Jak jezdí první čistokrevný elektromobil značky Ford, Mustang Mach-E?
test

Jak jezdí první čistokrevný elektromobil značky Ford, Mustang Mach-E?

První jízdní dojmy

Ford Mustang Mach-E je prvním čistokrevným elektromobilem od Fordu a v USA už se prodává. Evropa na něj ale musela čekat déle a do Česka se, alespoň na první jízdní dojmy, dostal až teď. Pojďme se tedy podívat na to, jak jezdí. Dostojí logu cválajícího koně na masce, nebo je značka Mustang pro tento crossover příliš odvážná?

Ford překvapil tím, že elektrickému crossoveru dal značku Mustang. Stal se tak nejen prvním vozem Ford, který je od základů konstruovaný jako elektromobil, ale zároveň prvním elektrickým Mustangem a prvním Mustangem, který nemá karoserii coupé nebo kabriolet. Takže jde o auto zdánlivě na hony vzdálené klasickému Mustangu s benzínovým osmiválcem pod kapotou. Když se ale podíváme na design, typické prvky Mustangu tam vidíme.

Jak jezdí první čistokrevný elektromobil značky Ford, který navíc nese značku Mustang? – První jízdní dojmy

Technické parametry Ford Mustang Mach-E AWD LR

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 4 713 × 1 881 × 1 625 mm, 2 182 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: 4×4
Výkon258 kW, 351 koní, točivý moment: 580 Nm
Baterie98,7 kWh (88 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 150 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
Spotřeba?, dojezd: 540 km
Cena od1 600 000 Kč

Zepředu na první pohled zaujme velká žraločí tlama s podobným tvarem, jako má klasický Mustang. Ta je ovšem vyplněná, protože elektromobil nepotřebuje tolik vzduchu na chlazení. Rysy klasického Mustangu částečně připomíná i tvar předních světel, vystouplé blatníky a hlavně tvar zadních světel, protože tři svislé pruhy měly Mustangy v celé historii. Za zmínku stojí i tvar svažující se zádě, protože ta je ve skutečnosti strmější, než se zdá. Většího prostoru nad hlavou cestujících vzadu bylo dosaženo „batohem,“ který má ovšem černou barvu, a proto zejména u světlejších barev karoserie není opticky tak výrazný. Záď tedy vypadá jako více splývavá, než je ve skutečnosti. To dotváří dynamickou siluetu auta. Moderním prvkem na karoserii pak jsou dveře bez klik, které se otevírají pomocí tlačítek.

Zajímavé jsou na Mustangu Mach-E i technologie. Kromě zmíněného otevírání dveří bez klik mě zaujala i možnost odemykání pomocí mobilního telefonu bez nutnosti mít klíč od auta. Mustang Mach-E se tedy zařadil mezi jen několik elektromobilů, které toto umožňují. A co když se mi třeba vybije telefon? Na rozdíl od ostatních elektromobilů s touto funkcí můžete zadat i PIN kód na sloupku. Samozřejmostí je pak mobilní aplikace, která zajišťuje možnost ovládání základních funkcí na dálku, a zrcadlení mobilního telefonu v podobě bezdrátového Apple CarPlay nebo Android Auto. Uvnitř pak je před řidičem pouze malý displej se základními informacemi a vše důležité se ovládá přes velký, na výšku orientovaný, středový displej. Tam si můžete upravovat rozvržení widgetů.

Mustang Mach-E má kufr vpředu i vzadu

Pokud jde o prostornost, tam nemá s klasickým Mustangem nic společného. Jde o auto, které má potenciál zvládnout úlohu rodinného auta. Zavazadlový prostor má 402 litrů a navíc je pod kapotou přední kufr, který má objem 81 litrů. To je obrovská výhoda nejen proti elektromobilům, které vznikly z běžných aut se spalovacím motorem, ale i proti mnohým na elektrických platformách. Přední kufr, takzvaný „frunk“, se hodí minimálně na kabely, protože když máte plný kufr vzadu, nechcete z pod zavazadel tahat kabely. Ale Mustang Mach-E má přední kufr rozdělený přihrádkami, takže se tam kromě zmíněných kabelů vejdou i další věci. Navíc se hodí i na převážení něčeho, co není zrovna čisté, protože má omyvatelný plastový vnitřek a odtok, takže se dá snadno vymýt.

I se svojí výškou 192 cm se „za sebe“ vejdu.

Dobře si elektrický Mustang vede i po stránce prostoru pro posádku. I se svojí výškou 192 cm se „za sebe“ vejdu a ještě mi zbývá nějaký ten centimetr před koleny. Nad hlavou sice nemám místo nazbyt, ale také se tam vejdu, byť těsněji. Takže jde o plnohodnotné cestovní auto. Přední sedačky, které jsem hlavně zkoušel, jsou relativně pohodlné, ale uznávám, že bych u tohoto auta uvítal o něco výraznější boční vedení. A tím už se konečně dostávám samotné k jízdě, která vás asi zajímá nejvíce.

Začnu jízdou po městě. Vyjíždím totiž ze Strašnic a mířím přes centrum Prahy do Rudné. Po městě využívám jednopedálové ovládání, které funguje výborně. Po úplném puštění pedálu akcelerace Mustang poměrně intenzivně brzdí až do zastavení. Na brzdu tedy nemusím šlapat a mám jistotu, že brzdím pouze rekuperací. Ve většině případů ani nevyužívám plnou rekuperaci, tedy nepouštím pedál úplně. Po průjezdu Prahou, který je v tomto směru navíc mírně do kopce, ukazuje palubní počítač spotřebu rovných 24 kWh/100 km, což s přihlédnutím k profilu trasy není špatné. Zajímavé je, že auto ukazuje spotřebu na celé kWh, přestože ve formátu zobrazení má i desetiny. Tam je ovšem vždy nula a zaokrouhluje se to na celá čísla.

Na konci okruhu ukazuje palubní počítač 20 kWh/100 km.

Nuluji tedy palubní počítač a vyrážím na 60km kombinovaný okruh, který jezdím vždy v rámci seriálu Zaostřeno na spotřebu. Tam už vypínám jednopedálové ovládání a dávám mírnější rekuperaci, protože pohodlnější pro mě je, když na okreskách nechávám auto plachtit. Kdyby šla rekuperace vypnout úplně, bylo by to efektivnější, ale elektrický Mustang nemá například pádla pod volantem, kterými by se dala rekuperace nastavit dynamicky. Když brzdím pedálem, auto má „trenér brzdění,“ který znám z hybridních Fordů. Ten ukazuje, kolik procent energie se podařilo využít rekuperací a učí řidiče citlivosti na brzdovém pedálu, aby využíval jen rekuperaci. Na konci okruhu ukazuje palubní počítač spotřebu 20 kWh/100 km, což je na auto této velikosti a výkonu opravdu slušný výsledek. A teď přichází ta nejzábavnější část.

351 koní slibuje solidní dynamiku

Z Rudné jedu do Dobřichovic hezky po okreskách. Zatímco v předchozí části jsem se kromě spotřeby zaměřil na komfort, který je i na rozbitých okreskách opravdu solidní, teď chci vyzkoušet dynamiku a jízdní vlastnosti v zatáčkách. Mustang Mach-E ve verzi 4x, tedy s pohonem všech kol, a Long Range s větší baterií, má výkon 351 koní, což slibuje solidní dynamiku. Rozhodně to ale není ultimátní stroj, jak by se od auta s tímto logem dalo čekat. Zvláště zrychlení z nuly, kde výkonné elektromobily uštědří posádce pořádný kopanec, působí vlažněji. Nejsilnější akcelerace přichází překvapivě až okolo cca 30 kilometrů za hodinu a udrží se docela dlouho. Svezení je tedy po této stránce velmi dobré, ale bijec supersportů na závodech ve sprintu to určitě nebude. Ovšem Ford má ještě jedno eso v rukávu v podobě výrazně silnější verze, která však dorazí později.

Při průjezdu zatáček pod plynem má tendenci jít do přetáčivého smyku.

Ultimátní nejsou ani jízdní vlastnosti v zatáčkách. Zvláště na 19palcových kolech je auto překvapivě komfortní a v zatáčkách je měkčí podvozek znát. Faktem ale je, že nízké těžiště, díky baterii v podlaze, vozu pomáhá, aby se nenakláněl příliš. Ale i vyšší hmotnost je znát. To ale neznamená, že není auto zábavné. Naopak, při průjezdu zatáček pod plynem má tendenci jít do přetáčivého smyku, který je dobře řiditelný. Takže jízdu po okreskách si opravdu užívám a přestože jsem klasického Mustanga neřídil, tak předpokládám, že v tomto na jeho odkaz skvěle navazuje. Akorát při ostrém průjezdu prudkou zatáčkou má sklon k nedotáčivosti a sune se po předku ven ze zatáčky.

Z Dobřichovic si ještě užívám svižnou jízdu směrem do Prahy, byť v Radotíně mě čeká kolona. Poté už se hustším městským provozem „prokousávám“ Prahou, ovšem zase z mírného kopečka. Cestou ještě zkouším nabíjení na Hyperchargeru PRE u Fashion Areny, abych si vyzkoušel alespoň část nabíjecí křivky. Přijíždím s baterií na 62 %, takže na maximálně udávaných 150 kW nabíjecího výkonu se nedostanu. Ten po připojení rychle vystoupá na 108 kW a poté začíná klesat. Na 64 % už je pod 100 kW a nabíjení končím na 65 % a výkonu 93,7 kW. Až budeme mít auto na redakční test, otestujeme nabíjecí křivku v celém rozsahu, ale teď na to není čas a musím jet auto vrátit. Za celých 156 kilometrů včetně řádění na okreskách a zpáteční jízdy napříč Prahou, ukazuje palubní počítač spotřebu 18 kWh/100 km, což je velmi pěkná hodnota. I tu ale lépe vyhodnotíme v rámci testu Zaostřeno na spotřebu, až budeme mít auto na běžný test.

Pravověrný Mustang to není, ale zábava s ním je

Abych to shrnul, Ford Mustang Mach-E je relativně prostorné auto, které má na rodinný vůz velmi nadprůměrnou dynamiku a jízdní vlastnosti. Značka Mustang ale přesto není úplně na místě, protože k typickému Mustangu má podle mě Mach-E poměrně daleko. Mnohé designové prvky na něj sice odkazují, má dostatečný výkon a nechybí mu ani sklon k přetáčivosti, ale přece jen jde o cestovní auto. Dává tím ale najevo, že tento elektromobil od Fordu je výjimečný a další plánované modely pravděpodobně ponesou značku Ford. Mě osobně ale na Machu-E nevadí, že je jinak zaměřený. Je to praktické auto, které poskytne emoce za volantem i rychlé nabíjení na dlouhých cestách. Ostatně, u Fordu to je v poslední době trend, že názvy sportovních kupé dostávají crossovery. Před Mustangem to totiž byla Puma, takže si musíme zvykat na nový trend. Každopádně Mustang Mach-E je velmi povedený elektromobil a velmi se těšíme na podrobný test. To si ale ještě chvíli počkáme. Původně se sice uváděl začátek prodeje na podzim letošního roku, ale později se to změnilo na přelom roku 2021 a 2022.

Foto: Martin Pultzner, fDrive.cz

ford-mustang-mach-e
Klady
  • relativně rychlé nabíjení
  • solidní jízdní vlastnosti
  • komfortní podvozek
  • moderní technologie uvnitř
  • dynamický design
Zápory
  • trochu zavádějící značka Mustang
  • méně místa nad hlavou vzadu
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze