V okolí Frankfurtu jsme společně s velkým hybridním SUV GLE 350de měli možnost poprvé projet i nejmenší hybridy v nabídce Mercedesu. Vůbec poprvé tento výrobce přináší hybridní pohon i do svých nejmenších vozů kompaktní třídy. A pokud jste si mysleli, že vzal starší generaci hybridního ústrojí z třídy C nebo E a tu dal nyní do svých nejlevnějších modelů, mýlili byste se. Novinky naopak přináší nejnovější generaci pohonu s mnoha novinkami. Mezi ty hlavní patří:
- Zvýšený dojezd čistě na elektřinu. V praxi jsme ujeli čistě na elektřinu zhruba 55 kilometrů
- Možnost rychlonabíjení stejnosměrným proudem skrze standard CCS
- Vyšší výkon palubní nabíječky – nově 7,2 kW
- Absence separátního 12V startéru. Spalovací motor se startuje pomocí hlavního elektromotoru
Poprvé za volantem plug-in hybridního Mercedesu třídy A
Nejnovější Áčko už se dostatečně ohřálo i na našem trhu, ostatně jsme ho podrobně otestovali v čele s nejnovějším infotainmentem Mercedes-Benz UX, který je špičkový. Hybridní pohon dorazil jak do hatchbacku, tak do sedanu a sesterského modelu třídy B. Technika je přitom u všech tří modelů stejná. Pod kapotou tak najdeme čtyřválec o objemu 1,3 litru s výkonem 118 kW a elektromotor o výkonu 75 kW. Kombinovaný výkon pak činí 160 kW.
Pod zadními sedadly pak najdeme baterii s kapacitou 15,6 kWh. Mimochodem u většího SUV GLE jsou zapojeny paralelně za sebou dvě. Oproti spalovacím verzím je kufr takřka stejně velký, je v něm pouze zhruba 5 centimetrové zvýšení. Jinak není uložení baterie poznat.
Mercedes slibuje spotřebu kolem 15 kWh/100 km a my můžeme potvrdit, že není problém se kolem těchto hodnot pohybovat. V případě provozu s vyšším podílem dálnic jsme u Béčka zaznamenali spotřebu 19 kWh/100 km, v případě více městského mírného provozu jsme se naopak u Áčka dostali až na 13 kWh/100 km. Průměrně jsme pak v kombinovaném provozu dosáhli s Áčkem spotřeby 15,4 kWh/100 km. Každopádně u obou aut to podle mých zkušeností vypadá na reálný dojezd někde mezi 50 a 60 kilometry podle typu provozu.
Díky použití hlavního elektromotoru je nastartování a připojení spalovacího motoru skutečně jemnější než u dřívějších hybridů, osmistupňová převodovka řadí dobře a kultivovaně, cítit je pouze řazení na nižší stupně při zpomalování do zastavení, a to i při jízdě čistě na elektřinu. Díky relativně vysokému kombinovanému výkonu jsou naopak auta celkem hravá, zejména pak Áčko, které je nižší. Pokud si chcete užívat dynamickou jízdu, je dobré přepnout na režim Sport, kdy se spalovací motor nevypíná a zabírá pořád. Jeho připojení totiž vždy tak 2 vteřiny trvá, což není pro hravé ježdění to pravé.
V režimu Electric naopak jezdí Áčko i Béčko čistě na elektřinu a spalovací motor nechává spát, a to až do rychlosti 140 km/h. Zkoušel jsem jezdit čistě na elektřinu i po dálnici, včetně najíždění na ní a zrychlení při předjíždění a bez problému lze vše provádět dostatečně dynamicky jen za pomocí elektromotoru.
Zatímco v režimech Comfort nebo Sport slouží pádla pod volantem k řazení, v režimu Electric nebo Eco pak k regulaci rekuperace. Ta je postavena úplně stejně jako u čistě elektrického Mercedesu EQC. Ve výchozím stavu D-Auto auto plachtí po sundání nohy z plynu, ale začne rekuperovat pokud je před vámi auto, zatáčka, kruhový objezd a další události. Pádly si pak můžete zvolit režim plachtění nebo jednu ze tří úrovní rekuperace. U té nejsilnější můžete při běžném provozu celkem úspěšně ignorovat brzdový pedál, kolem zhruba 15 až 20 km/h je ale potřeba do zastavení dobrzdit brzdovým pedálem. Čistě jednopedálové ovládání tak Mercedes neumí.
Nabíjení lepší, než kdy dříve
Mezi největší novinky nových malých hybridů patří také výrazně vylepšené nabíjení. Nejenže vozy dostaly do vínku palubní nabíječku s dvojnásobným výkonem 7,2 kW (dvě fáze), ale zejména podporují rychlonabíjení stejnosměrným proudem standardem CCS. To je mezi hybridy jedinečná vlastnost, díky které si Áčko i Béčko nabijete třeba za půl hodiny při nákupu v obchodním centru. Dosud jste se museli spolehnout na zdlouhavé AC nabíjení. Rychlonabíjení je omezeno na výkon 24 kW, což je přibližně polovina toho, co zvládnou běžné elektromobily. Vzhledem k menší velikosti baterie oproti nim ale nižší výkon nevadí. Já jsem rychlonabíjení v praxi vyzkoušel přímo ve Frankfurtu na veřejné 50kW stanici a dosáhl jsem výkonu 22 kW při úrovni nabití 58 %.
Poprvé za volantem plug-in hybridní třídy B
Na nových malých hybridech si dal Mercedes záležet a budou patřit jak dojezdem, tak rychlostí nabíjení k úplně nejlepším na trhu.
Do skvělého infotainmentu Mercedes Benz UX přibyly některé funkce specifické pro hybridní a elektrické modely. Nechybí databáze nabíjecích stanic, on-line zobrazení jejich obsazení a možnost zahájit nabíjení přímo z auta díky sdružení tisíců nabíječek do služby Mercedes Me Charge. Auto také umí inteligentně zapnout pouze elektrický pohon podle svého umístění na trase a ve městě.
Malé a skvělé
Nové malé hybridy od Mercedesu příjemně překvapily. Jsou hravé, zároveň ale se spotřebou kolem 15 kWh/100 km úsporné a s reálným dojezdem necelých 60 kilometrů dovolují běžné denní ježdění čistě na elektřinu. Díky vysoké maximální elektrické rychlosti není problém jezdit ekologicky i po dálnici, s čímž má řada hybridů problém. Potěší i rychlé nabíjení a propracované elektrické funkce v infotainmentu. Na nových malých hybridech si dal Mercedes záležet a budou patřit jak dojezdem, tak rychlostí nabíjení k úplně nejlepším na trhu.
Technické parametry Mercedes-Benz A 250e (2019) hatchback
Kompletní specifikaceKonstrukce | hatchback, 4 420 × 1 796 × 1 440 mm, ? kg |
---|---|
Pohon | Hybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: přední |
Výkon | 160 kW, 218 koní, točivý moment: 250 Nm |
Baterie | 15,6 kWh |
Nabíjení | rychlonabíjení: 24 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 14,9 kWh / 100 km, dojezd: 74 km |
Cena od | 989 780 Kč |
Technické parametry Mercedes-Benz B 250e (2019)
Kompletní specifikaceKonstrukce | hatchback, 4 394 × 1 836 × 1 562 mm, ? kg |
---|---|
Pohon | Hybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: přední |
Výkon | 160 (118 + 75) kW, 218 (160 + 102) koní, točivý moment: 450 Nm |
Baterie | 15,6 kWh |
Nabíjení | konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 15,4 kWh / 100 km, dojezd: 67 km |
Cena od | 1 011 560 Kč |