Tesla se zbavuje kobaltu. V Modelu 3 nasadila moderní baterie

1
Tesla se zbavuje kobaltu. V Modelu 3 nasadila moderní baterie
Fotografie: Tesla
  • Tesla se snaží zbavit závislosti na obtížně dostupných prvcích
  • Jednou z cest jsou LFP baterie bez niklu a kobaltu

Tesla potvrdila, že Modely 3 Standard Range, vyráběné ve Fremontu, začne vybavovat lithium-železo-fosfátovými bateriemi (LFP) bez kobaltu. Takto se vyzbrojují již Modely 3 a Y, vyráběné v Číně, a automobilka sdělila, že LFP bateriemi chce vybavit všechny Tesly Standard Range (tedy ty s menšími bateriemi) po celém světě. Už loni oznámil Elon Musk, že důvodem tohoto kroku je předejít problémům s dodávkami niklu. Tesla za tím účelem podle electrek.co spolupracuje se společností CATL, která jí LFP baterie dodává. To se bude týkat i amerických Tesel, ovšem zřejmě jen zpočátku. Záměrem je totiž vyrábět všechny klíčové součásti vozidel na příslušném kontinentu, nebo v ideálním případě ještě blíže místu výroby. To by znamenalo, že Tesla pracuje na vlastní výrobě článků, nebo přesvědčí dodavatele, aby přenesl výrobu do USA.

Baterie typu LFP jsou tradičně levnější a bezpečnější než tradiční Li-ion články, jejich problémem je ovšem nižší energetická hustota a následně menší dojezd. Rychlým vývojem se ovšem zlepšily natolik, že nyní jejich používání už dává smysl v menším vozech s kratším dojezdem.

Technické parametry Tesla Model 3 Long Range (E5)

Kompletní specifikace
Konstrukcesedan, 4 694 × 1 933 × 1 442 mm, 1 844 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: 4×4
Výkon258 kW, 370 koní, točivý moment: 510 Nm
Baterie75 kWh (70 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 250 kW, palubní: 11 kW, konektory: NACS, CCS Combo, Mennekess
Spotřeba?, dojezd: 614 km
Cena od1 228 990 Kč
Diskuze ke článku
Alex Ander
Alex Ander
Pokud by nekoho zajimalo nekolik podstatnych vlastnosti techto "zazracnych" baterii:
• nejsou to ty male tuzkovky, CATL baterie, je to velke cihly, doslova,
• zivotnost 5-8x vetsi,
• jsou vyrazne tezsi,
• mnohem nizsi hustota ulozene energie,
• de facto nemoznost zjistit zbyvajici kapacitu kvuli konstantni voltazi 3.2V,
• proto se musi vzdy nabijet na 100%,
• do Model 3/Y se velikostne nevejde ekvivalent znamych kapacit jako Long Range,
• modely LR se stale musi montovat z Panasonicu a LG,
• fakticka kapacita pouhych ~55KWh
• jsou o hodne levnejsi, coz se do ceny vozidla bohuzel nepromita.

Hlavni duvody jsou ponekud jine, nez uvedene v clanku. je to dano principem, jak se vozy Tesla montuju. Zatimco konvencni automobilky nechaji vyrobit soucastky po celem svete a v nejake tovarne to akorat sesroubuji pohromade, Tesla vse vyrabi na jednom miste. Paklize neco neni mozne vyrobit bezprostredne na fabrice, berou se lokalni dodavky. To, co na EU trh posledni rok vozi Tesla, to jsou cinke vyrobky a proto se tam davaji cinske baterky.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze