Tesla potají odstraňuje ze svých vozů poměrně důležitou jízdní volbu

14
Tesla potají odstraňuje ze svých vozů poměrně důležitou jízdní volbu
Fotografie: Tesla
  • Týká se to zatím nově vyrobených Modelů 3
  • Majitelé přišli o možnost volby ze dvou úrovní nastavení

Podle insideevs.com se Tesla nedávno rozhodla k celkem zásadnímu kroku. Ten spočívá v „tichém“ odstranění možnosti nastavit si jednu ze dvou úrovní rekuperace při jízdě. Až doposud měli majitelé Tesly právo volby, která jim dávala možnost zvolit si silnou, nebo slabší rekuperaci. To se však nejspíše do budoucna změní, protože některé Tesly již o tuto vychytávku přišly. Přitom silnější nastavení rekuperačního brzdění je poměrně účinné a prakticky dává možnost takřka vůbec nevyužívat fyzický brzdový systém.

Ne každý však má rád silné rekuperační brzdění, a to platí zejména pro ty, kteří s elektrickými vozidly teprve začínají. Mohou se často leknout toho, proč auto vlastně tak silně brzdí hned po puštění pedálu akcelerátoru. Z toho důvodu se v mnoha elektromobilech a hybridech nachází možnost volby, jak moc chcete, aby vůz sám „sbíral“ energii. Někdy se však hodí právě i silnější režim, a to hlavně v případě delšího prudšího klesání. V ten okamžik se baterie mohou dobít klidně i o několik procent, jenže s chybějící volbou síly rekuperace u vozidel Tesla to brzy půjde jen velmi těžko. Naopak při mírném klesání, když není potřeba brzdit, je efektivnější „plachtění“ bez rekuperace. Toho lze v Tesle docílit citlivou prací s pedálem akcelerace, ale možnost vypnutí rekuparace, kterou některé elektromobily mají, je pohodlnější.

Další situací, kdy je vhodné mít na výběr sílu rekuperace, je snížená přilnavost kol k vozovce. Stačí totiž, aby se vůz dostal na úsek pokrytý ledem, a pokud ještě taková situace neskončila nehodou, intenzivní rekuperace může být spíše na škodu. Může totiž způsobit dodatečný smyk a problémy s udržením vozidla na silnici. Absence nastavení rekuperace v palubním menu je přitom viditelná u nově vyrobených Modelů 3. Sama automobilka se k celé věci nevyjádřila, a tak je otázkou, jakým důvodem nás časem překvapí. Určitě ale bude argumentovat větší bezpečností nebo efektivnějším systémem, který by mohl mít i svou vlastní inteligenci a sám podle jízdních podmínek volit mezi jednotlivými úrovněmi.

Technické parametry Tesla Model 3 Standard Range Plus

Kompletní specifikace
Konstrukcesedan, 4 694 × 1 933 × 1 442 mm, 1 745 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: zadní
Výkon208 kW, 283 koní, točivý moment: 510 Nm
Baterie60 kWh (57,5 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 170 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
Spotřeba?, dojezd: 430 km
Cena od1 028 990 Kč
Diskuze ke článku
Dini Dini
Dini Dini
Podle mě by tam ta silná rekuperace vůbec neměla být - je vlastně nebezpečná. Každý rozumný řidič má nohu na brzdě, pokud jí právě nepřidává plyn - nic jiného neexistuje. Reakční doba se dramaticky zkrátí a nemůže dojít k zakopnutí o brzdový pedál.

Nedokázal jsem si zvyknout na to, že dojíždím do kolony a brzdím na 1/10 přidaným plynem...5 aut předemnou je někdo nepozornej, takže to v poslední chvíli zašlápne...no a než já přendám nohu z plynu na brzdu, už je pozdě,

Taky jsem si nemohl zvyknout na brždění plynem při příjezdu k nepřehlednému přechodu (auto, strom nebo i protijedoucí autobus, který stíní opačnou stranu přechodu)..normálně už mám nohu na brzdě a třeba i mírně brzdím v případě potřeby to jen došlápnu...kura ale to se silnou rekuperací prostě nejde...
Zdeněk Philipp
Zdeněk Philipp
Staci se inspirovat u Hyundaye. Nevim proc bych si mel nastavovat rekuperaci nekde v menu na obrazovce. Demence.
Jakub
Jakub
Odstranila možnost změny. Ale jaká rekuperace teda zůstala?
Ondrej Kvinta
Ondrej Kvinta
Bohužel nemohu souhlasit. Obecně je ježdění brzda plyn považováno za nevhodné. Vy říkáte, že je to jediné správné. Za 3/4 roku jsou brzdu musel použít pouze 4x. Z toho 2x to byla moje chyba.
Pokud člověk v sobě nepotlačí malého kluka, který musí neustále závodit, tak ano.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze