Podle oznámení na webu generálního prokurátora státu Maine bylo narušení bezpečnosti údajů společnosti Tesla, které se začátkem tohoto roku dotklo více než 75 000 lidí, způsobeno „vnitřním pochybením“. Únik údajů se dotkl konkrétně 75 735 osob, které byly současnými nebo bývalými zaměstnanci společnosti Tesla. „I když jsme nenašli důkazy o zneužití údajů způsobem, který by vám mohl způsobit újmu, přesto vám poskytujeme toto oznámení, abychom zajistili, že jste si vědomi toho, co se stalo, a opatření, která jsme přijali,“ napsala společnost v dopise zaměstnancům.
Kauza se na veřejnost dostala tím, že 10. května německý deník Handelsblatt uvedl, že získal 100 GB dat od několika informátorů uvnitř společnosti Tesla. Tzv. Tesla Files údajně obsahovaly 23 000 interních souborů s 2 400 hlášeními o problému se samočinným zrychlováním, stejně jako informace o 1 500 problémech se systémem brzd, 139 stížností na neúmyslné nouzové brzdění a 383 stížností na situaci ohledně fantomového zastavení v důsledku falešných varování před kolizí. Vše přitom v článku, který doporučuji, podrobně rozebral kolega Ladislav Čermák.
Jak dodává engadget.com, v dopise zaměstnancům poskytla Tesla další informace o incidentu a potvrdila, že se 10. května německému deníku Handelsblatt skutečně povedlo získat důvěrné informace společnosti Tesla. „Šetření ukázalo, že dva bývalí zaměstnanci společnosti Tesla tyto informace zneužili v rozporu se zásadami bezpečnosti IT a ochrany dat společnosti Tesla a poskytli je médiu.“
Mezi soubory byly tabulky se jmény a kompletními údaji více než 75 735 osob bývalých i současných zaměstnanců, včetně jejich soukromých e-mailových adres, telefonních čísel, platů a „tajných údajů z výroby“.
Ještě pikantnější ale je, že obsáhlý soubor dokazuje, že americká automobilka dostává tisíce zákaznických stížností na funkčnost svých systémů autonomního řízení a její reakce jsou občas, mírně řečeno, nestandardní. Jak rozebíráme už ve výše jmenovaném článku, u řady z nich se společnost za rok uživateli vůbec neozvala a případ ve svých interních systémech prostě uzavřela. V souborech údajně byly i podrobné pokyny pro zaměstnance, jak reagovat na stížnosti. První zásadou bylo pokud možno nikdy neodpovídat písemně, vždy jen telefonicky. Proto nemá většina nespokojených zákazníků proti automobilce v ruce žádný důkaz...