Čínský megatest autonomních vozidel nedopadl vůbec dobře. Celkem došlo na 216 nehod

Čínský megatest autonomních vozidel nedopadl vůbec dobře. Celkem došlo na 216 nehod
Fotografie: DCARSTUDIO
  • Test probíhal na skutečné dálnici, která byla v rámci testování uzavřena
  • Systémy ADAS nebo LiDAR ukázaly silné nedostatky
  • Některé vozy byly během testu poškozeny a nemohly pokračovat dále

Zatím největší a nejrealističtější test autonomních systémů v osobních vozech podnikl YouTube kanál Dongchedi, který přináší skoro až šokující záběry a výsledky. Celý test byl proveden na skutečné dálnici, kde se postavilo na více jak 24 vozidel z řad různých výrobců. Nechyběly značky jako Xiaomi, Tesla, Leapmotor nebo Mercedes-Benz. Ať pak byla technika vozidel jakákoliv, ve většině případů došlo na nehodu či drobné poškození. Celý test byl přitom simulován naprosto dokonalou formou. Šlo o imitaci běžného dálničního provozu, na kterém nechyběla stavba, nucené stažení pruhu, překážka v podobě kance na silnici či nechyběl ani v noci stojící kamion těsně před uzavírkou. Celé video má přes hodinu a ačkoliv je v čínštině a má pouze anglické titulky, jeho shlédnutí rozhodně doporučujeme. Je zde totiž jasně vidět, že ani v roce 2025 není dobré výrazně spoléhat na marketingová tvrzení a sliby výrobců vozidel. Vše je zatím stále o řidiči a ti, kteří si myslí, že jejich vůz je může v případě nouze zachránit, mohou být často na velkém omylu.

Ostatně, důkazem je celkem 216 nehod, kdy vozidlo překážku přehlédlo, brzdilo jen velmi málo a nebo ji vůbec nevidělo. Každý test je jednoznačně obtížnou situací, se kterou se mnozí z nás již v reálném životě setkali. Ne vždy ale taková situace končí jen bušením srdce a otíráním si potu z čela. Jsou zdokumentovány tisíce případů nehod, kdy řidič (nejen v noci) přehlédl na krajnici stojící odstavené vozidlo. I na tohle test myslel a natočené záběry jasně ukazují, že třeba vozy značky Leapmotor vybavené LiDARem s tím mají velký problém. Šokující je pak to, že v každém z testů většina vozů buď selhala, nebo se jim dařilo jen průměrně. Zpočátku se zdálo, že testy byly záměrně nastaveny tak, aby systémy ADAS neměly dost času na reakci, jenže jak se ukazuje, při opakovaném pokusu se několika vozům nakonec podařilo nehodě zabránit. Jenže v životě se často nehraje na druhou šanci, a to hlavně při dopravních nehodách.

Jak už bylo zmíněno, některé vozy pak celý test zahrnující celkem šest jízdních situací nedokončily. Mohlo za to poškození, kdy například testovací Mercedes-Benz třídy C přišel při jedné ze zkoušek o svůj radarový senzor. Zajímavým trendem u vozidel s autonomním řízením byla situace, kdy se asistenční systémy nejprve pokusily prudce uhnout před překážkou a teprve poté sešláply brzdy. Jenže tímto krokem může být ohrožena doprava ve vedlejším pruhu. Uhýbání je často méně bezpečné chování, alespoň v situacích testovaných na přeplněných dálnicích. Vždy samozřejmě záleží na dané situaci a řidičových reakcích. Jak ale obsáhlý videotest ukazuje, k celkem velké pohromě stačí běžný kanec, který se náhle rozhodne přebíhat vozovku. Až na Teslu Model X do něj totiž narazilo každé z aut.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze