Jak daleko ujede po dálnici exkluzivní elektrický křižník Lucid Air Grand Touring?
test

Jak daleko ujede po dálnici exkluzivní elektrický křižník Lucid Air Grand Touring?

3

Do testu dálničního dojezdu se nám dostal jeden z nejexkluzivnějších elektromobilů v České republice – Lucid Air Grand Touring. Tento vůz u nás jezdí pouze ve čtyřech kusech, protože se zde oficiálně neprodává. Slibuje opravdu dlouhý dojezd a my jsme prověřili, kolik reálně ujede dálniční rychlostí.

Lucid Air jsme si mohli zapůjčit díky společnosti Teslička, které tímto děkujeme za unikátní příležitost. Auto slibuje kombinovaný dojezd podle normy WLTP úctyhodných 760 km, což vzbudilo naši zvědavost – jak si povede v reálných podmínkách na české dálnici?

Vzali jsme exkluzivní Lucid Air Grand Touring na dálnici – Kolik ujel kilometrů?

Technické parametry Lucid Air Grand Touring

Kompletní specifikace
Konstrukcesedan, 4 975 × 1 936 × 1 410 mm, ? kg
PohonElektřina, hnaná náprava: 4×4
Výkon597 kW, 811 koní, točivý moment: 1 200 Nm
Baterie117 kWh (112 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 300 kW, palubní: 22 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
Spotřeba?
Cena od2 630 000 Kč
Za zapůjčení vozu Lucid Air Grand Touring děkujeme firmě Teslička.cz, kde si jej můžete zapůjčit.

Parametry testu

  • Výchozí bod: Beroun
  • Trasa: D5 směr Plzeň – Rozvadov a zpět přes Pražský okruh k Říčanům
  • Počáteční stav baterie: 100 % (761 km zobrazený dojezd)
  • Rychlost: 130 km/h na tempomatu (s výjimkou zúžení a dopravních omezení)
  • Podmínky: Podzimní, téměř zimní teploty

První úsek: Beroun – Plzeň – Rozvadov (cca 125 km)

Na začátku testu jsme měli realistická očekávání. Přestože auto ukazovalo 761 km dojezdu, bylo jasné, že na dálnici při konstantní rychlosti 130 km/h bude spotřeba vyšší. Aerodynamika Lucid Air je sice výborná, ale na rozdíl od některých konkurentů (například Porsche Taycan nebo Audi e-tron GT) nemá dvoustupňovou převodovku. Jelikož Lucid ukazuje spotřebu v jednotkách km/kWh (které vychází z amerických mph), bylo potřeba si hodnoty neustále přepočítávat, protože přepnout na kWh/100 km není možné.

Spotřeba v prvním úseku:


  • Po 60 km: 3,8–3,9 km/kWh (přes 25 kWh/100 km)
  • Za Plzní: 87 % baterie
  • U Rozvadova: spotřeba klesla na 4,12 km/kWh (pod 25 kWh/100 km)

Je důležité poznamenat, že trasa z Berouna směrem na západ stoupá, což ovlivnilo počáteční spotřebu. Dalším faktorem bylo dopravní zúžení v tunelu za Plzní a před Rozvadovem, kde byla rychlost omezena na 80–90 km/h.

Návrat: Rozvadov – Praha (cca 175 km)

Zpáteční cesta přinesla příjemnější čísla. Při průjezdu Berounem, kde byla nadmořská výška stejná jako na startu, se spotřeba ustálila na 4,5 km/kWh (přibližně 22,5 kWh/100 km).

Klíčové body:


  • U Berouna: 48–49 % baterie
  • Před Říčany: téměř 40 % baterie při 300 km
  • Pražský okruh: mírně snížená rychlost (110 km/h, v tunelech 80 a 60 km/h)

Výsledky testu

Parametr Hodnota
Ujetá vzdálenost 298 km
Zbývající baterie 38 %
Využitá baterie 62 %
Konečná spotřeba Pod 22,5 kWh/100 km (4,6+ km/kWh)
Teoretický celkový dojezd 480 km (při vybití do 0 %)
Praktický doporučený dojezd 430 km (při využití 90 % baterie)

Analýza výsledků

480 km teoretického dálničního dojezdu je na velké a výkonné elektrické auto skutečně solidní výsledek. Pro srovnání, většina elektromobilů se na dálnici nedostane přes 300 km. Pouze vozy s velkými bateriemi dokážou překonat tuto hranici, přes 400 km se pak dostanou jen ty, které navíc k velké baterii přidávají i aerodynamickou karoserii.

Lucid Air Grand Touring

Pokud bychom počítali s praktickým využitím 90 % kapacity baterie (což je rozumnější přístup z hlediska životnosti baterie a bezpečnostní rezervy), dostáváme se na přibližně 430 km dálničního dojezdu. To je stále více než dostačující pro naprostou většinu dálkových cest.

Komfort a ergonomie

Test neukázal pouze výborný dojezd, ale i vysokou úroveň komfortu:

Sedadla

  • Výborná pohodlnost i při 300 km jízdy
  • Dobré boční vedení – ideální pro dynamičtější jízdu
  • Nastavitelný sedák do délky – perfektní i pro vyšší postavy s dlouhými stehny
  • Možnost dalšího nastavení (které jsme v testu nevyužili)

I přes dlouhou cestu s minimálními přestávkami byla jízda pohodlná a nevyčerpávající. Lucid Air se skutečně chová jako prémiový dálniční křižník.

Klíčové přednosti:

  • Vynikající dálniční dojezd (430+ km prakticky)
  • Nízká spotřeba pro vozidlo této kategorie (pod 23 kWh/100 km)
  • Výborný komfort sedadel
  • Stabilní chování i v podzimních podmínkách
  • Prémiový dálniční křižník

Co ovlivnilo výsledek:

  • Podzimní teploty (téměř zimní)
  • Stoupající profil trasy (vliv minimální na dlouhé vzdálenosti)
  • Dopravní omezení a zúžení (pozitivní vliv na spotřebu)
  • Konstantní rychlost 130 km/h

Závěr

Lucid Air Grand Touring potvrdil svou pozici mezi elitou, co se týče dálničního dojezdu. Kombinace velké baterie, výborné aerodynamiky a efektivního pohonu vytváří působivý výsledek, který mnohé konkurenty nechává daleko za sebou.

Lucid Air Grand Touring prokázal, že patří mezi elektromobily s nejdelším dálničním dojezdem na evropském trhu. S reálným dojezdem kolem 430–480 km na dálnici při běžné jízdě předčí většinu konkurence. Pro cestovatele, kteří hledají elektrický vůz schopný zvládnout dlouhé dálniční úseky bez častého nabíjení, představuje jednu z nejlepších voleb na trhu – pokud si mohou dovolit jeho cenu. Ta začíná v přepočtu na 2 milionech korun v případě základní verze Pure s 88kWh baterií. Za tuto verzi Grand Touring, která má nejdelší dojezd, pak připlatíte více než milion korun.

Co říkáte na tento výsledek? Překvapil vás dojezd 430–480 km na dálnici?

Foto: Marek Tomíšek, fDrive.cz

Diskuze ke článku
Dini Dini
Dini Dini
Naposledy upraveno: 11. 11. 21:36
Velký malý…ID.7 to umí úsporněji, ne? Za mě spíš zklamání. M3RWD LR 79kwh předpokládám zvládne to samé.

Edit: podle ev-database jste měli ujet něco mezi 530-700km. Tady bude možná zakopaný pes..
Jiri Jelinek
"Co říkáte na tento výsledek? Překvapil vás dojezd 430–480 km na dálnici?" No mě spíš překvapuje, že autor "testu" není schopen uvést výslednou průměrnou rychlost, kolik byla skutečná spotřeba zjištěná opětovným dobitím baterie na 100% a jaká je skutečná rychlost vozidla podle GPS při nastaveném tempomatu 130km/h, případně samostatně uvedenou spotřebu v úseku, kde se jelo ustálenou rychlostí skutečných 130km. Je to záměr nebo "jen" neschopnost? Opsat čísla z displeje infotainmentu - který není certifikovaným měřidlem, umí každý, očekával bych nějakou přidanou hodnotu.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze