V běžném testu už jsem crossover Honda Jazz Crosstar měl a vyhodnotil jsem jej jako velmi praktické auto segmentu B, které nemá přímého konkurenta. Potvrdí to i svojí úsporností? Pojďme se na to podívat v testu zaostřeném na spotřebu.
Jak funguje hybridní pohon crossoveru Honda Jazz Crosstar e:HEV – Popis principu hybridního systému Honda e:HEV, který má pod kapotou Jazz Crosstar
Technické parametry Honda Jazz (2020) Crosstar Executive
Kompletní specifikaceKonstrukce | hatchback, 4 090 × 1 725 × 1 966 mm, 1 300 kg |
---|---|
Pohon | Hybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: přední |
Výkon | 80 kW, 109 koní, točivý moment: 253 Nm |
Nádrž | 40 l |
Spotřeba | Kombinovaná: 3,9 l / 100 km |
Cena od | 609 900 Kč |
Jak si můžete přečíst v katalogu výše, Honda Jazz Crosstar má palivovou nádrž o objemu 40 litrů a s kombinovanou spotřebou dle ekvivalentu NEDC 3,7 l/100 km by na ni měla teoreticky ujet 1 081 kilometrů. Cena startuje na 609 990 Kč včetně DPH, ale Crosstar je k dispozici pouze v nejvyšší výbavě Executive, ve které tedy byla i testovaná verze. To na crossover segmentu B není málo, ale základní Honda Jazz Hybrid ve výbavě Comfort vyjde na 499 900 Kč, což už zní lépe.
Palubní počítač Hondy Jazz Crosstar ukázal velmi pěknou spotřebu 4,1 l/100 km.
Nedílnou součástí každého testu spotřeby je kombinovaný okruh, kde měřím spotřebu podle palubního počítače. Celý okruh je dlouhý cca 60 kilometrů a z toho tvoří 17 km dálnice (cca polovina v každém směru, což by mělo eliminovat vliv protivětru), přibližně 16 km jsou města a zbytek silnice druhé a třetí třídy + průjezdy menšími obcemi. Hlavní zásada je jet na horní hranici rychlostních limitů, případně co dovolí situace, ale plynule. Palubní počítač Hondy Jazz Crosstar ukázal velmi pěknou spotřebu 4,1 l/100 km.
Vyhodnotil jsem i spotřebu při ustálených rychlostech, které odpovídají našim limitům mimo město. Abych eliminoval vliv převýšení nebo protivětru, jedu každý úsek dvakrát, pokaždé v jiném směru, a výsledek poté průměruji. Na běžných silnicích, tedy při 90 km/h, vyšla spotřeba na 2,9 l/100 km, protože při této rychlosti Honda často jede jen na elektřinu. Při „stodesítce“ na rychlostní silnici ukázal palubní počítač už 4,8 l/100 km, což je ale pořád velmi pěkný výsledek, a při dálniční rychlosti 130 km/h spotřeba stoupla téměř o další dva litry na 6,7 l/100 km.
Do nádrže se po testu vešlo 29 litrů, takže reálná spotřeba vyšla na 4,8 l/100 km.
Za celý test spotřeby jsem ujel 612,1 km, během kterých jsem vyhodnocoval i reálnou spotřebu podle tankování. Šlo o kombinaci města, dálnice i okresek. Ve městě to bylo celkem cca 110 kilometrů a spotřeba tam byla 3,9 l/100 km podle palubního počítače. Zbytek tvořily dálnice a okresky, které v tomto testu převládaly. Palubní počítač ukázal 4,9 l/100 km, ale do nádrže se po testu vešlo 29,3 litrů, takže reálná spotřeba vyšla na 4,79 l/100 km.
Režim jízdy | Spotřeba | Teoretický dojezd |
---|---|---|
Město (ujeto 109,3 km) | 3,85 l/100 km | 1 039 km |
Mimo město (90 km/h) | 2,9 l/100 km | 1 379 km |
Rychlostní silnice (110 km/h) | 4,8 l/100 km | 833 km |
Dálnice (130 km/h) | 6,68 l/100 km | 599 km |
Kombinovaný okruh (60 km) podle palubního počítače | 4,1 l/100 km | 975 km |
Celý test (612,1 km) podle tankování | 4,79 l/100 km | 835 km |
Teoretický dojezd vychází z údaje o spotřebě v daném režimu a údaje o objemu palivové nádrže, který je 40 litrů.
Test probíhal v rozmezí teplot 15 až 26 °C, tedy téměř v ideálních teplotách. Kombinovaný okruh při teplotě 20 °C, což lze opravdu považovat za ideální teplotu.
Komentář Marka Tomíška:
Hybridní systém Hondy jsem popsal ve videu, které naleznete výše. Teď tedy jen stručně zmíním, že nemá klasickou převodovku a má pouze jeden stálý převod, který může přijít ke slovu jen ve vyšších rychlostech. Například po městě tedy kola pohání pouze elektromotor a když je potřeba více energie, spalovací motor pohání generátor. Podle mě jde o geniální řešení, protože když se dobře nastaví, dokáže ze spalovacího motoru dostat mnohem vyšší účinnost, než je běžné.
Nejlépe pak funguje při nižších rychlostech, tedy ve městě a na okreskách do cca 90 kilometrů za hodinu. Tam se spotřeba pohybuje opravdu velmi nízko, zatímco na dálnici už vystoupá téměř k sedmi litrům. Zkrátka to není auto primárně na dálnici, ale nejlépe mu vyhovují cesty „okolo komína.“ Nutno ale dodat, že benzínové auto bez hybridního systému bude mít na té dálnici při stotřicítce podobnou spotřebu, ale Jazz Hybrid oproti němu výrazně ušetří v nižších rychlostech.
Nejvíce mi chybělo asi to, že nemůžu rekuperaci regulovat pomocí pádel pod volantem jako v případě většího CR-V Hybrid, jehož hybridní systém pracuje na stejném principu. Zejména možnost nastavení nulové rekuperace, při které by auto „plachtilo“ s vypnutým spalovacím motorem, by se určitě hodila. Ale celkově jde o velmi povedené auto, takže tento drobný nedostatek Jazzu odpustím.
Foto: Marek Tomíšek, fDrive.cz