CATL představil funkční sodíkové iontové baterie

9
CATL představil funkční sodíkové iontové baterie
Fotografie: CATL
  • Na-ion baterie přinášejí značné provozní výhody
  • Jsou však zatím příliš objemné
  • Na vyřešení tohoto problému se rovněž pracuje

Během prezentační akce představil CATL první generaci funkčních Na-ion baterií. Ty by měly proti Li-ion přinést výraznou úsporu výrobních nákladů, protože sodík nabízí podobné chemické vlastnosti jako lithium při podstatně nižší ceně. Ta by se v sériové výrobě měla dostat až na cca 660 Kč/kWh. A také zajistí lepší tepelnou stabilitu, rychlejší nabíjení (0 až 80 % SoC za 15 minut při pokojové teplotě) a větší výkon při nízkých teplotách. Konkrétně více než 90% retenci při teplotách -20 °C. V první fázi nemají parametry trumfovat zavedenou lithium-iontovou technologii, ale nabídnout levnější alternativu. Výrobce také nabídne kombinované články AB solution, obsahující obě technologie a spojující jejich výhody.

Bylo třeba překonat pomalé nabíjení, protože sodné ionty jsou větší než lithiové a pohybují se pomaleji. To se ale podařilo vyřešit modifikací materiálu a struktury anody. Nevýhodou je poměrně nízká energetická hustota 160 Wh/kg, což je hluboko pod standardy pro Li-ion technologii. Pro srovnání, Tesla se svými články 4680 už nyní překročila 300 Wh/kg a koneckonců samotný CATL nabízí Li-ion řešení s hustotou 304 Wh/kg. To je také důvod, proč ona kombinace AB solution. Jenže jde podle electrek.co teprve o začátek cesty, po níž by se mohlo dojít k výrazně levnějším a stabilnějším bateriím s dobrými parametry. Výrobce deklaroval cíl ve druhé generaci prolomit metu 200 Wh/kg, i to však bude teprve začátek. Další cestou by mohlo být již laboratorně ověřované řešení bez aktivní anody, které by pomohlo zvýšit energetickou hustotu na plně konkurenceschopné hodnoty. Každopádně kompletní produkční řetězec sodíkových baterií by měl být hotov v roce 2023.

Společnost Contemporary Amperex Technology Co., Limited, známější pod zkratkou CATL, je globální vývojář a poskytovatel baterií a energetických systémů. Sídlí v čínském Ning-te (Ningde) a podle nejnovějších analýz jde o světového lídra ve svém oboru s téměř 30% tržním podílem. Dodává výrobcům elektroniky a elektromobilům po celém světě, mimo jiné společnostem Hyundai a Tesla.

Baterie CATL AB solution
Struktura článku AB solution. Bílé jsou Na-ion články, modré Li-ion
Diskuze ke článku
Jan Jakubík
Jan Jakubík
Přídávám se, že mi to taky na první dobrou nebylo srozumitelné, ale to se občas stane. Díky za pěkné články. :-)
Michal Hušák
Michal Hušák
První funkční ? S akumulátory na sodík už se experimentuje desítky let a ví se jak fungují. Levné akumulátory do úložišť - možná. Ale elektomobily ne - sodík je při stejném náboji těžší než lithium, energetická hustota nemůže být lepší.
Josef L
Josef L
Zajímavý, jsou těžší a draží, ale zase na druhou stranu mají nízkou energetickou hustotu..., no třeba z toho za 10 let něco bude.
Jan Pavel
Jan Pavel
Tohle vypadá hodně dobře, kombinace obou technologií pokud to bude fungovat by mohla vést k masovému rozšíření.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze