Citroën e-C4 nás překvapil ještě rychlejším nabíjením. Otestovali jsme ho

Citroën e-C4 nás překvapil ještě rychlejším nabíjením. Otestovali jsme ho
Fotografie: Martin Pultzner, fDrive.cz
  • Dosáhli jsme maximální nabíjecího výkonu 97 kW
  • Na 50 % jsme z 15 % auto nabili jen za 12 minut
  • Oproti dříve testovaným vozům se nabíjení na 85 % zrychlilo o více než 5 minut

Citroen e-C4 stojí na stejné platformě e-GMP, která už obsluhuje celou řadu sourozenců z koncernu Stellantis, například Opel Mokka-e, Peugeot e-2008, DS 3 Crossback E-TENSE nebo Opel Corsa-e či Peugeot e-208. Všechny tyto modely mají totožné specifikace pohonného ústrojí včetně baterie a jejich výkony jsou tak velmi srovnatelné.

Citroën e-C4

Všechna auta včetně nového Citroenu mají elektromotor pod kapotou (kde tak chybí přední kufr) s výkonem 100 kW, pod podlahou pak kapalinou chlazenou baterii s kapacitou 50 kWh, z nichž je 45 kWh využitelných. Velkou devizou této platformy a všech aut je možnost rychlonabíjení výkonem až 100 kW, na který jsme se v tomto našem dnešním testu zaměřili, což je u aut s cenovkou kolem 850 tisíc výborná hodnota. I vybité auto má pak napětí na baterii 400 V, což znamená, že i z pomalejších rychlonabíjecích stanic ABB, které provozuje ČEZ, a které dokážou autu dodat maximální proud 125 A, se auto dokáže nabíjet maximálním výkonem 50 kW a ne nižším, jako auta s nízkým napětím. Potěší také třífázová palubní nabíječka s výkonem 11 kW. Díky tomu se auta rychle nabíjí z pomalých i ultra-rychlých nabíječek a i přes relativně malou baterii dokáží být i na delší cestě dobrým společníkem, který majitele zbytečně moc nezdržuje nabíjecími zastávkami.

Citroën e-C4

Rozměry4 360 × 2 032 × 1 525 mm, 1 530 kg
Výkon136 koní
Baterie50 kWh, CCS Combo, Mennekes
Dojezd (WLTP)350 km

V průběhu testování Citroenu e-C4 jsme si pak všimli, že oproti všem dosud testovaným autům na dané platformě koncern updatem zlepšil profil rychlonabíjení a o něco procentuálně posunul výkonové skoky směrem k vyššímu procentu nabití. To znamená celkově zrychlení nabíjení. Je pravděpodobné, že stejný nabíjecí profil získají i další nové auta na této jednotné platformě, případně i ta současná formou softwarového updatu v servisu. A jak rychle se tedy Citroen e-C4 nabíjí? Níže přinášíme kompletní graf nabíjecí křivky a zároveň i tabulku s nabíjecími časy.

Průběh nabíjecího výkonu

Auto jsme připojili k ultra-rychlé nabíječce PRE ve Štěrboholech s maximálním výkonem 150 kW, tedy výrazně vyšším, než kolik si dokáže odebrat auto. Při zahájení nabíjení měl Citroen 15 % nabití baterie a okamžitě se začal nabíjet výkonem přes 95 kW, který si držel až do 33 %, což je o zhruba 10 % déle, než jsme naměřili například i Opelu Corsa-e. Pak nabíjecí výkon spadl na zhruba 77 kW, kde se držel do 53 %, což je o 3 % déle, než u dřívějších testů aut na této platformě. Fakt, že auto déle drží vyšší nabíjecí výkon se pozitivně projevila na čase nabíjení. Z 15 % na 50 % jsme se dostali za 11 minut a 59 vteřin, což je výborná hodnota.

Při 54 % pak nabíjecí výkon spadl na 56 kW, což je o pár kW menší pokles, než dříve. Daný nabíjecí výkon ale auto opět drží o poznání déle, než například Corsa-e a další dříve testovaná auta na stejné platformě, a to konkrétně do 76 %, což je o 7 % lepší hodnota. I zde se pozitivně projevilo celkově rychlejší nabíjení a Citroen se tak na 70 % nabil za 22 minut a 30 vteřin, což je o minutu a půl rychleji, než dříve.

Pak už se ale auto nevyplatí nabíjet, pokud spěcháte a nepotřebujete doopravdy plný dojezd, protože nabíjecí výkon se následně v 74 % snižuje na asi 28 kW, v 90 % pak spadne už jen na 11 kW, kde se drží až do 100 %. V těchto vyšších úrovních nabití je pak zrychlení nabíjení ale nejznatelnější, protože na 85 % se auto nabije 33 minut a 33 vteřin místo 39 minut, které jsme naměřili u Corsy-e, a to už je pořádný rozdíl.

Z 15 % do Délka nabíjení
50 % 12 minut a 30 vteřin
70 % 22 minut a 30 vteřin
85 % 33 minut a 30 vteřin
90 % 39 minut a 22 vteřin
99 % 63 minut

Celkově jde tedy o pozitivní posun a už tak nadprůměrně rychlé nabíjení v dané cenové relaci se koncernu Stellantis podařilo dále zrychlit, a zejména ve vyšších úrovních nabití je časová úspora už opravdu znatelná.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze