Tesla vyvíjí pro své zákazníky platformu, která umožní zákazníkům přístup k telematickým i dalším datům, generovaným jejich automobilem. Uvádí to cleantechnica.com s odvoláním na Reuters. Platforma má být spuštěna ještě letos. Bude to vůbec poprvé, co nějaká automobilka zpřístupní na největším automobilovém trhu světa svá data třetí straně. Zároveň má být příští měsíc v Šanghaji dokončeno datové centrum za účelem zpracování dat, získaných z vozidel. Společnost Tesla China zároveň potvrdila, že všechna data, shromážděná o z elektromobilů Tesla v Číně, jsou v této zemi také uložena.
Čína minulý měsíc zveřejnila návrh pravidel na zajištění bezpečnosti dat, generovaných inteligentními automobily. Toto téma v totalitní zemi, vedené komunistickou stranou a čelící mnoha špionážním skandálům po celém světě, velmi silně rezonuje. Svědčí o tom i nedávný zákaz používání Tesel ve státní sféře, prý z obav o bezpečnost. Pravdou je, že se už několik let objevují v autech kamery a čím dál citlivější senzory, schopné velmi přesně mapovat dění v okolí. A kontrola nad tím, co se se snadno zneužitelnými daty dále děje, je velmi mírně řečeno nedostatečná. V tomto kontextu může být pochopení zdánlivě nelogického kroku čínské Tesly už snazší. Může jít o signál jak směrem ke státnímu aparátu, tak směrem k zákazníkům, že kamery na palubě elektrických Tesel rozhodně k žádné rozvědce neslouží.
Pro ostatní výrobce to rovněž znamená příležitost hrát otevřenější hru a vyrazit z ruky čínským úřadům jeden z mnoha bičů, kterým udržují zahraniční firmy v hlubokém předklonu. A koneckonců i vůči zákazníkům je jedině fér, když se dozvědí, co všechno o nich automobilka ví a posílá kamsi dál. Otázkou samozřejmě bude, kde ona data skončí po zavedení čínských regulačních pravidel. A jak s nimi totalitní režim naloží.