Honda Jazz měla už v předminulé generaci hybridní pohon, ale jednalo se v podstatě o lepší mild-hybrid. Šlo o systém IMA, který měl místo startéru silnější elektromotor, jenž dokázal pomáhat spalovacímu motoru nebo fungovat jako generátor. Jeho nevýhodou ale bylo pevné spojení se spalovacím motorem. Nový hybridní systém e:HEV je v podstatě přesně opak původního IMA. Elektromotor a spalovací motor mohou fungovat úplně odděleně, což je obrovská výhoda.
Jak funguje hybridní pohon crossoveru Honda Jazz Crosstar e:HEV – Popis principu hybridního systému Honda e:HEV, který má pod kapotou Jazz Crosstar
Technické parametry Honda Jazz (2020) Crosstar Executive
Kompletní specifikaceKonstrukce | hatchback, 4 090 × 1 725 × 1 966 mm, 1 300 kg |
---|---|
Pohon | Hybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: přední |
Výkon | 80 kW, 109 koní, točivý moment: 253 Nm |
Baterie | ? |
Nabíjení | |
Spotřeba | Kombinovaná: 3,9 l / 100 km |
Cena od | 609 900 Kč |
Design: hatchback, MPV, nebo SUV?
Honda Jazz byla vždy na pomezí malého hatchbacku a MPV, ale současná generace dostala verzi Crosstar, která má navíc zvýšenou světlou výšku, větší kola a plastové lemy blatníků či nárazníky z nelakovaného plastu. Dostala tak k tomu všemu i prvky SUV. Jde tedy o takový zvláštní crossover, který netradičně kříží rovnou tři kategorie. I když silueta je podobná předchozím generacím Jazzu, na rozdíl od nich dostala přísně minimalistický design s minimem různých prolisů a „kudrlinek“. Karoserie má tedy jednoduché a uhlazené tvary, což se rozhodně o předchůdcích říci nedalo.
Technika a výbava: zajímavý hybrid s nadstandardní výbavou
Pohon hybridní Hondy Jazz je opravdu zajímavý. Stejně jako ten ve větším CR-V Hybrid nemá klasickou převodovku, ale pouze jeden přímý převod, který odpovídá nejvyššímu převodovému stupni běžných převodovek. Ten může přijít ke slovu v rychlostech nad cca 75 km/h, ale nemusí. I ve vyšších rychlostech může k přímému pohonu auta sloužit elektromotor, ale v nižších rychlostech, například při jízdě po městě, to ani jinak být nemůže. V takovém případě kola roztáčí elektromotor a spalovací motor slouží jen pro pohon generátoru, pokud nestačí energie v baterii. Většinu jízdy po městě ale auto zvládá jen a pouze na elektrický pohon s vypnutým spalovacím motorem. Spalovací motor má objem 1,5 litru a výkon 72 kW a elektromotor přidává 80 kW. Honda tento systém nazývá i-MMD a pokud vás jeho funkce zajímá detailněji, můžete se podívat na video výše.
I základní výbava Hondy Jazz, která se nazývá Comfort, je určitě nadstandardní. Obsahuje například LED přední i zadní světlomety, spoustu bezpečnostních asistentů v balíčku Honda Sensing nebo systém Honda Connect. Jazz Crosstar se ale prodává pouze ve vrcholné výbavě, kde je navíc například navigace, bezklíčový vstup a zapalování, navigace, Apple CarPlay nebo sužby konektivity My Honda+. Jak se říká, „každá sranda něco stojí,“ i v tomto případě je potřeba si připlatit. Jazz Crosstar Executive vyjde na 609 900 Kč.
Cena tedy není nízká, vzhledem k tomu že jde o vůz segmentu B, ale dostanete za ni výbavou a technologiemi napěchované auto. Jak je u Hondy zvykem, jednotlivé prvky výbavy nelze přidávat a jsou dané výbavovým stupněm. Ke stupni Executive tedy lze přidat jen sadu plastových doplňků Robust, kterou testovaný vůz měl, a metalickou barvu (testovaný vůz měl dokonce dražší dvoutónovou). Takže cena testovaného vozu, která byla 647 290 Kč, je opravdu maximální a výš se dostat nemůžete.
Interiér: přehledný interiér, výborná prostornost
Interiér je také minimalistický a jedním z cílů je, aby nebránil výhledu ven. A to se podle mě povedlo, čemuž pomáhají i trojúhelníková okénka v sloupcích A, kde jsou sloupky také velmi tenké. Samotný interiér má minimum tlačítek a většina se ovládá přes displej infotainmentu, případně tlačítky na volantu. Podle mě je to ergonomicky vyřešeno dobře.
Infotainment a systémy: naprosto dostačující konektivita
Honda nevyvíjí svoji navigaci – samostatné automobilce, která nepatří do většího koncernu, by se to nevyplatilo. Podle designu jde o navigaci Garmin a funguje dobře. Já osobně ale preferuji on-line navigace, takže jsem využil druhé možnosti a spustil si oblíbený Waze přes Apple CarPlay. Každopádně obě možnosti fungují dobře a u navigace Garmin je výhoda, že máte navigační pokyny i na displeji před sebou.
Jízdní vlastnosti: překvapí sportovněji laděným podvozkem
Když se na Hondu Jazz, který má siluetu MPV, podíváte, asi byste nečekali sportovnější charakter auta. Tím spíše u verze Crosstar, která se tváří jako více do terénu a má vyšší světlou výšku. Stále to je ale Honda a tato značka si zakládá na sportovnějších jízdních vlastnostech. A výjimkou není ani Jazz, takže i přes vyšší stavbu karoserie moc pěkně sedí v zatáčkách. Na 16palcových kolech je sice na nerovnostech trochu tvrdší, ale pro mě stále dostatečně komfortní. A vyšší komfort bych za horší stabilitu v zatáčkách rozhodně neměnil.
Spotřeba: ve městě výborná, ani na dálnici to není žrout
Hybridní systém vozu funguje opravdu výborně a posouvá spalovací motor k maximální účinnosti, což by měl být cíl hybridního systému. Nejlépe samozřejmě funguje ve městě, kde se s lehkou nohou dá jezdit se spotřebou okolo tří litrů na 100 km. Samozřejmě záleží i na situaci, krátké jízdy se studeným startem nejsou ideální, protože Honda se snaží primárně zahřát spalovací motor, takže spotřeba je pak vyšší. Ale poté, co se benzínová patnáctistovka zahřeje a hybridní systém najede na svůj optimální režim, jde spotřeba rychle dolů. Překvapilo mě ale, že ani na dálnici není spotřeba nijak vysoká, i tam tento hybridní systém dokáže využívat režim EV. Za více než 600 kilometrů, které jsem najel během testu v kombinovaném provozu a s nemalým podílem dálnic, ukázal palubní počítač 4,9 l/100 km a podle tankování to vyšlo dokonce o desetinku méně.
Variabilita: výborný systém Magic Seats
Kromě toho, že je interiér dostatečně prostorný, abych si „za sebe“ při výšce přes 190 centimetrů v pohodě sedl a ještě měl nějaký ten centimetr místa před koleny, má interiér Hondy Jazz bezkonkurenční variabilitu. Nabízí totiž unikátní systém sedaček, který těží z uložení palivové nádrže pod předními sedačkami, takže pod zadními je místo. Díky tomu mohou být zvedací jako v kině, takže tam v pohodě umístíte vyšší předmět, nebo je naopak můžete položit. Mechanismus posune sedák k podlaze a po sklopení opěradla vznikne rovná plocha, která je zarovnaná s podlahou zavazadlového prostoru. Honda Civic dostala v poslední generaci sportovnější rysy, o tento systém tak přišla, ale jsem rád, že alespoň Jazz si jej zachoval, protože to je podle mě úžasná věc. V minulosti jsem měl Hondu Civic s tímto systémem a v kompaktním hatchbacku jsem díky tomu přestěhoval opravdu rozměrné věci, takže vím, o čem mluvím.
Závěr: praktický hybrid se sportovním duchem
Honda Jazz se opravdu povedla, je těžké na ni najít nevýhody, tedy kromě již zmíněné vyšší ceny. Je to auto, které podle mě prostorností a variabilitou interiéru nemá konkurenci. Zároveň má velmi propracovaný hybridní systém, který umí jet velmi úsporně. Snad jen to, že spotřeba na dálnici je přece jen o něco vyšší, než by byla třeba u dieselu, by mohlo být považováno za nevýhodu. Ale jde o auto primárně do města a okolí, kde se cítí jako ryba ve vodě. A jízdu po dálnici rozhodně zvládne také, takže v kombinaci bude spotřeba pořád pěkná.
Oceňuji, že i přes vyšší stavbu karoserie se v zatáčkách příliš nenaklání a hezky drží stopu. Výměnou za to je trochu tvrdší podvozek, ale tuto cenu já za jízdní vlastnosti rád zaplatím.
Honda Jazz (2020) Crosstar Executive
Rozměry | 4 090 × 1 725 × 1 966 mm, 1 300 kg |
---|---|
Výkon | 80 kW |
Baterie | ? |
Dojezd | ? km |
Asi největší nevýhodou je tedy to, že jsou pevně dané výbavové stupně. I kdybyste tak chtěli třeba jen jednu věc z vyšší výbavy, musíte kvůli tomu zvolit vyšší stupeň a připlatit si spoustu dalších věcí. Každopádně jde o velmi povedené auto, které je praktické, úsporné a příjemně se s ním jezdí.
"Většinu jízdy po městě ale auto zvládá jen a pouze na elektrický pohon s vypnutým spalovacím motorem."
Teď v zimě, a zvlášť když se topí, to moc na elektriku nejezdí. Kabina se vytápí spalovacím motorem, výhoda hybridního pohonu se tak umenšuje. Tak to říkají uživatelé (já toto auto nemám, i když o něm uvažuji).