Šéf Lucidu plánuje prodávat milion elektromobilů ročně

3
Šéf Lucidu plánuje prodávat milion elektromobilů ročně
Fotografie: Lucid
  • Peter Rawlinson, generální ředitel společnosti Lucid, se poměrně podrobně rozpovídal na letošním festivalu rychlosti v Goodwoodu
  • Firma se hodlá soustředit na účinnost a plánuje představit koncem roku 2026 elektromobil střední velikosti za cenu okolo 1,2 milionu korun

Peter Rawlinson, generální ředitel společnosti Lucid, se nedávno rozpovídal pro carbuzz.com, jenž jej zastihl na letošním festivalu rychlosti v Goodwoodu, a z jeho úst padlo několik zajímavých informací.

CEO firmy, která byla založena teprve v roce 2007 v Kalifornii, dostal například otázku, zda nebude společnost zkoumat i nižší cenové segmenty, v nichž si může vůz pořídit více lidí. „Rozhodně! Pokud si z dnešního setkání se mnou odnesete jen jednu věc, nepovažujte Lucid za společnost vyrábějící jen luxusní vozy. Budeme obrovští. Chci, abychom prodávali milion aut ročně a měli mnohem větší dopad.“ Když se jej redaktoři zeptali, jak chce Lucid dosáhnout vyšších prodejů, odpověděl Rawlinson tím, že firma má plánu jít s cenou pod 50 tisíc dolarů prostřednictvím licencování technologií dalším výrobcům automobilů, jak už mladá firma ukázala na příkladu Aston Martinu.

Podle CarBuzz Rawlinson zdůraznil, že technologie je pro Lucid prostředkem k výrobě efektivnějších, tedy i cenově dostupnějších vozů, a hrdě poznamenal: „Máme větší dojezd než kdokoli jiný s pouhým 88kWh akumulátorem, který je menší, lehčí a mnohem levnější než u konkurence.“ V rozhovoru pak dodal, že Lucid se snaží posunout svět elektromobilů dál. Proto se nejdříve objevily drahé elektromobily, jako je například Air Sapphire. Lucid nemá továrnu na baterie, v níž by mohl industrializovat výrobu, takže se musel nejprve zabývat technologií. CEO firmy vysvětlil, že účinnější technologie se rovná menší baterii, což vede ke snížení hmotnosti i nákladů. „U rodinného vozu tvoří více než 40 % nákladů na jeho výrobu baterie. Výroba benzinového motoru může stát 2 000 dolarů, elektrická baterie může stát 20 000 dolarů,“ vysvětlil, proč se firma soustředí na cenu akumulátorů a jejich technologii.

CarBuzz se s Rawlinsonen ale bavil i na téma efektivity. „Když se podíváte například na nedávnou novinku, německý vůz. Dojezd 370 km vyžaduje baterii o kapacitě 84 kWh. My se můžeme dostat na 8 km/kWh, takže bychom mohli dosáhnout dojezdu 370 km s bateriovým blokem o kapacitě 46 kWh. A to německé auto už není dokonalým jízdním strojem, protože kvůli velké baterii váží výrazně více.

Generální ředitel Lucidu pokračoval v kritice, kterou zamířil na Porsche. „Lidé říkají, že Sapphire je drahý. No, Porsche Taycan Turbo S nemá šanci držet krok se Sapphirem, a pokud nakonfigurujete Turbo S tak, aby se alespoň blížilo specifikaci Sapphire, je dražší než Sapphire, má mnohem nižší výkon a poloviční dojezd.

Podle Rawlinsona jsou také současná měřítka účinnosti elektromobilů značně chybná a chce, aby se novým měřítkem staly náklady na kilowatthodinu baterie vydělené počtem kilometrů dojezdu, který zajistí, pro přesnější představu o dopadu elektromobilu na životní prostředí a hledání způsobů, jak toho zvládnout více s menším množstvím surovin. Rawlinson v rozhovoru také připouští, že je potřeba rychlejší nabíjení a vyspělejší infrastruktura, aby byla popřena touha po obrovských bateriích.

Na závěr Rawlinson znovu potvrdil plány firmy představit koncem roku 2026 elektromobil střední velikosti za 48 až 50 tisíc dolarů (okolo 1,2 milionu korun), jenž by se mohl stát konkurentem pro Teslu Model Y.

Diskuze ke článku
Ing.Václav Hellebrand
Jen aby to spíše nebylo zbožné
( nereálné )přání.
Petr Diskuze
Petr Diskuze
srandisti, za loňsko nevyrobili ani 10000 aut a teď najednou budou prodávat miliony
Petr Seliger
Petr Seliger
Není to málo Antone Pavloviči?

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze