Reálná spotřeba elektromobilu Opel Corsa Electric
test

Reálná spotřeba elektromobilu Opel Corsa Electric

Zaostřeno na spotřebu
1

Opel Corsa-e byl trochu nenápadným elektromobilem z koncernu Stellantis, který ale prošel faceliftem a změnil název na Opel Corsa Electric. Vznikl ještě v koncernu PSA, měl tedy stejný základ jako například Peugeot e-208 a spolu s faceliftem dostal i novou techniku, která je opět shodná s koncernovými sourozenci.

Opel Corsa-e jsme samozřejmě v testu měli a podle kolegy to je elektromobil, který překvapí příznivou cenou a rychlým nabíjením. Spotřebou ale tolik neoslnil, nicméně teď jsme otestovali modernizovanou verzi Opel Corsa Electric, která slibuje o poznání lepší spotřebu. Jaká je tedy realita?

Technické parametry Opel Corsa 2023 Electric 51

Kompletní specifikace
Konstrukcehatchback, 4 061 × 1 960 × 1 435 mm, 1 530 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: přední
Výkon115 kW, 156 koní, točivý moment: 260 Nm
Baterie51 kWh (48,1 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 100 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 14,3 kWh / 100 km, dojezd: 405 km
Cena od949 990 Kč

Opel Corsa Electric má baterii o celkové kapacitě 51 kWh, jak si můžete přečíst v katalogu výše, z čehož je využitelných 48,1 kWh. To zajišťuje teoretický dojezd podle WLTP až 405 kilometrů a udávaná kombinovaná spotřeba dle WLTP je 14,3 až 14,6 kWh/100 km/100 km podle výbavy vozu. To je ale přibližně o 2 kWh/100 km méně než u předchůdce. Cena startuje dle standardního ceníku na 949 990 Kč včetně DPH, ale současná akční cena je ale ještě o 70 tisíc Kč nižší. Tato motorizace má navíc vyšší výbavu GS, ale stále si můžete pořídit Corsu Electric i s původní technikou a ve výbavě Edition, která stojí 909 990 Kč a na ni platí akční cena ve výši dokonce 90 tisíc korun.

Palubní počítač Opelu Corsa Electric ukázal spotřebu 14,2 kWh/100 km.

Nedílnou součástí každého testu spotřeby je kombinovaný okruh, kde měřím spotřebu podle palubního počítače. Celý okruh je dlouhý cca 60 kilometrů a z toho tvoří 17 km dálnice (cca polovina v každém směru, což by mělo eliminovat vliv protivětru), přibližně 16 km jsou města a zbytek silnice druhé a třetí třídy + průjezdy menšími obcemi. Hlavní zásada je jet na horní hranici rychlostních limitů, případně co dovolí situace, ale plynule. Palubní počítač Opelu Corsa Electirc ukázal spotřebu 14,2 kWh/100 km. Venkovní teplota se během okruhu pohybovala okolo 21 °C.

Vyhodnotil jsem i spotřebu při ustálených rychlostech, které odpovídají našim limitům mimo město. Abych eliminoval vliv převýšení nebo protivětru, jedu každý úsek dvakrát, pokaždé v jiném směru, a výsledek poté průměruji. Na běžných silnicích, tedy při 90 km/h, vyšla spotřeba na 11,85 kWh/100 km, při „stodesítce“ na rychlostní silnici je to už 14,7 kWh/100 km a při dálniční rychlosti 130 km/h stoupla výrazněji na 20,1 kWh/100 km.

Reálná spotřeba vyšla na 17,2 kWh/100 km.

Za celý test spotřeby jsem ujel 356 km, během kterých jsem vyhodnocoval i reálnou spotřebu podle nabíjení, která bývá vyšší o ztráty právě během doplňování energie. Jelikož test probíhal v teplotách od 19 °C do 26 °C a za slunečného počasí, spotřebu často navyšovala klimatizace. Celkově šlo o kombinaci města, dálnice i okresek. Ve městě to bylo celkem cca 88 kilometrů a spotřeba tam byla 14,4 kWh/100 km podle palubního počítače. Zbytek tvořily dálnice a okresky v podobném poměru, ale s mírnou převahou dálnic. Palubní počítač ukázal za celý test 15,4 kWh/100 km. Celkem Opel Corsa Electric odebral 61,252 kWh, takže reálná spotřeba vyšla na 17,21 kWh/100 km.

Režim jízdy Spotřeba Teoretický dojezd
Město (ujeto 88 km) 14,44 kWh/100 km 333 km
Mimo město (90 km/h) 11,85 kWh/100 km 405 km
Rychlostní silnice (110 km/h) 14,7 kWh/100 km 327 km
Dálnice (130 km/h) 20,1 kWh/100 km 239 km
Kombinovaný okruh (60 km) podle palubního počítače 14,2 kWh/100 km 338 km
Celý test (356 km) podle nabíjení 17,21 kWh/100 km

Venkovní teplota se během okruhu pohybovala okolo 21 °C. Během celého testu to pak bylo v rozmezí 19 až 26 °C.

Teoretický dojezd vychází z údaje o spotřebě v daném režimu a údaje o využitelné kapacitě baterie, která je 48,1 kWh.

Komentář autora:

Technika je stejná jako u jiných modernizovaných elektromobilů z koncernu Stellantis. Mně ve všech z nich chybí možnost volby intenzity rekuperace pomocí pádel pod volantem. Zejména bych pak uvítal nulovou rekuperaci pro plachtění. Oceňuji ovšem alespoň možnost volby mezi slabou rekuperací (D), která se plachtění blíží, a silnou rekuperací (B). Před modernizací to ale bylo vyřešené lépe, pomocí páky, zatímco teď je nutné se trefovat do malého tlačítka B.

Když porovnám rozdíl spotřeby oproti Corse-E, je obrovský. Částečně za to mohou příznivější povětrnostní podmínky v tomto testu, ale ty by neudělaly tolik. Rozdíly v jednotlivých disciplínách byly od 1,5 do 4 kWh/100 km, průměr pak byl cca 3,6 kWh/100 km, protože ve většině scénářů se rozdíl pohyboval okolo 4 kWh/100 km. Nejmenší byl na kombinovaném okruhu, kde vyšel 1,5 kWh/100 km, druhý nejnižší mimo město, kde to bylo cca 3 kWh/100 km. Je tedy jasné, že modernizovaný Opel Corsa Electric je výrazně úspornější a podle mě stojí za to si připlatit za tuto verzi. Ta navíc nabídne vyšší výkon a díky mírně větší baterii spolu s výrazně nižší spotřebou i o poznání delší dojezd.

Lovcem dálničních kilometrů rozhodně Opel Corsa-e nebyl a není jím ani Opel Corsa Electric. Při 130 km/h už byste museli nabíjet často, dojezd zde teoreticky vychází na pouhých 239 km. Na dálnici ale toto auto není primárně určené a v ostatních disciplínách má dojezd výrazně přes 300 km a mimo město dokonce vychází teoreticky na více než 400 km. Takže mimo dálnici zvládne i delší trasy, přestože svými rozměry míří hlavně do města a okolí.

Foto: Marek Tomíšek, fDrive.cz

Diskuze ke článku
Dini Dini
Dini Dini
320km dojezd, nebudem to trápit, tak 80-10 cca 220km, v zimě nebudeme moc topit, tak dojezd zůstane na 180km.

Tohle je fakt hodně jednoúčelový auto.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze