Finančními problémy zmítanou švédskou automobilku SAAB koupil v roce General Motors a dopadlo to stejně jako každé evropské angažmá GM; krachem. Jenže na rozdíl od Opelu, jenž se v roce 2017 podařilo výhodně prodat koncernu PSA, který jej následně zresuscitoval, SAAB skončil o 7 let dřív špatně. Poslední ránu automobilce, jejímž problémům nasadil GM korunu podivnou modelovou politikou, zasadila krize v letech 2008–2009. Nevyšel pokus prodat ji na poslední chvíli domácímu Koenigseggu, o rok později ji koupil nizozemský Spyker, ovšem už bylo pozdě. Napřesrok přišel bankrot, konec a dokonce i rozprodání firemního muzea.
Na švédské rodinné stříbro začal padat pomyslný prach, ovšem ještě téhož roku zasáhla jako deus ex machina zasáhla skupina investorů a bývalých zaměstnanců automobilky. Odkoupila její zbytky od Spykeru a začala okamžitě připravovat obnovení produkce SAABu 9-3 postaveného na platformě GM Epsilon I. To se také v roce 2013 povedlo, o rok později však výroba spalovacího modelu skončila a majitelé se v neveselé finanční situaci začali poohlížet po Číně. Tam také v roce 2015 našli partnera v podobě leasingové společnosti New Panda Energy, s níž se dohodli na dodávce 150 tisíc elektromobilů, což bylo v té době závratné číslo; stačí si připomenout, že Tesla v tom roce dodala 50 tisíc aut.
Ihned začaly práce na elektrické konverzi SAABu 9-3 a v roce 2017 byl uveden NEVS 9-3, což byl od pohledu jen lehký facelift, uvnitř ale skrýval na svou dobu opět velice slušné parametry. Elektromotor s permanentními magnety vyvíjel až 177 koní a vůz ujel s baterií o kapacitě 52 kWh až 300 km. Výrobu se skutečně podařilo rozběhnout a vůz až do roku 2022 v Číně prodávat. Jenže rozběh výroby není nic levného, takže se NEVS zadlužil, s čímž v roce 2019 pomohli čínští investoři, kteří odkoupili 51% podíl ve firmě a umožnili jí pokračovat. A o rok později firmu chtěli koupit celou a přejmenovat ji.
Jenže příběh se místo románu se šťastným koncem dlážděným čínskými miliardami změnil v drama, a to z nečekané strany. Oním čínským investorem totiž nebylo nikdo jiný než nechvalně známá developerská skupina Evergrande, které se podařilo nesplácenými stamiliardovými závazky v dolarech odstartovat čínskou realitní a burzovní krizi. Díky státní pomoci unikla hrobníkovi z lopaty a pokračuje v činnosti, ovšem podpora automobilky NEVS už není na programu dne a ta letos v březnu opět zkrachovala. Ukončila činnost, aby se vyhnula bankrotu, a hledá nového kupce.
Ještě předtím ale stačila dokončit vývoj pozoruhodného elektrického sedanu Emily GT, jehož dosud tajnou podobu se rozhodl na svém LinkedInu zveřejnit Peter Dahl, někdejší senior konstruktér v Saabu a nynější produktový ředitel NEVS. Vývoj už se dostal do stádia pojízdných prototypů se čtyřmi motory o výkonu 120 k každý, připravena je ovšem druhá fáze se systémovým výkonem 653 k/2 200 Nm, která má pokořit stovku z klidu za 3,1 s a s baterií o kapacitě 175 kWh zároveň ujet více než 1 000 km na jedno nabití. Ale to až v budoucnu; prototypy se testují s baterií z modelu 9-3.
A právě tento projekt je nyní na prodej, včetně 350hlavého vývojářského týmu. Podle našeho názoru by byla škoda jej neuvést v život.