Jaká je reálná zimní spotřeba elektromobilu Citroen e-C4 v běžném provozu?
test

Jaká je reálná zimní spotřeba elektromobilu Citroen e-C4 v běžném provozu?

Zaostřeno na spotřebu
3

Citroen e-C4 jsme už testovali a vyzkoušeli i rychlost jeho nabíjení. Má typický francouzský šarm, příznivou cenu a relativně rychlé nabíjení. A jaká je reálná spotřeba? Na to se podíváme v tomto testu.

Kompaktní crossover Citroen e-C4 už kolega Martin Pultzner testoval a ocenil jeho francouzský šarm i příznivou cenu vzhledem k velikosti auta. Napsal, že je to francouzský švihák pod milion a ocenil i relativně rychlé nabíjení vzhledem ke třídě, do které patří. Tentokrát jsem se podíval na to, jaká je reálná spotřeba. Jelikož test probíhal ještě v zimních měsících, lze ji označit za zimní spotřebu. Byť teploty ten týden neklesaly pod nulu, ale to je v posledních letech běžná česká zima.

Technické parametry Citroën e-C4

Kompletní specifikace
Konstrukcehatchback, 4 360 × 2 032 × 1 525 mm, 1 530 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: přední
Výkon100 kW, 136 koní, točivý moment: 260 Nm
Baterie50 kWh (45 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 100 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 18,3 kWh / 100 km, dojezd: 350 km
Cena od875 000 Kč

Citroen e-C4 má baterii o celkové kapacitě 50 kWh a z toho využitelných je 45 kWh, jak si můžete přečíst v katalogu výše. Udávaná kombinovaná spotřeba dle WLTP je 18,3 kWh/100 km, což při této velikosti baterie zajišťuje teoretický dojezd až 350 kilometrů dle stejného cyklu. Cena startuje na částce 875 tisíc Kč včetně DPH, ale současná akční cena základní verze je dokonce 814 900 Kč. Testovaný vůz byl ovšem ve vyšší výbavě Shine, která dle standardního ceníku stojí přes milion korun a v současném akčním je za 904 900 Kč. I tak je to ale jeden z nejdostupnějších rodinných elektromobilů.

Palubní počítač Citroenu e-C4 ukázal spotřebu 19,1 kWh/100 km.

Nedílnou součástí každého testu spotřeby je kombinovaný okruh, kde měřím spotřebu podle palubního počítače. Celý okruh je dlouhý cca 60 kilometrů a z toho tvoří 17 km dálnice (cca polovina v každém směru, což by mělo eliminovat vliv protivětru), přibližně 16 km jsou města a zbytek silnice druhé a třetí třídy + průjezdy menšími obcemi. Hlavní zásada je jet na horní hranici rychlostních limitů, případně co dovolí situace, ale plynule. Palubní počítač Citroenu e-C4 ukázal spotřebu 19,1 kWh/100 km. Venkovní teplota se během okruhu pohybovala okolo 8 °C.

Vyhodnotil jsem i spotřebu při ustálených rychlostech, které odpovídají našim limitům mimo město. Abych eliminoval vliv převýšení nebo protivětru, jedu každý úsek dvakrát, pokaždé v jiném směru, a výsledek poté průměruji. Na běžných silnicích, tedy při 90 km/h, vyšla spotřeba na 16,6 kWh/100 km, při „stodesítce“ na rychlostní silnici je to už 20,8 kWh/100 km a při dálniční rychlosti 130 km/h stoupla na 27,7 kWh/100 km.

Reálná spotřeba vyšla na 25,3 kWh/100 km.

Za celý test spotřeby jsem ujel 306 km, během kterých jsem vyhodnocoval i reálnou spotřebu podle nabíjení, která bývá vyšší o ztráty právě během doplňování energie. Test probíhal v běžných teplotách české zimy v posledních letech, které se pohybovaly od cca 3 do 9 °C. Tyto teploty navýšily zejména městskou spotřebu při krátkých trasách, kdy se spotřebuje více energie na vytopení studeného auta. Celkově šlo o kombinaci města, dálnice i okresek. Ve městě to bylo něco přes čtvrtinu, konkrétně 86 kilometrů a spotřeba tam vyšla na 20,5 kWh/100 km podle palubního počítače. Jsem ovšem přesvědčený, že v ideálních teplotách by tam byla spotřeba naopak nejnižší. Zbytek tvořily dálnice a okresky v podobném poměru, ale s mírnou převahou dálnic. Palubní počítač ukázal za celý test 21,1 kWh/100 km. Celkem Citroen e-C4 odebral 77,318 kWh, takže reálná spotřeba vyšla na 25,27 kWh/100 km.

Režim jízdy Spotřeba Teoretický dojezd
Město (ujeto 86 km) 20,5 kWh/100 km 219 km
Mimo město (90 km/h) 16,55 kWh/100 km 271 km
Rychlostní silnice (110 km/h) 20,8 kWh/100 km 216 km
Dálnice (130 km/h) 27,65 kWh/100 km 162 km
Kombinovaný okruh (60 km) podle palubního počítače 19,1 kWh/100 km 235 km
Celý test (306 km) podle nabíjení 25,27 kWh/100 km

Venkovní teplota se během okruhu pohybovala okolo 8 °C. Během celého testu to pak bylo v rozmezí 3 až 9 °C.

Teoretický dojezd vychází z údaje o spotřebě v daném režimu a údaje o využitelné kapacitě baterie, která je 45 kWh.

Komentář autora:

Citroen e-C4 je příjemné auto, jehož hlavní cíl je pověstný komfort Citroenů. To byla první věc, kterou jsem si uvědomil hned po ujetí prvních metrů. Zároveň mě překvapil svým prostorem a rozhodně bych si ho dokázal představit jako rodinné auto. Mezi elektromobily, které prostorově splňují požadavky běžných rodin, patří k nejlevnějším.

V nižších teplotách je ale znát navýšení spotřeby, které je společné pro všechny elektromobily s touto technikou ještě z doby koncernu PSA. Projevilo se to zejména na krátkých trasách po městě, kde by spotřeba elektromobilu měla být nejnižší a v ideálních podmínkách tomu tak bývá. Na prvních kilometrech po vyjetí ale stoupá kvůli topení a v případě této platformy i z důvodu výhřevu baterie. I když ten se v těchto teplotách ještě asi tolik neprojevil, v teplotách pod nulou by pravděpodobně vyšla ještě vyšší spotřeba.

Citroën e-C4 – test

Je příjemné, že lze volit rekuperaci alespoň ve dvou stupních, tedy volbou standardního režimu D a vyšší rekuperace B. Mně ale chybí pádla pod volantem, kterými by se to dalo měnit pohodlněji, rychleji a ideálně i rekuperaci úplně vypnout. V mnoha situacích je plachtění bez rekuperace nejefektivnější a spotřebu by to ještě snížilo.

Foto: Marek Tomíšek, fDrive.cz

citron-e-c4
Klady
  • relativně nízká spotřeba v ideálních podmínkách
  • dobrý poměr ceny a velikosti
  • komfortní jízda
Zápory
  • absence pádel pod volantem a možnosti vypnutí rekuperace
  • větší nárůst spotřeby v zimě
Diskuze ke článku
Roman Placer
Roman Placer
Ve srovnání třeba s Konou nebo Nirem je ta spotřeba vyloženě ostuda. Tato auta navíc mají 64kWh baterku, dojezd tedy úplně jinde a cenově to už není o tolik horší. Nevidím důvod nakupovat e-C4.
Jaroslav Hronek
Jaroslav Hronek
Kdepak, tohle není pro mě. Ještě, že už mi bude 60 a tohle se mě ani netýká

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze