Jak rychle se nabije Mercedes-Benz EQE?
test

Jak rychle se nabije Mercedes-Benz EQE?

Test nabíjení

V testu nabíjení jsme tentokrát prověřili Mercedes EQE, a to na Hyperchargeru PRE. Auto dosáhlo maximálního výkonu nabíjení 170 kW a nabíjecí křivka není vůbec špatná, ale prostor pro zlepšení tu ještě je. Zároveň jsme objevili překvapivá fakta ohledně napětí baterie. Za jak dlouho se auto nabilo na určitou úroveň? To vám prozradíme v dnešním testu.

Pravidelně pro vás na fDrive.cz testujeme reálnou rychlost nabíjení nových elektromobilů, abychom ověřili v praxi teoretické hodnoty slibované výrobci a prověřili celou nabíjecí křivku. Výrobci sice deklarují maximální rychlost nabíjení, už ale neříkají, jak dlouho takto vysoký nabíjecí výkon auto udrží a jak rychle se reálně nabije do určité hodnoty. Tentokrát prošel naší zkouškou Mercedes-Benz EQE v obou verzích 350+ i AMG 43. Vůz disponuje využitelnou kapacitou baterie 90,6 kWh, což by mělo s lehkou nohou zaručit dlouhý dojezd. Tomu jsme se ale věnovali v testu dálničního dojezdu, takže nyní přišla řada na zkoušku nabíjení na stanici Hypercharger PRE u pražských Kunratic.

Mercedes-Benz EQE překvapuje napětím. Jak rychle se nabije?

Mercedes-Benz EQE

Vůz jsme na nabíječku dovezli v okamžiku, kdy baterie hlásila stav nabití 10 %. Po necelé minutě začal nabíjecí výkon okamžitě růst a dalších několik minut nebyl problém nabíjet výkonem okolo 165 kW. Mercedes-Benz přitom sám uvádí, že nabíjecí maximum je 170 kW, takže za nás jsme se získanou rychlostí z počátku nabíjení spokojeni. Vůz jsme předem zahřáli a do navigace zadali cíl cesty, čímž byla baterie aktivně předehřátá. Ze zkušeností z jiných Mercedesů na platformě EVA ale víme, že předehřev trvá poměrně dlouho. Výkon se na pár minut vyšplhal až k maximálním 170 kW a vzápětí začal pozvolna klesat ke stále slušným 160 kW. Ty dokázal Mercedes udržet až do 36 % kapacity baterie. Od 50 % se nabíjecí výkon snížil na 147 kW a v 60 % již klesl na 130 kW. To není vůbec špatné.

Technické parametry Mercedes-Benz EQE 350

Kompletní specifikace
Konstrukcesedan, 4 946 × 1 961 × 1 512 mm, 2 350 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: zadní
Výkon215 kW, 292 koní, točivý moment: 565 Nm
Baterie98 kWh (89 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 170 kW, palubní: 22 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 16,9 kWh / 100 km, dojezd: 611 km
Cena od2 048 530 Kč

Při 70 % klesl výkon už na 98 kW. Výkonnostní křivka nabíjení je proto u EQE sice nadprůměrná, ale vzhledem k ceně vozu přesahující dva miliony Kč bychom čekali více. Hlavní nevýhodou je použití 400V architektury, která limituje možnosti nabíjení, navíc EQE má ještě dále neobvykle nízké napětí baterie, při 10 % pod 330 voltů a při plném nabití pod 380 voltů, což je výrazně méně než sesterské EQS a na 400V auto neobvykle málo. Vzhledem k tomu, že ultrarychlé stanice dokáží vydat vesměs maximálně 500 A, je tedy jasné, odkud pramení omezení na maximální nabíjecí výkon 170 kW oproti více než 200 kW u modelů EQS. EQE si totiž skutečně po většinu doby do klesnutí výkonu bralo ze stanice bezmála 500A a více už nebylo možné.

Průběh nabíjení

Z 10 na 80 % se Mercedes dokázal nabít za necelých 32 minut. To je paradoxně horší výsledek, než u mnoha elektromobilů s výrazně nižší cenovkou. Například Hyundai Ioniq 5 zvládne stejný úsek za 18 minut a za 31 minut se z 15 % na 80 % zvládne nabít například i Škoda Enyaq RS iV nebo Volkswagen ID.4 či ID.5 GTX. Při 80 % každopádně u Mercedesu palubní počítač ukazoval dojezd 360 km.

Z 10 % do Délka nabíjení Rychlost nabíjení v kWh
15 % 3 minuty 163
20 % 4 minuty 165
27% 7 minut 170
35 % 10 minut 168
45 % 13 minut 154
50 % 15 minut 147
55 % 17 minut 137
60 % 20 minut 130
65 % 22 minut 117
70 % 25 minut 98
75 % 28 minut 85
80 % 32 minut 67
85 % 37 minut 47
90 % 43 minut 36
95 % 51 minut 27

Od 80 % se rychlost nabíjení snižovala a nabíjení pokračovalo výkonem 64 kW, okolo 90 % kapacity to bylo jen 38 kW, další nabíjení do plné kapacity tak začíná být zdlouhavé. Kompletní nabití z 10 na 100 % pak proběhlo za hodinu a 4 minuty. Celkově tedy nabíjení není špatné, kvůli 400V architektuře a neobvykle nízkému napětí je ale pomalejší než u konkurentů s 800V architekturou a Mercedes v této disciplíně nehraje první housle.

Mercedes-Benz EQE
Karta Mercedes Me Charge pro pohodlné nabíjení na všech stanicích v Evropě

Mercedes můžete pohodlně nabíjet na více než 400 tisících stanicích v celé Evropě za pomocí jediné karty Mercedes Me charge, nechybí ani funkce plug and charge. Palubní nabíječka pak má ve standardu 11 kW, ale za příplatek můžete mít až 22kW, což pak znamená nabití celé baterie i na AC stanicích či doma za 4 hodinky.

Foto: Martin Pultzner, fDrive.cz

Diskuze ke článku
Jiří Šťastný
Jiří Šťastný
Drobný prostor pro zlepšení? Takhle ostudné nabíjení u auta za 3 mil Kč (myšleno s pár příplatky) hodnotíte jakože "to není vůbec špatné"? Aspoň jste ho ve druhé polovině článku srovnali s citelně lépe nabíjející konkurencí za polovinu ceny. S E-tronem GT (což je s verzí 43 AMG cenově i výkonostně velmi srovnatelné auto u kterého nabíjení bude +- stejné jako u základní 350+) mi naíjecí výkon klesne pod 265 kW až u 45% SoC, 170 kW maximum Mercedesu se objeví až při 2/3 SoC a v 80ti % končívám na 120 kW. Půměr z 10ti na 80% je přes 200 kW u EQE to nebude ani 120 kW, nechápu jak mohl MB takhle zaspat dobu (mezi námi BMW je na tom podobně bídně)

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze