Tesla zajišťuje schválení Modelu 3 s levnějšími bezkobaltovými bateriemi

10
Tesla zajišťuje schválení Modelu 3 s levnějšími bezkobaltovými bateriemi
Fotografie: Marek Tomíšek, fDrive.cz
  • Bezkobaltové baterie jsou lithium-železo-fosfátové
  • Tesla je vyvíjí ve spolupráci s čínskou společností CATL
  • Jsou levnější, ale mají nižší energetickou hustotu

Nedávno jsme psali o tom, že Tesla ve spolupráci s čínskou společností CATL vyvíjí levnější bezkobaltové baterie. Vypadá to, že jejich použití je opravdu blízko, protože Tesla podle electrek.co zajišťuje schválení Modelu 3 s tímto typem baterie, který nese zkratku LFP.

Model 3 s novými bateriemi bude těžší

Výhodou oproti běžným bateriím, používaným u většiny elektromobilů, je absence kobaltu. Ten je poměrně drahý, a zvyšuje tak cenu baterie a tím i elektromobilu, ale zároveň kritici upozorňují na etický problém při jeho těžbě. Nevýhodou bezkobaltových baterií pak je nižší energetická hustota. Ta se údajně Tesle ve spolupráci se společností CATL podařila vylepšit, ale stejně je Tesla Model 3 s bateriemi LFP přibližně o 100 kg těžší než Model 3 vyráběný v USA.

Tesla již v minulosti mluvila o snižování závislosti na kobaltu a již baterie v jejích současných vozech obsahují méně kobaltu, než je běžné. Tímto by se ale mohla kobaltu vyhnout úplně. Vozy Tesla z Gigafactory v Šanghaji jsou první, které nemají baterie Panasonic. Tesla uzavřela smlouvy o dodávkách baterií pro tuto továrnu se společnostmi LG Chem a právě CATL.

Pokud se schválení podaří a Tesla tyto baterie začne opravdu do Modelů 3 montovat, bude zajímavé sledovat, jaké parametry baterie budou mít a o kolik klesne cena vozu. Tesla si od této technologie hodně slibuje a mluví se o tom, že by díky nim mohla klesnout cena elektromobilů i pod úroveň cen aut s běžným pohonem.

Tesla Model 3 se vám bude líbit, jen se na ní nesmíte dívat pouze jako na auto

Technické parametry Tesla Model 3 Long Range (E5)

Kompletní specifikace
Konstrukcesedan, 4 694 × 1 933 × 1 442 mm, 1 844 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: 4×4
Výkon258 kW, 370 koní, točivý moment: 510 Nm
Baterie75 kWh (70 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 250 kW, palubní: 11 kW, konektory: NACS, CCS Combo, Mennekess
Spotřeba?, dojezd: 614 km
Cena od1 228 990 Kč
Diskuze ke článku
Vladan
100kg je přibližně 10kWh. Čili LFP by měly mít o 10% nižší energetickou hustotu. Jenže nemají je to normální PR. Před dalším článkem "TESLA vyzkoumala s CATL". LFP baterie používáme standardně v systémech Storion od roku 2015. Jejich výhoda je, ze v kombinaci s řídící jednotka+baterie+měnič (nikoliv "bezmozkovita" sestava baterie+měnič) nabídnou využití kapacity 90% spolu s počtem cyklů za standardní hranici 10000. Bohužel u LNMC lze bez poškození využívat baterii do cca 60% kapacity+cca 2000 cyklů. (Cyklus vybiti+nabiti baterie je dán stanoveným vybijecim proudem po stanovenou dobu při stanovené teplotě 25° - nejedná se jen o nabiti nebo vybiti jak si spousta čtenářů stereotypně myslí)
Tony
Tesla má nejlepší technologie baterií jak nám tvrdí jejich fans? Nebo vývoj jiných výrobců je konkurenceschopný? Každý chvilku vede a potom může být zastaralá Gigatovárna k vzteku místo v chlubení, nejlepší většinou nevyhrává když někdo nabídne lepší poměr cena výkon, k tomu směřuje trh s bateriemi, kdy “parametrově” horší baterie budou o hodně levnější
Jose
Konkurence Tesly zatím nic nového neukázala.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze