Fordy Transit Custom a Tourneo Custom s plug-in hybridním pohonem mají stejnou techniku pohonu i karoserii. Hlavní rozdíl je v tom, že Transit je nákladní, má vpředu tři místa k sezení a velký nákladový prostor, zatímco Tourneo je osobní – má 9 míst k sezení a zavazadlový prostor 1 200 litrů. Po sklopení třetí řady sedadel, tedy v pětimístné konfiguraci, má zavazadlový prostor 2 100 litrů. Teď se ale podívejme hlavně na spotřebu, která by měla být podobná jako u Transitu Custom PHEV, který už jsme měli i v kompletním testu.
Technické parametry Ford Tourneo Custom PHEV Titanium L1
Kompletní specifikaceKonstrukce | MPV, 4 973 × 1 986 × 1 979 mm, ? kg |
---|---|
Pohon | Hybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: přední |
Výkon | 92 kW, 126 koní |
Baterie | ? |
Nabíjení | konektory: Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 3,1 l / 100 km |
Cena od | 1 418 967 Kč |
Jak se můžete podívat výše v katalogu, Ford Tourneo Custom Plug-in Hybrid má kombinovanou spotřebu dle ekvivalentu NEDC 3,1 l/100 km (přepočteno z WLTP) a k tomu spotřebu elektřiny 17,4 kWh/100 km. Čistě elektrický dojezd je pak dle automobilky 52 kilometrů. Cena startuje na 1 418 967 Kč včetně DPH, ale v současné době platí zvýhodnění téměř o 200 tisíc, takže cena činí 1 219 900 Kč.
Test spotřeby zpravidla začíná jednotným kombinovaným okruhem, který projíždím s každým autem. Ten je dlouhý cca 60 kilometrů a z toho tvoří 17 km dálnice (cca polovina v každém směru, což by mělo eliminovat vliv protivětru), přibližně 16 km jsou města a zbytek silnice druhé a třetí třídy + průjezdy menšími obcemi. Hlavní zásada je jet na horní hranici rychlostních limitů, případně co dovolí situace, ale plynule. U plug-in hybridů zároveň vyjíždím s nabitou baterií, respektive start okruhu je cca 2 kilometry od plného nabití baterie, všechna auta tak mají stejné podmínky. Palubní počítač Tournea Custom PHEV ukázal spotřebu 3,1 l/100 km, což je stejná hodnota jako oficiálně udávaná spotřeba. Spotřebu elektřiny palubní počítač v Tourneu Custom PHEV neukazuje, ale podle nabíjení vyšla na 20,5 kWh/100 km, což je trochu vyšší hodnota, než udává výrobce dle ekvivalentu NEDC.
Vyhodnotil jsem i spotřebu benzínu při ustálených rychlostech, které odpovídají našim limitům mimo město. Tu u plug-in hybridů testuji po vybití baterie. Abych eliminoval vliv převýšení nebo protivětru, jedu každý úsek dvakrát, pokaždé v jiném směru, a výsledek poté průměruji. Na běžných silnicích, tedy při 90 km/h, je spotřeba 7,9 l/100 km a na rychlostní silnici při maximálně povolené „stodesítce“ je to 10,1 l/100 km. Při dálniční rychlosti 130 km/h jsem spotřebu neměřil, jak to běžně také dělám, protože maximální rychlost Tournea Custom PHEV končí na 125 km/h, takže nejde o auto primárně na dálnici.
Když ale plug-in hybrid nabíjíte, je možné jezdit i v čistě elektrickém režimu. Ne každý plug-in hybrid ukazuje spotřebu elektřiny na palubním počítači, a tak dělám jen jednotný test dojezdu na plnou baterii. Cca dva a půl kilometru jedu po městě a následně po dálnici rychlostí 90 km/h na tempomat. Abych eliminoval vliv protivětru a převýšení, tak se po dosažení poloviny dojezdu na nejbližším sjezdu otočím a jedu zpět, takže končím ve stejné nadmořské výšce. Ford Tourneo Custom Plug-in Hybrid takto ujel 49,7 km čistě na elektřinu, jejíž spotřeba byla podle nabíjení 25,8 kWh/100 km, což je také vzhledem k velikosti auta velmi dobré.
Režim jízdy | Spotřeba benzínu | Spotřeba elektřiny |
---|---|---|
Město (ujeto 38,4 km) | 1,27 l/100 km | nezjištěna |
Mimo město (90 km/h) | 7,85 l/100 km | - |
Rychlostní silnice (110 km/h) | 10,05 l/100 km | - |
Kombinovaný okruh (60 km) podle palubního počítače | 3,1 l/100 km | 20,48 kWh/100 km |
Spotřeba při testu elektrického dojezdu (podle nabíjení) | - | 25,75 kWh/100 km |
Za celý test jsem ujel 251,5 km, během kterých jsem vyhodnocoval i skutečnou spotřebu podle tankování a nabíjení. Nejezdil jsem často dlouhé trasy a měl jsem poměrně dost příležitostí dobíjet baterii. Palubní počítač za celý tento test ukázal hodnotu 3,7 l/100 km benzínu a spotřebu elektřiny neukazuje. Celkem jsem ale natankoval 9,5 litrů benzínu a nabil 44,7 kWh, takže skutečná spotřeba vyšla na 3,8 l/100 km a 17,7 kWh/100 km. Poměr těchto hodnot se ale u plug-in hybridů liší podle četnosti nabíjení. Já se snažím nabíjet při každé příležitosti, ale když je jich méně, samozřejmě stoupá spotřeba benzínu a klesá spotřeba elektřiny.
Výsledky za celý test (251,5 km) | Skutečná spotřeba |
---|---|
Elektřina | 17,77 kWh/100 km |
Benzín | 3,78 l/100 km |
Komentář Marka Tomíška:
Hybridní systém, který využívá pro přímý pohon jen elektromotor, je podle mě do městského provozu ideální řešení. Odpadne potřeba převodovky a auto se na krátkých trasách chová jako elektromobil. Zároveň ale nepotřebuje velkou baterii pro delší cestu, protože dodávka s větší spotřebou by musela mít mnohem větší baterii, aby měla srovnatelný dojezd s osobními elektromobily. Když při delší cestě přijde ke slovu spalovací motor, může běžet v optimálním režimu, kdy má nejvyšší účinnost.
Pokud by auto mělo jezdit více po dálnicích, hodil by se jeden stálý převod, který odpovídá nejvyššímu převodovému stupni běžných aut, ale pak by asi nestačil motor 1,0 EcoBoost. Každopádně do městského a příměstského provozu je to naprosto dostačující. Na dálnici už ale ztrácí dech a do prudšího dálničního stoupání, které jsou například okolo Berouna na D5, už výkon nestačí a auto nedosáhne ani rychlosti 120 km/h.
„Řadicí pákou“ je možné volit mezi režimy D, což je běžný režim, nebo L, kdy auto více rekuperuje. Je škoda, že není možnost více pracovat s úrovní rekuperace například pomocí pádel pod volantem. Hodila by se i možnost plachtění na neutrál bez rekuperace. Je také možnost volit jízdní módy od čistě elektrické jízdy (funguje jen při dostatečně nabité baterii) přes automatický režim, hybridní režim s požadavkem na zachování úrovně energie v baterii až po hybridní režim s cílem nabít baterii. Poslední dva režimy jsou určené hlavně k tomu, když se blížíte k bezemisní zóně, kde je nutné jet čistě na elektřinu.