Pokud jde o plug-in hybridní Mercedes B 250e, zatím jsme přinesli jen první jízdní dojmy, na které se můžete podívat třeba i ve videu níže. Teď jsem toto auto měl na klasický týdenní test a zaměřil jsem se na reálnou spotřebu. Ta byla sice v zimních podmínkách vyšší, než když jsem v létě testoval Mercedes A250e se stejným pohonem, ale i tak si tento plug-in hybridní Mercedes vedl velmi dobře.
Poprvé za volantem plug-in hybridní třídy B
Technické parametry Mercedes-Benz B 250e (2019)
Kompletní specifikaceKonstrukce | hatchback, 4 394 × 1 836 × 1 562 mm, ? kg |
---|---|
Pohon | Hybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: přední |
Výkon | 160 (118 + 75) kW, 218 (160 + 102) koní, točivý moment: 450 Nm |
Baterie | 15,6 kWh |
Nabíjení | konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 1,6 l / 100 km |
Cena od | 1 011 560 Kč |
Jak se můžete podívat výše v katalogu, plug-in hybridní Mercedes třídy B má kombinovanou spotřebu dle ekvivalentu NEDC 1,6 l/100 km (přepočteno z WLTP), zatímco oficiální spotřeba elektřiny je 15,4 kWh/100 km. Čistě elektrický dojezd je pak dle cyklu WLTP 67 kilometrů. Cena startuje na 1 011 560 Kč včetně DPH, ale testovaná verze byla určitě dražší, protože měla příplatkovou výbavu.
Palubní počítač Mercedesu B 250e ukázal spotřebu 2,1 litrů benzínu a 15,5 kWh elektřiny na 100 kilometrů.
Test spotřeby zpravidla začíná jednotným kombinovaným okruhem, který projíždím s každým autem. Ten je dlouhý cca 60 kilometrů a z toho tvoří 17 km dálnice (cca polovina v každém směru, což by mělo eliminovat vliv protivětru), přibližně 16 km jsou města a zbytek silnice druhé a třetí třídy + průjezdy menšími obcemi. Hlavní zásada je jet na horní hranici rychlostních limitů, případně co dovolí situace, ale plynule. U plug-in hybridů zároveň vyjíždím s nabitou baterií, respektive start okruhu je cca 2 kilometry od plného nabití baterie, všechna auta tak mají stejné podmínky. Palubní počítač Mercedesu B 250e ukázal spotřebu 2,1 litrů benzínu a 15,5 kWh elektřiny na 100 kilometrů. Oproti jen trochu menšímu „áčku“ se stejnou technikou jsou obě hodnoty o poznání vyšší, což je dané i tím, že v zimních podmínkách padlo mnohem více energie z baterie na topení při jízdě v elektrickém režimu.
Vyhodnotil jsem i spotřebu benzínu při ustálených rychlostech, které odpovídají našim limitům mimo město. Tu u plug-in hybridů testuji po vybití baterie. Abych eliminoval vliv převýšení nebo protivětru, jedu každý úsek dvakrát, pokaždé v jiném směru, a výsledek poté průměruji. Na běžných silnicích, tedy při 90 km/h, je spotřeba velmi pěkných 4,5 l/100 km, na rychlostní silnici při maximálně povolené „stodesítce“ je to 5,3 l/100 km a při dálniční rychlosti 130 km/h je to 6,4 l/100 km.
Když ale plug-in hybrid nabíjíte, je možné jezdit i v čistě elektrickém režimu. Ne každý plug-in hybrid ukazuje spotřebu elektřiny na palubním počítači, a tak dělám jen jednotný test dojezdu na plnou baterii. Cca dva a půl kilometru jedu po městě a následně po dálnici rychlostí 90 km/h na tempomat. Abych eliminoval vliv protivětru a převýšení, tak se po dosažení poloviny dojezdu na nejbližším sjezdu otočím a jedu zpět, takže končím ve stejné nadmořské výšce. Výsledek byl velmi dobrý, protože elektrický dojezd byl vysoko nad průměrem plug-in hybridů a zařadil se mezi nejlepší z nich. Na elektřinu Mercedes B 250e ujel 66 kilometrů a spotřeba elektřiny byla velmi pěkných 15,2 kWh/100 km. K nejlepšímu výsledku tohoto testu, který měl Mercedes A 250e, ale chybělo 11 kilometrů. Musím ovšem dodat, že venkovní teplota byla -5 °C a i když tento test (pouze test elektrického dojezdu) jezdím s vypnutým topením, abych eliminoval vliv povětrnostních podmínek, byla to i tak velká nevýhoda proti takřka ideální teplotě, ve které jsem takto testoval plug-in hybridní „áčko“.
Režim jízdy | Spotřeba benzínu | Spotřeba elektřiny |
---|---|---|
Město (ujeto 73 km) | 3,67 l/100 km | 18,68 kWh/100 km |
Mimo město (90 km/h) | 4,45 l/100 km | - |
Rychlostní silnice (110 km/h) | 5,25 l/100 km | - |
Dálnice (130 km/h) | 6,4 l/100 km | - |
Kombinovaný okruh (cca 60 km) podle palubního počítače | 2,1 l/100 km | 15,5 kWh/100 km |
Spotřeba při testu elektrického dojezdu | - | 15,2 kWh/100 km |
Při testu na kombinovaném okruhu byla venkovní teplota okolo 1 °C a během testu elektrického dojezdu -4,5 °C. Okolo těchto hodnot se pohybovaly i teploty ve zbytku testu.
Během testu dojezdu se podařilo ujet 66 km čistě na elektřinu.
Za celý test jsem ujel 374 km, během kterých jsem vyhodnocoval i skutečnou spotřebu podle tankování a nabíjení. Palubní počítač za celý tento test ukázal hodnotu 2,9 l/100 km a 12,9 kWh/100 km, ale celkem jsem natankoval 11,01 litrů a nabil 58,57 kWh, takže skutečná spotřeba vyšla na 2,9 l/100 km a 15,7 kWh/100 km. Poměr těchto hodnot se ale u plug-in hybridů liší podle četnosti nabíjení. Já se snažím nabíjet při každé příležitosti, ale když je jich méně, samozřejmě stoupá spotřeba benzínu a klesá spotřeba elektřiny.
Výsledky za celý test (374 km) | Skutečná spotřeba |
---|---|
Elektřina | 15,66 kWh/100 km |
Benzín | 2,94 l/100 km |
Komentář Marka Tomíška:
Stejně jako v případě plug-in hybridního „áčka“ se projevila obrovská výhoda v podobě vyšší kapacity baterie a rychlonabíjení, což je typické pro plug-in hybridy Mercedesu. Díky tomu auto nejen ujede mnohem více kilometrů na elektřinu bez zapnutí spalovacího motoru, ale když se baterie vybije, tak i krátká zastávka u rychlonabíjecí stanice (třeba během nákupu) ji nabije na 80 % a je možné jet opět na elektřinu.
Po zadání trasy do navigace pak auto chytře řídí hybridní systém tak, aby se energie z baterie využila co nejefektivněji. Zatímco mnoho plug-in hybridů v takovém případě jede na elektřinu, dokud to jde a poté jedou v podstatě na benzín s minimálním využitím výhod hybridního pohonu, Mercedes patří mezi značky, které s tím umí velmi dobře pracovat a energii z baterie efektivně rozložit i do trasy, která je mnohem delší než elektrický dojezd.
Mrazivé zimní teploty sice spotřebu zvýšily, ale i tak byl výsledek velmi dobrý a „béčku“ by spotřebu mohly závidět mnohé plug-in hybridy, které jsem testoval i za mnohem příznivějších teplot. Takže je to další potvrzení, že Mercedes plug-in hybridy opravdu umí a jeho modely patří mezi nejlepší na trhu.
Foto: Marek Tomíšek, fdrive.cz
I z těchto důvodů je ekonomictější pomalejší dobíjení doma a třeba i za tarif pro elektromobily, než zaplatit u rychlonabíječky dvojnásobnou cenu za 1 Kwh a díky vysokým ztrátám při rychlonabíjení ještě i o cca 5% více lelektřiny.