Renault 4
test

Renault 4

Zaostřeno na spotřebu
8

Renault 4 E-Tech 150 dorazil jako výkonnější varianta elektrické „čtyřky“ s pohonem předních kol, která rozšiřuje nabídku vedle základní verze se 120 koňmi. Využívá stejnou baterii s kapacitou 52 kWh, avšak nabídne výrazně vyšší výkon 110 kW (150 k) a lepší dynamiku. My jsme otestovali reálnou spotřebu právě této silnější varianty.

Renault 4 byl původně představen se základním pohonem o výkonu 90 kW (120 k) a baterií 40 kWh. Novější verze s větší 55kWh baterií nabízí kromě delšího dojezdu také vyšší výkon. A právě tato konfigurace s 150 koňmi tvoří vrchol nabídky. Renault 4 150 k má podle oficiálních údajů WLTP spotřebu 15,1 kWh/100 km a dojezd až 409 km. Využitelná kapacita baterie činí 52 kWh. Ceníková cena této testované verze v Česku se pohybuje lehce nad hranicí 900 tisíc Kč.

Technické parametry Renault 4 150 k comfort range

Kompletní specifikace
Konstrukcecrossover, 4 143 × 1 796 × 1 572 mm, 1 462 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: přední
Výkon110 kW, 150 koní, točivý moment: 245 Nm
Baterie52 kWh
Nabíjenírychlonabíjení: 100 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 15,1 kWh / 100 km, dojezd: 409 km
Cena od799 000 Kč

Nedílnou součástí každého testu spotřeby je kombinovaný okruh, kde měřím spotřebu podle palubního počítače. Celý okruh je dlouhý přibližně 65 kilometrů, z toho 17 km tvoří dálnice (cca polovina v každém směru), zhruba 16 km jsou města a zbytek představují silnice nižších tříd s průjezdy menšími obcemi, ale oproti předchozím našim okruhům jsem musel udělat menší změnu trasy kvůli uzavřené trase v jedné obci. Snažím se jet vždy plynule a na horní hranici povolených rychlostních limitů. Palubní počítač Renaultu 4 ukázal na této trase spotřebu 13,6 kWh/100 km. Venkovní teplota se během testu pohybovala okolo 26 °C a ve voze byla vypnuta klimatizace.

Vyhodnotil jsem i spotřebu při ustálených rychlostech, které odpovídají našim limitům mimo město. Abych eliminoval vliv převýšení nebo protivětru, jedu každý úsek dvakrát, pokaždé v jiném směru, a výsledek poté průměruji. Na běžných silnicích, tedy při 90 km/h, vyšla spotřeba na 13,3 kWh/100 km a při dálniční rychlosti 130 km/h spotřeba vyskočila na 16,9 kWh/100 km. Když jsem se pak pohyboval v městském provozu, tak si auto řeklo o 10,2 kWh/100 km.

Spotřeba a dojezd při běžném provozu

Za celý test jsem ujel 391 km, přičemž jsem sledoval spotřebu na palubním počítači i na základě nabíjení, které zahrnuje i energetické ztráty během doplňování. Jízda byla kombinací městského provozu, dálnic a okresních silnic, tedy běžný příměstský provoz dojezdu ze„ satelitu“ do velkého města za prací. Palubní počítač ukázal za celý test průměrnou spotřebu 14,2 kWh/100 km. Celkem po opětovném nabití na původní kapacitu baterie vůz odebral 55,16 kWh, takže reálná spotřeba vyšla na 14,11 kWh/100 km. Při této spotřebě vychází reálný dojezd vozu na téměř 370 km, tedy o cca 40 km méně, než udává norma WLTP.

Režim jízdy Spotřeba Teoretický dojezd
Město (50 km/h) 10,2 kWh/100 km 510 km
Mimo město (90 km/h) 13,3 kWh/100 km 391 km
Dálnice (130 km/h) 16,9 kWh/100 km 308 km
Kombinovaný okruh (64,2 km) podle palubního počítače 13,6 kWh/100 km 382 km
Celý test (391 km) podle nabíjení 14,2 kWh/100 km 369 km

Venkovní teplota během okruhu činila 26 °C.

Teoretický dojezd vychází z údaje o spotřebě v daném režimu a údaje o využitelné kapacitě baterie, která je 52 kWh.

Komentář autora ke spotřebě

Renault 4 je opravdu městská stylovka a podle toho se i auto chová. Co je základem úspěchu tohoto modelu, jsou pádla pod volantem pro tři typy rekuperace a lehké plachtění při nulové rekuperaci. Ano, i při „žádné“ rekuperaci auto i tak něco vrací do baterie, ale není to stylem brzdění auta, jak to známe u konkurenčních modelů jiných automobilek. Další výhodou pro město je funkce one pedal, díky které můžete auto ovládat pouze jedním pedálem (akcelerátorem/plynem).

Velmi často se ptáte, za kolik dobíjíme a kolik stojí jeden kilometr provozu v přepočtu na dobitou energii (palivo). Pro vytvoření představy o nákladech na provoz tohoto modelu přidávám tabulku, do níž jsem započítal průměrnou spotřebu zobrazenou palubním počítačem za celou dobu zápůjčky vozidla a přepočetl ji na různé druhy dobíjení.

Dobíjení Cena za kWh Cena za 1 km
Doma Wallbox 5 Kč 0,71 Kč
Veřejné AC 8 Kč 1,14 Kč
Veřejné DC 13 Kč 1,85 Kč

Foto: Petr Vomáčka, fDrive.cz

Diskuze ke článku
Vladislav Pisa
Vladislav Pisa
Super 👍
Jan Jakubík
Jan Jakubík
Moc pěkné. O víkendu jsem měl možnost jet s Alpine (R5) na výstavě v Letnanech (Praha). Jenom mě zatím ještě mrzí cena. Snad se s novou baterií (2027-8) a vlivem konkurence brzy dostane o 100 až 150 tis. Kč nízě. Partnerce se tohle auto taky moc libí, ale když si naklika podle svého, je cena okolo 950 tis. Kč. To prostě není málo za 52 kWh a 4,14 metru dolohé auto.
Jan Liška
Jan Liška
R4 je pěkný, spotreba dobrá, ale za tu cenu si myslim zatím nestojí. Počkejme si, až se novinkou nasytí dotovaný domácí francouzský trh, a třeba to bude zajímavější.
A já můžu být rád, že mám Inster, protože zatím nic lepšího, co odveze 4 lidi za dobrou cenu, prostě není.
Roman Trnka
Roman Trnka
Dobrý den, pane Vomáčko, jak jste přišel na cenu 5 Kč/kWh při domácím nabíjení? Počítáte i platbu za rezervovaný výkon (jistič)? Jinými slovy, je to opravdu měsíční faktura vydělená spotřebou? Dostat se na tuto cenu lze podle mě jen na spotu při využití baterie z FVE, do čehož byste zase měl započítat investici do FVE.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze