Tesla dostala velkou ránu od amerického soudu. Musí zaplatit obří odškodné

Tesla dostala velkou ránu od amerického soudu. Musí zaplatit obří odškodné
Fotografie: Tesla
  • Za vše může smrtelná nehoda spojená se systémem Autopilot
  • Floridský soud svým verdiktem označil Teslu za 33% spoluviníka
  • Odškodné činí v přepočtu 5,1 miliardy Kč

Tesla nyní zažívá další horké chvíle, za což může jen pár dní starý soudní verdikt. Ten vynesla porota v americké Floridě a celý případ se točil kolem smrtelné nehody vozu Tesla Model S, jež i přes aktivní funkci Autopilot způsobil velkou dopravní nehodu. Ta vedla k jednomu smrtelnému a jednomu těžkému (doživotnímu) zranění. Porota soudu ve verdiktu shledala Teslu částečně (z 33 %) odpovědnou za nehodu a celková výše odškodnění i přes snížený podíl viny činí kolem 243 milionu dolarů. V přepočtu se tak jedná o 5,1 miliardy Kč, což je dosud největší pokuta, jakou kdy Tesla dostala v rámci soudního řízení. Navíc je i svým způsobem likvidační, protože takto velká suma bude na výsledném hospodaření značky více než znát. Pro kalifornskou automobilku je to nepříjemná situace i z toho pohledu, že dle soudu je systém Autopilot skutečně nedokonalý a svým způsobem nebezpečný. K tomu významně pomohl hlavní právník žalobců.

Ten řekl, že Tesla navrhla systém Autopilot pouze pro dálnice, kde je často provoz souměrný a nevyžadují se tam složitá řešení mnoha dopravních situací, se kterými se každý řidič setká ve městě. Tesla se však záměrně rozhodla neomezovat řidiče v používání tohoto systému a i sám Elon Musk světu tvrdil, že Autopilot řídí lépe než lidé. Tesla tak svým lhaním proměnila silnice v testovací dráhy, kde najednou začala „řádit“ zásadně chybná technologie. Tím byli vystavení nebezpečí všichni, kteří se s takovým vozem setkali, a to jak z pozice řidiče, tak i dalších účastníků provozu. Důkazem druhé skupiny je dvojice Naibel Benavides a Dillon Angulo. Právě jich se týká obrovské odškodnění, přičemž Benavides při nehodě zemřela a Angulo má celoživotní následky. Viníkem nehody je kromě Tesly i řidič jménem George McGee. Ten řídil svou Teslu v dubnu roku 2019, přičemž byl aktivní systém Autopilot. Během jízdy mu ale upadl mobilní telefon na podlahu vozu, což byl počátek zkázy.

McGee se následně podíval dolů, aby ho zvedl, jenže hned v další sekundě vůz dojel na křižovatku ve tvaru T, kde byla značka Stop. Tu však Autopilot nezaregistroval a křižovatkou projel dále. Následně Tesla narazila do zaparkovaného Chevroletu Tahoe, vedle kterého stála dvaadvacetiletá Naibel Benavides Leon a její přítel Dillon Angulo. Ačkoliv byl McGee následně obviněn z bezohledné jízdy, pozůstalí zažalovali i Teslu, což zprvu vypadalo jako nereálný nápad. Tesla vše jako obvykle svalovala výhradně na řidiče a tvrdila, že Autopilot vyžaduje stálý dohled a není to plně autonomní systém. Všemu pomohlo vyjádření řidiče, který u soudu řekl: „Moje představa byla, že mi auto pomůže, kdybych měl nějaký problém či udělal řidičskou chybu. Byl jsem přesvědčen o tom, že mi auto bude schopné pomoci. A v tomto případě mám pocit, že to tak rozhodně nebylo.“ Ačkoliv to může každý brát jinak, jedno je jisté. Tesla poprvé doplatila na přílišnou chválu systému Autopilot a ačkoliv se výrobce proti verdiktu odvolal, již teď je jisté, že americké soudy se tímto případem budou dále zabývat do posledního detailu a zřejmě nebudou chtít moc slevit z viny výrobce.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze