Automobilka Tesla je s vývojem softwaru svých vozů tak napřed, že jí momentálně nemůže konkurovat žádný jiný výrobce automobilů. A mít v jedné z klíčových oblastí vývoje tak velký náskok před konkurencí by se do budoucna mohlo ukázat jako problém. Myslí si to alespoň Lex Fridman, výzkumný pracovník působící na Massachusetts Institute of Technology v oblasti vývoje umělé inteligence autonomních systémů vozidel.
Fridman již v roce 2016 vydal rozsáhlou studii týkající se systému Autopilot společnosti Tesla, ve které zkoumal interakci řidiče s tímto systémem a její vliv na bezpečnost za volantem. Na základě mimiky řidičů se pak snažil dokázat, že jízda ve voze s aktivovaným systémem Autopilot je bezpečnější než jízda bez tohoto systému, k čemuž mu posloužila data shromážděná z více než 30 tisíc ujetých mil a 1 000 hodin videozáznamů pořízených od devíti řidičů vozů Tesla.
Fridman přijal pozvání do pořadu Joe Rogan Experience, kde se s Roganem bavil převážně o umělé inteligenci a vývoji autonomních systémů vozidel. Během rozhovoru Fridman vyjádřil své obavy z toho, že Tesla až příliš utekla konkurenci, což by mohlo v konečném důsledku znamenat stagnaci v oblasti vývoje autonomního řízení vozidel. „Jsem stoprocentně pro softwarový progres. Myslím si, že je potřeba nechat dobré softwarové inženýry dělat pokrok. Přál bych si, aby v této oblasti s Teslou soupeřily i další společnosti. Co se softwaru týče, Tesla je před všemi ostatními z oblasti automobilového průmyslu velmi napřed, a to je problém. Soupeření je dobré a já mám obavy, že je daleko k tomu, aby mohly ostatní inspirovat Teslu k novým nápadům,“ řekl Fridman během rozhovoru, který si v kompletní tříhodinové podobě můžete pustit ve videu níže.
Jeden z největších problémů vidí Fridman v tom, že většina výrobců vozidel není stále schopna provádět rozsáhlé updaty softwaru svých vozidel na dálku. Na tom však některé z nich již pracují a třeba GM či Porsche již oznámily, že časem budou schopny updatovat software svých vozů bez nutnosti navštěvovat servisní středisko.
Důvodem, proč ostatní automobilky tuto oblast spíše zanedbávaly, je především to, že pro Teslu představuje software vozu při vývoji jakýsi středobod, od kterého se odvíjí vše ostatní. Pro klasické výrobce vozidel je však tímto středobodem především technologické zpracování jednotlivých dílů vozu a software je až druhořadý.
Jak moc je pro Teslu softwarový vývoj důležitý dokazují i změny, které nedávno proběhly ve vývojářském týmu systému Autopilot. Několik osob s vyšším postavením v týmu opustilo své funkce, aby na ně díky povýšení nastoupili jiní zaměstnanci. Jedním z povýšených je i softwarový inženýr Milan Kovac, který v minulosti zastával v týmu vyvíjející systém Autopilot hned několik funkcí a nyní se stal ředitelem oddělení Autopilot Software Engineering. Jeho úkolem bude navíc podávat reporty přímo Elonu Muskovi, který osobně na tým vývojářů dohlíží.