Stojí za nedávnou fatální nehodou Tesly chyba řidiče, nebo systém Autopilot?

Stojí za nedávnou fatální nehodou Tesly chyba řidiče, nebo systém Autopilot?
  • Řidič narazil se svou Teslou Model 3 do přívěsu kamionu
  • Předběžná zpráva mluví o nedostatečné pozornosti řidiče při řízení vozu
  • Tesla odmítá jakoukoliv vinu a připomíná bezpečnost systému
  • Jedná se o čtvrtou smrtelnou nehodu s aktivovaným systémem Autopilot

Začátkem minulého měsíce se na Floridě odehrála nehoda padesátiletého řidiče Tesly Model 3, který narazil do boku přívěsu kamionu. Tento fatální střet bohužel řidič Tesly nepřežil a otázkou zůstává, kde se stala chyba. Na místo nehody byli vysláni vyšetřovatelé Národního výboru pro bezpečnost dopravy a obsah jejich předběžné zprávy ukazuje, proč je i s aktivovaným systémem Autopilot neustále potřeba hlídat chování vozu.

Tesla Model 3 Autopilot
Autopilot

Vyšetřovatelé ve své zprávě uvádí, že padesátiletý Beren Banner asi 10 vteřin před střetem aktivoval systém Autopilot. Od osmé vteřiny před momentem nárazu automobil nedetekoval, že by měl řidič vozu ruce na volantu, což je při používání tohoto systému povinností. V momentě, kdy došlo k nárazu, jel vůz rychlostí téměř 110 km/h, a Tesla během něj přišla o celou střechu. Vyšetřovatelé zjistili, že ani systém Autopilot, ani řidič neprovedli žádné úhybné manévry, aby kolizi zabránili.

Tesla na tuto nehodu zareagovala těmito slovy: „Jsme hluboce zarmouceni touto nehodou a naše myšlenky jsou s každým, kdo byl touto tragédií zasažen. Řidiči Tesly mají za sebou více jak jednu miliardu ujetých kilometrů s aktivovaným systémem Autopilot a naše data ukazují, že pokud je řidič během používání tohoto systému pozorný a je připraven v případě potřeby převzít kontrolu nad vozem, stává se používání tohoto systému bezpečnější než jízda bez něj. Dokazují to i bezpečnostní údaje za poslední tři čtvrtletí.“

Tato nehoda se velice podobá té, která se odehrála v roce 2016 taktéž ve státě Florida. Řidič Tesly Model S s aktivovaným systémem Autopilot se tehdy střetl s přívěsem nákladního automobilu, za což zaplatil životem. Jednalo se o vůbec první oběť nehody poloautonomního vozidla. Závěrem vyšetřování tohoto incidentu bylo, že nelze jednoznačně určit viníka nehody. Krom této havárie došlo k usmrcení řidiče ve voze s aktivovaným Autopilotem ve dvou dalších případech.

Elon Musk se již v minulosti vyjádřil k smrtelným nehodám svých vozů slovy, že se téměř vždy jedná o nezkušenost řidičů, kteří se až příliš spoléhají na schopnosti systému Autopilot a nevěnují řízení dostatečnou pozornost. Automobilka by chtěla ve svých vozech nabízet plně autonomní systém již ke konci tohoto roku a koncem příštího roku mít na silnicích přes milion vozů, které jsou schopny jízdy bez zásahů řidiče.

Tesla Model 3 – test

Technické parametry Tesla Model 3 Long Range (E5)

Kompletní specifikace
Konstrukcesedan, 4 694 × 1 933 × 1 442 mm, 1 844 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: 4×4
Výkon258 kW, 370 koní, točivý moment: 510 Nm
Baterie75 kWh (70 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 250 kW, palubní: 11 kW, konektory: NACS, CCS Combo, Mennekess
Spotřeba?, dojezd: 614 km
Cena od1 228 990 Kč
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze