Peugeot e-208 GT
test

Peugeot e-208 GT

Město je jeho bezpečné teritorium
4

Aktuální generace modelu 208 se letos dočkala plně elektrické verze. Výrobce u ní slibuje solidní dojezd a dostatečný výkon. Podle našich zkušeností se však tenhle krasavec cítí mimo město trošku nejistě, a to hlavně v zimním období. Snažili jsme se najít odpověď na to, jaké jsou jeho největší přednosti a zda se jeho koupě vyplatí.

Elektromobily začínají pomalu, ale jistě přebírat vládu nad automobilovým světem a ani francouzský Peugeot této vlně neutekl. Proto v druhé polovině letošního roku představil plně elektrickou variantu modelu 208. Otázkou však je, jestli má smysl se po ní vůbec poohlížet. V nabídce značky je totiž několik klasických motorizací a co se týká testované specifikace e-208, ta je k dispozici v jednom výkonovém stupni a prakticky vždy v nejvyšší výbavě. Na druhou stranu, Peugeot e-208 dostal novou modulární platformu e-CMP, která vznikla právě proto, aby se dalo z elektrické varianty vytěžit co nejvíce.

Test elektromobilu Peugeot e-208 s technikou PSA a sportovním stylem

Technické parametry Peugeot e-208

Kompletní specifikace
Konstrukcehatchback, 4 055 × 1 745 × 1 430 mm, 1 455 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: přední
Výkon115 kW, 156 koní, točivý moment: 260 Nm / 300 ot/min
Baterie50 kWh (45 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 100 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 15,5 kWh / 100 km, dojezd: 362 km
Cena od850 000 Kč

Design: zaujme na první pohled

Po vizuální stránce se tento malý lev povedl. Stačí zvolit nápadnější lak karoserie (pro verzi e-208 lze volit z celkových šesti) a připlatit si za 17" litá kola. V ten okamžik by málokdo hádal, že před ním nestojí klasické benzinové provedení, nýbrž jen hezky vyšperkovaný Peugeot s bateriemi. A jak tedy lze bezpečně poznat, že před vámi stojí elektromobil? Odpověď je jednoduchá. Podívejte se na zadní C sloupek. Pokud tam uvidíte písmenko „e“, je jasno. Druhým poznávacím znakem je samozřejmě registrační značka vozu, která bude začínat písmeny EL. Vůz má zdířku pro zapojení nabíjecího kabelu umístěnou v místech, kde je běžně uschován otvor pro tankování paliva.

Technika a výbava: už v základu je nad rámec bohatá

V rámci testované specifikace se vůz chlubil nejvyšší výbavou Allure, která byla dále obohacena o pakety e-Allure Pack a GT Pack. Kdo si objedná právě takovou kombinaci, dostane lepší Full LED hlavní světlomety, LED směrová světla, výrazně zatmavená boční okna, 17" litá kola s pneumatikami o rozměru 205/45, větší dotykovou obrazovku palubního systému, sportovní hliníkové pedály a také elektricky vyhřívaná přední sedadla. Ta sice nabízejí pouze manuální nastavení, ale to je ve výsledku dobře. Elektrické ovládání totiž přidává dodatečné kg navíc, což si elektromobil v rámci co nejdelšího dojezdu nemůže dovolit. Vůz přitom disponuje Li-Ion baterií s celkovou kapacitou 50 kWh, ze které je plně využitelných 45 kWh. Výkon elektromotoru dosahuje maximálně 100 kW a točivý moment až 260 Nm.

Kabina: nečekaně sportovní a útulná

V interiéru je znát, že se počítalo s tím, že vůz budou využívat nejen mladé páry, ale také menší rodiny. Palubní deska je dostatečně přehledná a nabízí imitaci karbonu. Sportovněji naladěné řidiče určitě potěší malý multifunkční kožený volant s logem GT a za naprostou lahůdku považujeme příplatková sportovní sedadla s výrazným bočním vedení. Právě ta jako by vypadla z nějaké závodní edice modelu 208 a k povaze elektromobilu se překvapivě hodí. Navzdory tomu, že model 208 je vlastně aktuálně druhým nejmenším zástupcem značky vůbec, na jeho přední sedadla se pohodlně usadí i cestující s výškou 190 cm. O něco horší je to vzadu, kam doporučujeme usazovat pouze děti nebo osoby, které neměří více jak 160 cm. Jinak totiž hrozí na zadních sedadlech větší pocit stísněnosti. Pro snadnější parkování je vůz vybaven parkovací kamerou, u které by se ale do budoucna mohla zlepšit kvalita obrazu. Aktuálně je to spíše průměr.

Infotainment: dostatečná konektivita zaručena

Vůz také myslí na konektivitu, a tak nabízí podporu Apple Car Play a Android Auto, přičemž v kabině nechybí ani zdířky pro zapojení kabelu typu USB-A a USB-C. A aby toho nebylo málo, Peugeot přidal doživotní aktualizace mapových podkladů navigace zdarma. Spojení s okolním světem zajišťuje systém zvaný Peugeot Connect Box, který zahrnuje SOS volání v případě nehody a taktéž asistenční službu, která je k dispozici 24 hodin denně. Na testované e-208 se ale bohužel najdou také nedostatky. Ačkoliv se ve voze ovládá takřka vše dotykově, například automatická duální klimatizace by si zasloužila vlastní ovládací panel s klasickými otočnými ovladači. Peugeot takové řešení nabízí již pár let v mnoha modelech a výtky k tomuto řešení jako by schválně přehlížel.

Pro kontrolu vozu může jeho majitel využívat také aplikaci MyPeugeot, s jejíž instalací získá možnost mít přehled o celkovém stavu vozu. V případě jejího využití lze na dálku sledovat stav vozu, kapacitu baterií anebo si předem určit, v kolik hodin se vůz sám vyhřeje. Peugeot e-208 totiž disponuje elektrickým kompresorem s funkcí chlazení a ohřevu pomoci tepelného čerpadla.

Jízdní vlastnosti: do budoucna to chce pár vylepšení

O novém elektrickém Peugeotu e-208 by se dalo klidně napsat, že jde o přerostlé elektrické autíčko z Matějské pouti. Stačí totiž nastartovat, auto začne vydávat poměrně líbivý zvuk elektromotoru a rázem má řidič v ruce stroj, jehož povaha se silně mění s tím, jaký jízdní režim je zrovna aktivovaný. Na výběr jsou celkem tři: Eco, Normal a Sport, přičemž v tom posledním se vůz přepne do maximálního výkonu. Ten činí rovných 100 kW a pod pedálem akcelerátoru se rázem zjeví možnost získat točivý moment až 260 Nm. V tomto nastavení umí elektrická 208 zrychlit z 0 na 100 km/h za rovných osm sekund a dosáhne maximální rychlosti 150 km/h. Tehdy již zasáhne elektrický omezovač rychlosti a je až s podivem, jak rychle se na tuto rychlost e-208 vlastně dostane.

Jenže současně s tím je zde jasně vidět, že se jedná o první plně elektrické dílo značky Peugeot, což se projevuje některými nedostatky. Vůz měl například několikrát drobnou prodlevu při plném sešlápnutí pedálu akcelerátoru a také nelze nastavit sílu rekuperace energie. Ta je spíše lehčího rázu a po sundání nohy z pedálu „plynu“ určitě nečekejte nějaké závratné zpomalování. Vůbec nejhorším prvkem na e-208 je však elektrická parkovací brzda. Ta postrádá funkci automatického zatažení, takže pokud zastavíte na místě, zařadíte na převodovce písmeno P a otevřete dveře (když třeba chcete rychle omýt čelní okno na čerpací stanici), rázem na vás vůz spustí nepříjemný hlasitý poplach, který v okolních řidičích vyvolává pocit, že se váš elektrický Peugeot rozhodl brzo explodovat a odpočítává poslední sekundy do „akce“.

Spotřeba: dálnice nemá moc v oblibě

Ve výsledku lze s autem ujet na plně nabité baterie i 240 km, avšak silně záleží na tom, kolik osob ve voze vlastně jede. Velký vliv má na spotřebu a celkový dojezd také okolní teplota. Pokud totiž venku naměříte sotva 5 °C, tento elektromobil ujede na plně nabité baterie sotva 200 km. Sami jsme zkoušeli různé styly jízd, měnil se i počet osob na palubě vozu a v tom nejlepším případě jsme ujeli přesně 195 km. Jsme si však jisti, že v případě vyšších teplot by dojezd dosáhl ještě o 100 km výše.

Naše průměrná spotřeba se za celý testovací týden ustálila na 24,2 kWh na 100 km, ale hlavně po ránu nebyly ničím výjimečným hodnoty dosahující i 30 kWh na 100 km. Do budoucna zkrátka musí Peugeot vylepšit hlavně kapacitu baterií, které zkrátka nestačí na nic víc než běžné městské jízdy. Neříkáme, že Peugeot e-208 nezvládá jízdu po okreskách a dálnicích, ale hlavně v druhém případě se odběr elektrické energie začne až nepřirozeně navyšovat s každými 10 km/h navíc. V rychlosti 130 km/h tak na každém ujetém kilometru ubyly z počítadla elektrického dojezdu 4 km. To je jasná ukázka toho, že kdo chce s tímto vozem jet delší dálniční trasu, pečlivě musí dopředu plánovat, kde bude cestou nabíjet.

Nabíjení: za půl hodiny může být hotovo

Nabíjení vozu pak lze provádět skrze zásuvku CCS Type 2, kdy v případě stejnosměrného proudu (DC) lze dobíjet výkonem až 100 kW. Tehdy se dobijí prázdné baterie z 0 na 80 % za 30 minut. Klasickým jevem je pak to, že čím více jsou baterie nabité, tím menší rychlostí se vlastně nabíjí. U Peugeotu e-208 stačilo, aby baterie dosáhly kapacity 75 % a rázem se nabíjecí výkon automaticky snižoval až na nějakých 25 kW. V ten okamžik se tedy vyplatí přepojit nabíjení na klasický kabel Mennekes, kdy se pak do jedné hodiny dobije zbylá kapacita baterie.

Závěr: dokonalý kompromis

S volbou prvního čistě elektrického Peugeotu 208 získáte mnoho výhod, které jsou vykoupeny jen pár kompromisy. Tohle auto dokáže dokonale zmást své okolí už jen tím, jak vypadá. Na první pohled nedává znát, že se jedná o elektromobil a svou vizáží připomíná spíše sportovní verzi s klasickým spalovacím motorem. Pokud pak vynecháme vzhled, i jeho technika a zpracování si zaslouží přinejhorším známku dvě. Do budoucna by si tento model zasloužil nějakou silnější verzi, která nabídne především delší dojezd. Po stránce výbavy a bezpečnosti se totiž nedá e-208 nic vytknout.

Ostatně, za cenu, která přesahuje 900 tisíc Kč, by kde kdo čekal dokonalý městský elektromobil. Tohle auto má nejraději město a pocit, že je poblíž nějaká nabíjecí stanice. Jakmile se totiž vzdálí z městského revíru a zamíří na dálnice, rázem se dojezd začne enormně snižovat a rázem nemáte ani chuť vychutnat si silnou dynamiku, která dokáže zostudit i některé stejně výkonné spalovací vozy.

peugeot-e-208
Klady
  • dostačující vnitřní prostor
  • solidní jízdní projev
  • bohatá bezpečnostní výbava
  • sportovní design
Zápory
  • absence automatického zatažení ruční brzdy
  • vyšší pořizovací cena
  • malý dojezd
Diskuze ke článku
Pavel Šedivý
Pavel Šedivý
,,Naše průměrná spotřeba se za celý testovací týden ustálila na 8,7 kWh'' -to je ale snad rekord ve spotřebě.......
Jaroslav Polák
Jaroslav Polák
By mě zajímalo na jaké dálnici u nás jde jezdit trvale 130 km/h. Myslím, že mou obvyklou rychlosti 110-115 km/h tempomat bych měl dojezd výborný a do cíle bych dojel prakticky za stejný čas a mnohem méně unavený.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze