V testu plug-in hybridu Mercedes-Benz A 250e jsem auto povětšinou chválil, protože se mi s ním jezdilo velmi příjemně. Byl jsem ale sám hodně zvědavý na to, jak vyjdou hodnoty spotřeby, až naměřené hodnoty spočítám. Palubní počítač ukazoval pěkná čísla, ale moje zkušenosti z evropských plug-in hybridů s přeplňovaným motorem říkají, že to není pro tento typ pohonu ideální z hlediska efektivity. Kompaktní hatchback s trojcípou hvězdou mě ale velmi příjemně překvapil.
Jak funguje hybridní pohon Mercedesu A 250e – test
Technické parametry Mercedes-Benz A 250e (2019) hatchback
Kompletní specifikaceKonstrukce | hatchback, 4 420 × 1 796 × 1 440 mm, ? kg |
---|---|
Pohon | Hybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: přední |
Výkon | 160 kW, 218 koní, točivý moment: 250 Nm |
Baterie | 15,6 kWh |
Nabíjení | rychlonabíjení: 24 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 1,5 l / 100 km |
Cena od | 989 780 Kč |
Jak se můžete podívat výše v katalogu, plug-in hybridní Mercedes třídy A s karoserií hatchback má kombinovanou spotřebu dle ekvivalentu NEDC 1,5 l/100 km (přepočteno z WLTP), zatímco oficiální spotřeba elektřiny je 14,9 kWh/100 km. Čistě elektrický dojezd je pak dle automobilky až 77 kilometrů. Cena startuje na 989 780 Kč včetně DPH, ale testovaná verze byla určitě přes milion, protože měla příplatkové rychlonabíjení.
Palubní počítač Mercedesu A250e ukázal spotřebu 1,6 litrů benzínu a 9,7 kWh elektřiny na 100 kilometrů.
Test spotřeby zpravidla začíná jednotným kombinovaným okruhem, který projíždím s každým autem. Ten je dlouhý cca 60 kilometrů a z toho tvoří 17 km dálnice (cca polovina v každém směru, což by mělo eliminovat vliv protivětru), přibližně 16 km jsou města a zbytek silnice druhé a třetí třídy + průjezdy menšími obcemi. Hlavní zásada je jet na horní hranici rychlostních limitů, případně co dovolí situace, ale plynule. U plug-in hybridů zároveň vyjíždím s nabitou baterií, respektive start okruhu je cca 2 kilometry od plného nabití baterie, všechna auta tak mají stejné podmínky. Palubní počítač Mercedesu A 250e ukázal spotřebu 1,6 litrů benzínu a 9,7 kWh elektřiny na 100 kilometrů. Největším překvapením ale bylo, že do cíle okruhu dojel s velkou rezervou v baterii.
Vyhodnotil jsem i spotřebu benzínu při ustálených rychlostech, které odpovídají našim limitům mimo město. Tu u plug-in hybridů testuji po vybití baterie. Abych eliminoval vliv převýšení nebo protivětru, jedu každý úsek dvakrát, pokaždé v jiném směru, a výsledek poté průměruji. Na běžných silnicích, tedy při 90 km/h, je spotřeba krásných 3,8 l/100 km (Mercedes si trochu pomohl elektromotorem, ale jen 0,1 kWh/100 km), na rychlostní silnici při maximálně povolené „stodesítce“ je to 4,9 l/100 km a při dálniční rychlosti 130 km/h je to mírně přes 6 l/100 km.
Když ale plug-in hybrid nabíjíte, je možné jezdit i v čistě elektrickém režimu. Ne každý plug-in hybrid ukazuje spotřebu elektřiny na palubním počítači, a tak dělám jen jednotný test dojezdu na plnou baterii. Cca dva a půl kilometru jedu po městě a následně po dálnici rychlostí 90 km/h na tempomat. Abych eliminoval vliv protivětru a převýšení, tak se po dosažení poloviny dojezdu na nejbližším sjezdu otočím a jedu zpět, takže končím ve stejné nadmořské výšce. Výsledek byl obrovským překvapením a opět příjemným, protože elektrický dojezd byl bezkonkurenčně nejvyšší z dosud testovaných vozů. Na elektřinu Mercedes ujel 77 kilometrů a spotřeba elektřiny byla krásných 14,1 kWh/100 km. Překonal tak Hyundai Ioniq Plug-in Hybrid (61 km) i Škodu Superb iV (63 km). Nutno dodat, že test dojezdu sice probíhal v takřka ideální teplotě, tedy okolo 17 °C, ale pršelo, takže na suchu by byl výsledek jistě ještě lepší.
Režim jízdy | Spotřeba benzínu | Spotřeba elektřiny |
---|---|---|
Město (ujeto 102 km) | 2,08 l/100 km | 10,18 kWh/100 km |
Mimo město (90 km/h) | 3,8 l/100 km | - |
Rychlostní silnice (110 km/h) | 4,95 l/100 km | - |
Dálnice (130 km/h) | 6,05 l/100 km | - |
Kombinovaný okruh (60 km) podle palubního počítače | 1,6 l/100 km | 9,7 kWh/100 km |
Spotřeba při testu elektrického dojezdu | - | 14,1 kWh/100 km |
Během testu dojezdu se podařilo ujet 77 km čistě na elektřinu.
Za celý test jsem ujel 484 km, během kterých jsem vyhodnocoval i skutečnou spotřebu podle tankování a nabíjení. Palubní počítač za celý tento test ukázal hodnotu 2,6 l/100 km a 8,3 kWh/100 km, ale celkem jsem natankoval 14,03 litrů a nabil 49,593 kWh, takže skutečná spotřeba vyšla na 2,9 l/100 km a 12,92 kWh/100 km. Poměr těchto hodnot se ale u plug-in hybridů liší podle četnosti nabíjení. Já se snažím nabíjet při každé příležitosti, ale když je jich méně, samozřejmě stoupá spotřeba benzínu a klesá spotřeba elektřiny.
Podle mě je to nejlepší plug-in hybrid mezi kompakty.
Výsledky za celý test (484 km) | Skutečná spotřeba |
---|---|
Elektřina | 12,92 kWh/100 km |
Benzín | 2,89 l/100 km |
Komentář Marka Tomíška:
Ač musím přiznat, že jsem zpočátku plug-in hybridnímu Mercedesu nevěřil a očekával, že to bude další z běžných evropských plug-in hybridů, tak po testu jsem změnil názor. Podle mě je to nejlepší plug-in hybrid mezi kompakty, které jsem testoval. Nejenže má velkou baterii a energii z ní dokáže efektivně využít, ale navíc má možnost rychlonabíjení, takže při zastávce na dlouhé cestě se i za 10 až 15 minut nabije tolik energie, že je to na úspoře paliva poznat.
Velmi se těším na testy dalších plug-in hybridů od Mercedesu, se kterými zatím zkušenosti nemám, protože pokud vše bude fungovat stejně dobře jako v „áčku,“ pak jsou to ideální plug-in hybridy podle mých představ. Kromě výše zmíněných vlastností je důležité, že Mercedes po zadání trasy do navigace pracuje s daty z ní a hybridní systém se tomu přizpůsobuje s cílem dosáhnout maximální efektivity. A test ukázal, že se mu to celkem daří.
Není to jen o tom, že palubní počítač ukazoval hezká čísla dílčích spotřeb v různých režimech, ale i celková spotřeba pod 3 litry benzínu a k tomu pouze 13 kWh/100 km je výborný výsledek. Na lepší čísla se v testu spotřeby dostal jen Hyundai Ioniq PHEV, ale ten má menší dojezd na elektřinu a nemá rychlonabíjení, takže na delší trasy má Mercedes eso v rukávu.