Když Tesla oznámila svůj záměr, vybudovat v Šanghaji svou Gigafactory, objevil se ihned pomyslný červený koberec od tamějších úřadů. Uvolnění regulací zahraničního vlastnictví, zrychlené stavební řízení a dokonce i nabídka povolení k trvalému pobytu. Tedy všechno to, o čem se méně významným subjektům při pokusech vstoupit na nekonečný čínský trh může jen zdát. Smlouvy se podepsaly na pozadí zářivých čínských úsměvů, protože Tesla s vidinou tučných zisků slíbila kontrakty s čínskými subdodavateli a dobře placená místa pro čínské dělníky. Vše klaplo, Tesla své sliby naplnila, Gigafactory Šanghaj už roste jako z vody a díky dodatečně posíleným kapacitám plus přidanému recyklačnímu centru půjde o jednu z největších továren svého druhu na světě.
Jenže podpisem smluv podle insideevs.com s odvoláním na společnost Evannex líbánky rychle skončily. Z prvního místa v prodejních žebříčcích sesadil Teslu odnikud se objevivší nový domácí městský Wuling - Hong Guang Mini EV za 90 000 Kč a místní média, ještě včera oslavující příchod amerického vizionáře, dnes stejně radostně hlásí, jak jej zahanbil domácí výrobce. S čínskými médii to má Elon Musk vůbec těžké. Například státní deník Global Times nedávno uveřejnil zprávu, že se očekává „prudký pokles prodejů“ kvůli údajným problémům Tesly s vyřizováním zákaznických reklamací. A korunu všemu nasadil hojně medializovaný incident z šanghajského autosalonu. Mladou slečnu, přímo na stánku Tesly hlasitě protestující proti trablům se svým novým americkým elektromobilem, viděl skrz kamery přítomných novinářů doslova celý svět. Ochranka ji sice nakonec odvedla, avšak ještě předtím ji nechala v klidu vylézt na střechu vystaveného auta a několik minut se hlasitě producírovat a křičet trefná hesla. Na některých videích jsou dokonce vidět muži v uniformě, snažící se nikoliv umravnit nespokojenou návštěvnici, pro větší názornost oblečenou v tričku s velkým T, ale naopak držící v bezpečné vzdálenosti točící novináře a návštěvníky. Náhoda? V Číně těžko.
Nedávný průzkum společnosti China Quality Network potvrdil, že Tesla Model 3 má ze všech aut nejméně zákaznických stížností a prodejní vyhlídky podle jiných médií zůstávají v Říši středu i nadále skvělé. Ostatně březen s prodanými 35 000 Modely 3/Y je s velkým náskokem historicky rekordní. Co má tedy to vylhané státní divadlo znamenat? Zřejmě nic konkrétního. Podobnou hořkou komedii už zažily v Číně i jiné firmy. A poté, co jim všemocná čínská komunistická strana ukázala, kdo je tu pán, svolily pod vidinou rizika znehodnocení svých nemalých investic i k velmi nevýhodným krokům. Předávaly v nerovných joint-venture hladovým čínských firmám své cenné know how, podepisovaly další smlouvy, činící z nich de facto bezprávné loutky v rukách státního aparátu. Zkuste se někdy zeptat vysokého manažera automobilky, navrátivšího se z Číny. Zpravidla se mu nebude chtít ani začít o tamějších poměrech mluvit.
Tesla přišla do Číny s určitými, pro sebe docela výhodnými záměry. Právě nyní je ale konfrontována s neomezenou čínskou mocí, proti níž nemá šanci vyhrát. Uvidíme, jak bude vypadat výsledná remíza. Americký technologický náskok by se některému z polostátních čínských koncernů velice hodil. Ostatně už nyní podle analytiků sílí tlak na Teslu, aby urychlila vybudování domácího (myšleno čínského) vývoje. A to by znamenalo otevřít čínským inženýrům přístup ke svým technologiím. K čemu by to mohlo vést, asi není třeba dlouze domýšlet.