Bojovat s čínskými větrnými mlýny se zjevně rozhodl Elon Musk. Ačkoliv se mu od tamějších úřadů už dostalo důrazného varování, že komunistické vedení nejlidnatější země světa a ekonomické velmoci nebude tolerovat, když se s ním protistrana pokusí jednat z pozice síly, přesto se Tesla pouští do právní bitvy. Cílem jsou lidé, kteří o americké automobilce vypouštějí velmi neuctivá slova či rovnou zjevné lži, k čemuž se jim dostává pozoruhodně velkého prostoru v médiích, vesměs řízených státem.
Tesla má podle electrek.co v Číně během posledního roku velké problémy se svou pověstí. Tamější média se vyžívala v rozebírání hořících Tesel, nehod, spojovaných s jejich Autopilotem a především protestu proti značce přímo na jejím stánku na šanghajském autosalonu. Americká automobilka kontrovala najímáním dalších a dalších PR specialistů, jenže aktuálně se rozhodla skončit s pasivní fází. Podle South China Morning Post totiž zažalovala bývalého majitele ojeté Tesly Model S Chana Čchaoa. Ten na sociálních sítích zveřejnil faksimile žaloby, kterou na něj Tesla podala kvůli jeho předchozím příspěvkům, v nichž Teslu veřejně označoval za ničemnou společnost, odpad společnosti a spolek šarlatánů.
Chan si totiž v roce 2019 koupil ojetou Teslu přímo od mateřské společnosti. Tesla při prodeji údajně uvedla, že vůz nebyl nikdy havarován ani strukturálně poškozen a neprodělal požár ani povodeň. Jenže vůz se o několik měsíců později porouchal a Čchan požadoval po Tesle nové auto. Ta ale místo toho nabídla výměnu vadných dílů. Čchan poté nechal vůz prohlédnout třetí stranou, která údajně zjistila výměnu celého C-sloupku, což odporovalo původnímu prohlášení Tesly. Čchanovi dal nepřekvapivě za pravdu i soud a přiklepl mu odškodné milion juanů (zhruba 3,4 milionu korun). To panu Čchaovi nestačilo a pokračoval v komentářích na hlavu Tesly. Té následně došla trpělivost a zažalovala jej za pomluvu, za níž vyžaduje veřejnou omluvu a odškodné v pětiapůlnásobné výši.
Samostatná žaloba dále míří proti dceři poškozeného Čang Ja-čou, která proti Tesle uspořádala sérii veřejných protestů, vrcholící známým incidentem, při němž před kamerami médií šlapala za nečinného přihlížení ochranky na šanghajském autosalonu po střeše vystavené Tesly a několik minut vykřikovala své silně nelichotivé názory na americkou automobilku. Své rozhořčení ještě podtrhla žalobou za pomluvu vůči Tesle poté, co tato zveřejnila svou verzi příběhu. V ní požadovala 50 000 juanů (170 000 Kč). Tesla po ní nyní v další žalobě požaduje rovnou stejnou částku, jako po jejím otci, tedy v přepočtu více než 17 milionů korun.
O případu je, jako obvykle, jen omezené množství důvěryhodných informací. Přesto bude poučné sledovat, čeho se Muskovi podaří dosáhnout. Pouští se totiž na tenký led, po němž by mohl snadno sklouznout do pozice Tesla vs. čínský lid, což se de facto rovná stát a komunistická strana. Kdyby vyhrál, šlo by (v případě čínské strany) o nebezpečný precedens pro ostatní světové firmy. Ty se do Číny, ignorující duševní vlastnictví, nechaly nalákat pobídkami a vidinami pohádkových zisků. Takže více či méně ochotně vstoupily do povinných joint-venture s místními výrobci, jimž odevzdaly své know-how a následně se jim z těch či oněch důvodů přestalo na trhu dařit. Vyprávět by o tom mohla třeba Škoda Auto, které se letos dramaticky propadly čínské prodeje. Zahraniční firmy by tak najednou zjistily, že proti jednání čínské strany, mnohdy se ocitající daleko za hranicemi etiky i právního rámce, se lze úspěšně bránit. A to vedení bohaté velmoci, řízené totalitní komunistickou stranou, jen těžko dopustí.
Bude zabavne sledovat srazku dvou entit s podobne bezohlednym smyslenim.