Stellantis zavře továrnu ve Velké Británii. Válčí totiž i s tamější vládou

3
Stellantis zavře továrnu ve Velké Británii. Válčí totiž i s tamější vládou
Fotografie: Stellantis
  • Britská vláda stanovila výrobcům povinnost prodávat určité, stále vyšší procento elektromobilů
  • Zároveň však odmítá jejich prodeje dotovat a za porušení ukládá vysoké pokuty
  • Automobilky se bouří, nejnověji zareagoval Stellantis, který hrozí úplným stažením z Velké Británie

Automobilka Stellantis uzavře jeden ze dvou výrobních závodů ve Velké Británii, částečně také jako reakci na konání tamější vlády. Ta totiž uvedla v platnost takzvaný ZEV mandát, tedy povinnost prodávat určité procento vozidel s nulovými lokálními emisemi (ZEV). Podle něj už by letos měl podíl elektromobilů dosáhnout 22 %, s každoročním navyšováním až na 80 % v roce 2030. Za každé vozidlo, prodané mimo rámec mandátu, zaplatí automobilka drakonických 15 000 liber (455 tisíc korun), přičemž pokutě se lze vyhnout nákupem kreditů od automobilek, které cíl překročily. Problém je v tom, že tento ambiciózní cíl, stanovený v době největšího elektromobilního boomu, britská vláda po ochladnutí poptávky neupravila a zároveň odmítá prodej elektromobilů podporovat.

Automobilkám se to pochopitelně nelíbí. Ford už oznámil propuštění 800 pracovníků, Nissan, který v Sunderlandu vyrábí elektromobily, zatím jen pouští obecná varovná prohlášení. Stellantis zatím zašel nejdál, protože se netají tím, že zvažuje samotné pokračování výroby automobilů ve Velké Británii a zároveň oznámil uzavření menší ze dvou svých tamějších fabrik. Konkrétně závod Vauxhall Luton, otevřený v roce 1905, kde se aktuálně vyrábějí středně velké spalovací užitkové modely, se místo plánované modernizace a výroby elektrického Vivara dočká uzavření. O práci přijde podle BBC 1 100 lidí, většině z nich byla nabídnuta možnost přesunout se do druhé, větší továrny Vauxhall Ellesmere, případně se rekvalifikovat.

Ta se totiž naopak dočkala rozsáhlé investice a začne vyrábět elektrické užitkové modely, nově včetně zmíněného Vivara. Ani její budoucnost však není podle všeho stoprocentně jistá, uvidíme tedy, zda současná levicová britská vláda ustoupí nátlaku nadnárodních koncernů.

Diskuze ke článku
Jan Jakubík
Jan Jakubík
Nevím, jestli jsou tak malé továrny o takovém počtu zaměstnanců efektnivní, asi dobře, že ji zavřou. Zajímalo by mě, kolik lidí se reálně přestěhuje do druhé továrny, kolik km je od původní. Jestli to bude pro tamní zaměstnance schůdnné.
Stanislav Vondraš
Stellantis? To ještě existuje?

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze