Nedávno jsme psali o tom, že Tesla ve spolupráci s čínskou společností CATL vyvíjí levnější bezkobaltové baterie. Vypadá to, že jejich použití je opravdu blízko, protože Tesla podle electrek.co zajišťuje schválení Modelu 3 s tímto typem baterie, který nese zkratku LFP.
Model 3 s novými bateriemi bude těžší
Výhodou oproti běžným bateriím, používaným u většiny elektromobilů, je absence kobaltu. Ten je poměrně drahý, a zvyšuje tak cenu baterie a tím i elektromobilu, ale zároveň kritici upozorňují na etický problém při jeho těžbě. Nevýhodou bezkobaltových baterií pak je nižší energetická hustota. Ta se údajně Tesle ve spolupráci se společností CATL podařila vylepšit, ale stejně je Tesla Model 3 s bateriemi LFP přibližně o 100 kg těžší než Model 3 vyráběný v USA.
Tesla již v minulosti mluvila o snižování závislosti na kobaltu a již baterie v jejích současných vozech obsahují méně kobaltu, než je běžné. Tímto by se ale mohla kobaltu vyhnout úplně. Vozy Tesla z Gigafactory v Šanghaji jsou první, které nemají baterie Panasonic. Tesla uzavřela smlouvy o dodávkách baterií pro tuto továrnu se společnostmi LG Chem a právě CATL.
Pokud se schválení podaří a Tesla tyto baterie začne opravdu do Modelů 3 montovat, bude zajímavé sledovat, jaké parametry baterie budou mít a o kolik klesne cena vozu. Tesla si od této technologie hodně slibuje a mluví se o tom, že by díky nim mohla klesnout cena elektromobilů i pod úroveň cen aut s běžným pohonem.
Tesla Model 3 se vám bude líbit, jen se na ní nesmíte dívat pouze jako na auto
Technické parametry Tesla Model 3 Long Range (E5)
Kompletní specifikaceKonstrukce | sedan, 4 694 × 1 933 × 1 442 mm, 1 844 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: 4×4 |
Výkon | 258 kW, 370 koní, točivý moment: 510 Nm |
Baterie | 75 kWh (70 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 250 kW, palubní: 11 kW, konektory: NACS, CCS Combo, Mennekess |
Spotřeba | ?, dojezd: 614 km |
Cena od | 1 228 990 Kč |