Mustang Mach-E si našel prvního majitele v zemi elektromobilitě zaslíbené, v ropou oplývajícím Norsku. Štastný Oslan jménem Einar Flåte se s přítomnými médii rád podělil o důvody své volby a poté s neskrývanou radostí odjel. Další tisíce budou podle plánu následovat ještě do léta, kombinace tamější legislativní i faktické podpory elektromobility a pohádkových norských příjmů je neodolatelnou kombinací a řada automobilek, vstupujících na starý kontinent, začíná své tažení na náročné Evropany právě v zemi fjordů. Není divu, že tam podle cleantechnica.com v dubnu z celkových prodejů aut získala čtyřpětinový podíl auta do zásuvky, z toho na čisté elektromobily připadlo 55 procentních bodů. Nadpoloviční prodeje čistých elektromobilů jsou metou, které se žádná jiná země na světě zatím ani neblíží.
Soudě podle reakcí prvního majitele, mohl by se elektrický Mustang dočkat v náročné Evropě vřelého přijetí, i když se američtí vlogeři už nějakou dobu předhánějí, kdo na něm najde víc chyb. Teď jim ale Ford jednu přímo podsunul; v USA se na něj začínají hodně prodlužovat čekací doby. Výrobní kapacity totiž nejsou nafukovací a evropská expanze musí jít podle plánu, mj. na úkor amerického trhu. Jenže auto, které podle testerů zároveň velmi příjemně jezdí, nabízí dlouhý dojezd a pohodlné nabíjení plus léta budovanou image cválajícího koně, se o poptávku zřejmě bát nemusí. A nelze vyloučit, že Ford rychle zreviduje původní výrobní plány, i když letošních 50 000 kusů, s nimiž se celkem počítá, už se navýšit asi nepodaří. Z této kvóty každopádně zamíří do Evropy plných 60 % a my nepochybujeme, že to muselo být pro patriotické americké manažery těžké rozhodování. Každopádně, pokud Ford nasměruje dostatečnou část z plánovaných 22 miliard dolarů, které chce do elektrické proměny investovat (částka byla nedávno téměř zdvojnásobena), právě do posílení výrobních kapacit, není nereálné předpokládat, že právě elektrický Mach-E se stane nejprodávanějším Mustangem v historii.
They are just starting deliveries in Norway now. Here's a pic from April 28 at the port. pic.twitter.com/fZV4BTbJ19
— Mustang Mach-E VLOG (@MachE_VLOG) May 4, 2021
Ceny Mustangu Mach-E v Norsku začínají na částce 422 000 NOK (cca 1 085 000 Kč) za dobře vybavenou zadopohonovou verzi Standard range s dojezdem 440 km, za dojezd až 610 km zaplatí Nor 473 400 NOK (1 220 000 Kč). Pohon všech kol vyjde na 492 000 NOK (1 265 000 Kč) s dojezdem 400 km, případně na 554 000 NOK (1 425 000 Kč) s akčním rádiem 540 km. Bez zajímavosti není, že benzinový Mustang V8 GT stojí téměř dvaapůlkrát tolik, konkrétně startuje na částce 1 033 900 NOK (2 660 000 Kč). Taková cenová politika by se líbila i nám, ovšem s Mustangem Mach-E za milion a kousek asi počítat nemůžeme.
Technické parametry Ford Mustang Mach-E RWD SR
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 713 × 1 881 × 1 625 mm, 2 047 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: zadní |
Výkon | 198 kW, 269 koní, točivý moment: 430 Nm |
Baterie | 75,7 kWh (70 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 115 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 17,2 kWh / 100 km, dojezd: 440 km |
Cena od | 1 458 900 Kč |
No nevím, zda by se nám líbila, nový nadupaný Mustang V8 GT 5.0 stojí u nás 1,5 mil. Kč. V Norsku jsou spalováky předražené a BEV naopak dotované. Já jsem zásadně proti finančním dotacím a pokřivování trhu. Sám v BEV jezdím, ale cesta, že všichni občané doplácí na bohatší, kteří si mohou BEV dovolit, mi přijde scestná. Pokud to stát bude řešit jako v Norsku, že se neúčtuje DPH, pak je to něco jiného. Ještě si dovedu představit odpočet přímo z odvodu daně z příjmů. Tedy občan si odečte 21% z ceny auta a firma z ceny auta 21% odečte z odváděné daně z příjmů.