100 km.
Spotřeba a dojezd při běžném provozu
Za celý test jsem ujel 391 km, přičemž jsem sledoval spotřebu na palubním počítači i na základě nabíjení, které zahrnuje i energetické ztráty během doplňování. Jízda byla kombinací městského provozu, dálnic a okresních silnic, tedy běžný příměstský provoz dojezdu ze„ satelitu“ do velkého města za prací. Palubní počítač ukázal za celý test průměrnou spotřebu 14,2 kWh/100 km. Celkem po opětovném nabití na původní kapacitu baterie vůz odebral 55,16 kWh, takže reálná spotřeba vyšla na 14,11 kWh/100 km. Při této spotřebě vychází reálný dojezd vozu na téměř 370 km, tedy o cca 40 km méně, než udává norma WLTP.
| Režim jízdy | Spotřeba | Teoretický dojezd |
|---|---|---|
| Město (50 km/h) | 10,2 kWh/100 km | 510 km |
| Mimo město (90 km/h) | 13,3 kWh/100 km | 391 km |
| Dálnice (130 km/h) | 16,9 kWh/100 km | 308 km |
| Kombinovaný okruh (64,2 km) podle palubního počítače | 13,6 kWh/100 km | 382 km |
| Celý test (391 km) podle nabíjení | 14,2 kWh/100 km | 369 km |
Venkovní teplota během okruhu činila 26 °C.
Teoretický dojezd vychází z údaje o spotřebě v daném režimu a údaje o využitelné kapacitě baterie, která je 52 kWh.
Komentář autora ke spotřebě
Renault 4 je opravdu městská stylovka a podle toho se i auto chová. Co je základem úspěchu tohoto modelu, jsou pádla pod volantem pro tři typy rekuperace a lehké plachtění při nulové rekuperaci. Ano, i při „žádné“ rekuperaci auto i tak něco vrací do baterie, ale není to stylem brzdění auta, jak to známe u konkurenčních modelů jiných automobilek. Další výhodou pro město je funkce one pedal, díky které můžete auto ovládat pouze jedním pedálem (akcelerátorem/plynem).
Velmi často se ptáte, za kolik dobíjíme a kolik stojí jeden kilometr provozu v přepočtu na dobitou energii (palivo). Pro vytvoření představy o nákladech na provoz tohoto modelu přidávám tabulku, do níž jsem započítal průměrnou spotřebu zobrazenou palubním počítačem za celou dobu zápůjčky vozidla a přepočetl ji na různé druhy dobíjení.
| Dobíjení | Cena za kWh | Cena za 1 km |
|---|---|---|
| Doma Wallbox | 5 Kč | 0,71 Kč |
| Veřejné AC | 8 Kč | 1,14 Kč |
| Veřejné DC | 13 Kč | 1,85 Kč |
Foto: Petr Vomáčka, fDrive.cz
A já můžu být rád, že mám Inster, protože zatím nic lepšího, co odveze 4 lidi za dobrou cenu, prostě není.