Začátkem minulého měsíce se na Floridě odehrála nehoda padesátiletého řidiče Tesly Model 3, který narazil do boku přívěsu kamionu. Tento fatální střet bohužel řidič Tesly nepřežil a otázkou zůstává, kde se stala chyba. Na místo nehody byli vysláni vyšetřovatelé Národního výboru pro bezpečnost dopravy a obsah jejich předběžné zprávy ukazuje, proč je i s aktivovaným systémem Autopilot neustále potřeba hlídat chování vozu.
Vyšetřovatelé ve své zprávě uvádí, že padesátiletý Beren Banner asi 10 vteřin před střetem aktivoval systém Autopilot. Od osmé vteřiny před momentem nárazu automobil nedetekoval, že by měl řidič vozu ruce na volantu, což je při používání tohoto systému povinností. V momentě, kdy došlo k nárazu, jel vůz rychlostí téměř 110 km/h, a Tesla během něj přišla o celou střechu. Vyšetřovatelé zjistili, že ani systém Autopilot, ani řidič neprovedli žádné úhybné manévry, aby kolizi zabránili.
Tesla na tuto nehodu zareagovala těmito slovy: „Jsme hluboce zarmouceni touto nehodou a naše myšlenky jsou s každým, kdo byl touto tragédií zasažen. Řidiči Tesly mají za sebou více jak jednu miliardu ujetých kilometrů s aktivovaným systémem Autopilot a naše data ukazují, že pokud je řidič během používání tohoto systému pozorný a je připraven v případě potřeby převzít kontrolu nad vozem, stává se používání tohoto systému bezpečnější než jízda bez něj. Dokazují to i bezpečnostní údaje za poslední tři čtvrtletí.“
Tato nehoda se velice podobá té, která se odehrála v roce 2016 taktéž ve státě Florida. Řidič Tesly Model S s aktivovaným systémem Autopilot se tehdy střetl s přívěsem nákladního automobilu, za což zaplatil životem. Jednalo se o vůbec první oběť nehody poloautonomního vozidla. Závěrem vyšetřování tohoto incidentu bylo, že nelze jednoznačně určit viníka nehody. Krom této havárie došlo k usmrcení řidiče ve voze s aktivovaným Autopilotem ve dvou dalších případech.
Elon Musk se již v minulosti vyjádřil k smrtelným nehodám svých vozů slovy, že se téměř vždy jedná o nezkušenost řidičů, kteří se až příliš spoléhají na schopnosti systému Autopilot a nevěnují řízení dostatečnou pozornost. Automobilka by chtěla ve svých vozech nabízet plně autonomní systém již ke konci tohoto roku a koncem příštího roku mít na silnicích přes milion vozů, které jsou schopny jízdy bez zásahů řidiče.
Tesla Model 3 – test
Technické parametry Tesla Model 3 Long Range (E5)
Kompletní specifikaceKonstrukce | sedan, 4 694 × 1 933 × 1 442 mm, 1 844 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: 4×4 |
Výkon | 258 kW, 370 koní, točivý moment: 510 Nm |
Baterie | 75 kWh (70 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 250 kW, palubní: 11 kW, konektory: NACS, CCS Combo, Mennekess |
Spotřeba | ?, dojezd: 614 km |
Cena od | 1 228 990 Kč |