Mercedes přistupuje ke konstrukci plug-in hybridů jinak než ostatní automobilky. Mercedesy mají zpravidla větší baterie, než je běžné, z čehož vyplývá i vysoce nadprůměrný dojezd. Navíc plug-in hybridní Mercedesy mají rychlonabíjení CCS, což je další velká výhoda, zejména na delších trasách. Pojďme se tedy podívat, jak to celé funguje v prémiovém hatchbacku se sportovním stylem.
Technické parametry Mercedes-Benz A 250e (2019) hatchback
Kompletní specifikaceKonstrukce | hatchback, 4 420 × 1 796 × 1 440 mm, ? kg |
---|---|
Pohon | Hybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: přední |
Výkon | 160 kW, 218 koní, točivý moment: 250 Nm |
Baterie | 15,6 kWh |
Nabíjení | rychlonabíjení: 24 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 1,5 l / 100 km |
Cena od | 989 780 Kč |
Design: sportovně střižený prémiový hatchback
Ani zvenku sice Mercedes třídy A nezapře sportovnější linie, ale zároveň si zachovává eleganci Mercedesům vlastní. Takže působí dynamicky a zároveň elegantně. Uvnitř už je mnohem větší důraz na sportovní stránku a musím přiznat, že se mi to moc líbí. Kombinace karbonového efektu s kruhovými výdechy klimatizace, které evokují sportovní dojem, ale zároveň je to tak trochu retro prvek, vypadá úžasně. Celý interiér je uhlazený, kvalitou materiálů připomíná, že se jedná o prémiový vůz a navíc je nabitý moderními technologiemi, ale k těm se dostanu později.
Technika a výbava: povedený plug-in hybrid s nadstandardní výbavou
Samotný systém pohonu se nijak výrazně neliší od běžných evropských plug-in hybridů. Základem je přeplňovaný čtyřválec o objemu 1,3 litru, který pracuje v Ottově cyklu, s výkonem 118 kW. Dále se skládá z osmistupňové automatické dvouspojkové převodovky a elektromotoru o výkonu 75 kW, který je uložen ve skříni převodovky. Celkový systémový výkon pak činí 160 kW a krouticí moment 450 Nm.
Zajímavá je i cenová politika Mercedesu. Zatímco běžně se za plug-in hybrid připlácí poměrně dost oproti běžným motorizacím, Mercedes-Benz A 250e zapadá v ceníku mezi ostatní motorizace třídy A. Základní cena je 989 780 Kč, zatímco třeba A 250 4MATIC s výkonem o pouhých 5 kW vyšším stojí 990 990 Kč. Tyto téměř stejně výkonné verze tak mají i téměř shodnou cenu a prakticky jde o volbu mezi pohonem všech kol, nebo plug-in hybridem. Benzínová verze A 250 bez pohonu 4×4 pak stojí o 56 870 Kč méně, což není velký příplatek za plug-in hybrid, zvláště když má tak velkou baterii.
Mercedes pak nemá různé výbavové stupně, ale výbavu lze navyšovat pomocí paketů. Základní výbava není špatná, ale když si ji budete chtít navýšit na úroveň testovaného vozu, bude příplatek určitě více než 100 tisíc korun. Například i zmíněné rychlonabíjení je za příplatek téměř 16 tisíc Kč, ale tato investice se určitě vyplatí.
Interiér: příjemný interiér, výborná ergonomie
Z mého pohledu jde opravdu o jeden z nejpovedenějších interiérů, ve kterém se cítím velmi příjemně. Příjemná je i sedačka a poloha za volantem. Výhodou je nastavitelná délka sedáku, která tak podpírá stehna i vyšším lidem. Vzadu už jsem tak velké pohodlí neměl, ale i při výšce 192 cm jsem se „za sebe“ vešel. Z hlediska ergonomie mě nenapadá, co bych Mercedesu vytknul.
Infotainment a systémy: výborný MBUX
I třída A používá MBUX, tedy systém, který je špičkou mezi infotainmenty. Já jsem v tomto směru nenáročný uživatel a jsem spokojený, když si připojím telefon, případně občas něco zadám do navigace. Ale kolega tento systém podrobil detailnímu testu, tak si můžete přečíst jeho postřehy, pokud vás to zajímá více.
Jízdní vlastnosti: sportovní jízda, ale komfortně
Mercedes-Benz A 250e má rád sportovní jízdu a jízdní vlastnosti jsou opravdu dobré. Nejenže má systémový výkon 218 koní, ale i podvozkově je velmi dobrý. Auto krásně sedí v zatáčkách a je radost s ním jezdit po klikatých okreskách. Není to ale na úkor komfortu, který je také relativně dobrý.
Spotřeba a dojezd: díky velké baterii a rychlonabíjení malá spotřeba benzínu
Obrovská výhoda je v tom, že už když odjíždíte z domova a máte plně nabitou baterii, je elektrický dojezd mnohem větší než u konkurenčních plug-in hybridů. Na elektřinu jsem ujel 77 kilometrů, což se mi dosud s žádným PHEV nepodařilo. Navíc Mercedes umí v hybridním režimu velmi dobře pracovat s daty z navigace, takže volí pohon i podle profilu trasy, čímž zvyšuje efektivitu. Za celý test ukázal palubní počítač spotřebu pouhých 2,6 litrů benzínu a 8,3 kWh na každých 100 kilometrů.
Nabíjení: s výkonnějšími nabíječkami zvládne i delší trasu
O nabíjení není u plug-in hybridů většinou potřeba psát. Většinou to je o tom, že si auto nabijete přes noc a při kratších zastávkách u obchodních center případně dobijete pár kWh. Mercedes A 250e má ale obrovskou výhodu v podobě rychlonabíjení standardem CCS a výkonem 24 kW. V praxi to znamená, že i když si během delší cesty dáváte jen přestávku na toaletu nebo jídlo, tak má smysl auto připojit k nabíjecí stanici, protože třeba po přestávce na jídlo odjedete s téměř plnou baterií a opět budete využívat výhody, kterou jsem popisoval v předchozím odstavci. Nezkoušel jsem celou nabíjecí křivku, ale když jsem přijel k obchodu s 4 % v baterii, tak po krátkém nákupu jsem měl za 15 minut nabito dalších 5,8 kWh a baterie hlasíla přes 40 %. Takže to určitě má smysl a vyplatí se to využívat i při takto krátkých zastávkách.
Závěr: stylový a sportovně střižený kompakt
Mercedes-Benz A 250e je velmi povedené auto a těžko se mi na něm hledají nevýhody. Snad jen to, že prostor na zadních sedačkách a v kufru by mohl být větší, ale faktem je, že u prémiových hatchbacků většinou není tak velký prostor uvnitř. Navíc třída A je spíše sportovněji zaměřená a kdo chce prostor větší, může sáhnout po třídě B.
Obrovskou výhodu vidím právě ve velké baterii a rychlodobíjení, což je kombinace, díky které se výrazně sníží spotřeba benzínu ve srovnání se všemi konkurenčními plug-in hybridy. Zároveň je auto řidičsky velmi příjemné, relativně komfortní a i v interiéru jsem se cítil skutečně příjemně.
Mercedes-Benz A 250e (2019) hatchback
Rozměry | 4 420 × 1 796 × 1 440 mm, ? kg |
---|---|
Výkon | 160 kW |
Baterie | 15,6 kWh, CCS Combo, Mennekes |
Dojezd | 74 km (WLTP) |
Z plug-in hybridních hatchbacků segmentu C není nejlevnější, ale je to Mercedes a příplatek je na autě opravdu znát, takže k ceně rozhodně nemám výtku. Naopak mě příjemně překvapil malý příplatek za plug-in hybrid ve srovnání se srovnatelnými motorizacemi na benzín. Stinnou stránkou je, že když si auto chcete trochu lépe vybavit, tak cena letí poměrně strmě nahoru. Ale zejména příplatek za rychlonabíjení rozhodně doporučuji využít.