Opel Corsa-e se v tichosti začala prodávat v Česku, ale tichý nástup si rozhodně nezaslouží. Jde o velmi zajímavý elektromobil za rozumnou cenu, která začíná pod 800 tisíci Kč. Specifikace si ostatně můžete prohlédnout v našem katalogu a podrobněji se na auto podíváme v testu. Dnes se zaměříme na reálnou rychlost nabíjení.
Jak rychle se nabíjí Opel Corsa-e?
Opel Corsa-e je prvním u nás prodávaným elektromobilem na jednotné platformě PSA pro elektromobily, kterou sdílí například s Peugeotem e-208, e-2008 nebo DS3 Crossback E-TENSE a dalšími. Všechny auta mají shodnou 50kWh baterii, ze které je dostupných 45 kWh. Elektromotor s výkonem 100 kW pohání přední kola, dále pak nabídne 11kW palubní nabíječku a v neposlední řadě velmi zajímavě znějící schopnost rychlonabíjení výkonem až 100 kW. Tento parametr je velkou konkurenční výhodou oproti jiným cenově podobným i dražším elektromobilům, kde je stále standardem maximální výkon kolem 50 kW, v případě Hyundai Kona nebo Kia e-Niro kolem 70 kW.
Technické parametry Opel Corsa-e (2019)
Kompletní specifikaceKonstrukce | hatchback, 4 060 × 1 809 × 1 437 mm, 1 455 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: přední |
Výkon | 100 kW, 136 koní, točivý moment: 260 Nm |
Baterie | 50 kWh (45 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 100 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 16,5 kWh / 100 km, dojezd: 330 km |
Cena od | 879 990 Kč |
Pokud byste tedy chtěli Corsu-e nebo příbuzné elektromobily s platformou PSA vzít na delší trasu s nabíjením na ultrarychlé nabíječce, měla by být nabíjecí zastávka výrazně kratší. A jak je to v praxi? To prozradí naše video a graf níže. Testovali jsme na nabíječce PRE Hypercharger v pražských Holešovicích s maximálním výkonem 160 kW.
Nabíjení skoro 100 kW realitou
Jak je vidět, 100 kW dokáže Corsa-e skutečně dosáhnout, i když jen na velmi krátký časový úsek do zhruba 20 % nabití. Poté nabíjecí výkon spadne na necelých 80 kW, tam se ale drží prakticky až do 50 %, což jsou oproti konkurenčním elektromobilům ve stejné cenové hladině výrazně lepší hodnoty. Z 13 % na 50 % jsme auto nabili jen za 13 minut. 50 % přitom znamená dojezd ve městě 150 kilometrů, mimo město asi 170 kilometrů, na dálnici pak 120 kilometrů.
Při 50 % nabíjecí výkon skokově klesne na 53 kW, kolem této hodnoty se ale drží až do 70 %, stále tak jde o lepší výkon, než má většina konkurenčních elektromobilů v této cenové hladině. Ze 13 % na 70 % jsme se dostali jen za 24 minut, což je stále velmi slušná hodnota. Se 70 % nabití se už dostanete o 200 kilometrů dál, na dálnici pak zhruba o 160 kilometrů. Právě do 70 % se Corsu-e vyplatí nabíjet, poté totiž výkon výrazně klesá na 28 kW, na kterém se drží do 85 %, na které se dostaneme ze 13 % za 39 minut. Poté výkon dále klesne na 11 KW a pokud opravdu nepotřebujete plný dojezd na jedno nabití, nemá smysl auto dál nabíjet.
Z 13 % do | Délka nabíjení |
---|---|
50 % | 13 minut |
70 % | 24 minut |
85 % | 39 minut |
99 % | 71 minut |
Obecně tak lze říci, že s Corsou-e se na delších trasách vyplatí dělat častější a kratší 20minutové zastávky po zhruba 150 kilometrech, díky čemuž se maximalizuje využití nejvyššího výkonu.
Softwarové problémy
Při nabíjení jsme se však setkali s netypickými problémy. Při stavu baterie 91 % šlo o opakovanou chybu, kdy auto odmítlo dále nabíjet a vždy nabíjení ukončilo, i když jsme nikde neměli nastaven limit nabíjení, který ani u rychlonabíjení nastavit nelze. I když jsme auto opakovaně připojovali a odpojovali, přes 91 % jsme se nedostali. Až na třetí pokus bez změny jakéhokoliv nastavení se nabíjení rozběhlo a doběhlo až do 100 %. Zároveň bohužel Opel postihuje několik nepříjemných bugů při nabíjení. Například zcela špatně přepočítává počet nabitých kilometrů za hodinu. Při ultrarychlém nabíjení výkonem přes 90 kW ukazoval zcela nesmyslnou rychlost nabíjení 22 km za hodinu. Jakmile nabíjecí výkon klesne na hodnotu kolem 50 kW, začne auto počítat správně. Zajímavé je, že třeba v mobilní aplikaci je ale vše v pořádku.
Co je ale snad ještě nepříjemnější, je, že při nabíjení se odečítá průměrná spotřeba, a to drasticky. K nabíječce jsme přijížděli s dlouhodobou průměrnou spotřebou podle palubního počítače 15 kWh / 100 km, při odjezdu jsme měli dlouhodobou spotřebu už jen 2 kWh / 100 km, a to za stejnou ujetou vzdálenost. Tohle je poměrně nepříjemné a stěžovalo nám to odečet reálné spotřeby, stejně jako to samozřejmě bude působit problémy i řidičům.
Celkově dobrý dojem
Součástí výbavy Opelu Corsa-e je i 11kW palubní nabíječka, díky které nabijete auto i z pomalých nabíjecích AC stanic nebo doma z třífázové zásuvky z 0 na 100 % za 4 hodiny. Celkově je tedy Opel Corsa-e po stránce nabíjení velmi příjemným překvapením a mezi elektromobily této cenové relace exceluje. Ba co víc, blíží se třeba i mnohem dražším autům, jako je Jaguar I-PACE. Škoda, že celkový výborný dojem kazí zbytečné softwarové bugy, které je ale velmi jednoduché odstranit. Pak bude Corsa-e společně se svými sourozenci z koncernu PSA v dané cenové relaci, co se nabíjení týče, bez konkurence.