Rozhovor s ředitelem Lexusu pro Evropu. Co si myslí Pascal Ruch o elektromobilech?

Rozhovor
2
Rozhovor s ředitelem Lexusu pro Evropu. Co si myslí Pascal Ruch o elektromobilech?
  • V Ženevě jsme se potkali s ředitelem Lexusu pro evropský trh
  • Podle pana Rucha by z Lexusu nikdy neměl zmizet volant
  • V Evropě chce automobilka nechat výstavbu infrastruktury na vládách jednotlivých zemí
  • Pro Lexus elektromobil nedává smysl, pokud se nepokročí s vývojem baterií

Díky moc, že jste si na nás udělal čas. Začnu možná trošku zostra. Věříte v elektrickou budoucnost?

Wow, no... Já věřím v elektřinu již dnes. Nevím jestli můžu říct, že již dnes je budoucnost, ale s elektrifikací jsme v Lexusu začali již v roce 2005. A dnes je v západní Evropě 98 procent prodávaných Lexusů s hybridním pohonem, tedy elektrifikované. Ale samozřejmě vím, kam míříte.

My jako společnost věříme v elektrifikaci, protože musíme respektovat naší dlouhodobou vizi, která je do roku 2050 o 90 % snížit emise. Už teď je jasné, že k dosažení této vize je nutná elektrifikace. Neříkám přesně jaký druh, ale nějaká bude potřeba určitě. To je ten důvod, proč jsme jako koncern začali s Toyotou Prius a postupně dostali hybridní pohon také do Lexusu. Chápu, že se ze mě budete snažit dostat, kam přesně my míříme, a já vám chci odpovědět naším konceptem.

V Ženevě jsme ukázali koncept LF-1 Limitless, kde jedním ze specifickým elementů je, že může nabídnout téměř jakýkoli pohonný systém, od klasického hybridu přes plug-in hybrid až k čistému elektromobilu. A nevylučujeme ani vodík. Necháváme to prostě otevřené, protože nevěříme, že jen jedna cesta bude správná. A hlavně že bude jen jedna technologie, která bude ideální pro všechny zákazníky po celém světě.

Takže věříte v elektrifikaci?

Stoprocentně ano, jen nevíme v jaké formě a na jakých trzích.

Prius se stal plug-in hybridem. Máme čekat stejný přístup i u Lexusu, nebo jsou vaši zákazníci specifičtí?

Musím zopakovat odpověď z minulé otázky. My si prostě nemůžeme dovolit vynechat jedinou možnost. Možná uvidíte v budoucnosti Lexusy zapojené do zásuvky, možná budou vodíkové. Bude to hodně záviset na několika faktorech. Určitě to bude záviset na infrastruktuře a na síti nabíjecích stanic. Ve městě možná nebude problém, ale co lidé na venkově? Elektrifikace bude potřebovat nejen velké změny v infrastruktuře, ale také změnu chování zákazníků.

Nevím jestli jste byl někdy v Norsku, ale je to skutečně zajímavé. Norové již dnes umí vyrábět velmi čistou elektrickou energii a jsou v této oblasti nejpokrokovější zemí v Evropě a možná i na celém světě. Ale někdy vidíte Nory o své polední pauze vyrazit se svým elektromobilem na nabíjecí stanici a svůj sendvič k obědu si snědí v autě při nabíjení. S některými jsem mluvil a říkali: „Jo, tohle dělám dvakrát týdně.“ Víte, já si nejsem jistý, že jsem pro takové chování připravený, ale oni již změnili svoje myšlení. Nemyslím, že se takhle v budoucnu budeme muset chovat, rozhodně ale elektrifikace bude vyžadovat určitou změnu chování.

Takže jestli půjde o plug-in hybrid nebo elektromobil, bude to od našich zákazníků vyžadovat alespoň nějakou změnu chování a infrastrukturu. Koukáme na všechny možnosti, takové vodíkové auto dotankujete do čtyř minut. Dnes ve vodíkové Toyotě Mirai urazíte 500 kilometrů, a to mluvíme o první generaci. Druhá pravděpodobně zvládne mnohem více, bohužel ale máme zatím velmi málo stanic. Myslím si, že se jednotlivé technologie budou vyvíjet paralelně. Pak bude záležet na jednotlivých technologiích, zemích a kontinentech, která bude pro obyvatelstvo nejvýhodnější. My jsme celosvětový hráč, nemůžeme prostě vyloučit jakoukoli možnost.

Máte nějaký plán na budování vlastní infrastruktury?

Pokud mluvíme o infrastruktuře, v Japonsku spolupracujeme s několika automobilkami i firmami specializujícími se na vodík. Máme domluvenou spolupráci také s několika firmami, které se zabývají elektřinou a nabíjením. V Evropě jsme však takovouto spolupráci nenavázali, je to zodpovědnost jednotlivých zemí v Evropě, jak se k problému infrastruktury postaví. Věříme, že naší zodpovědností je postavit dobrý produkt a infrastrukturu necháváme na vládách jednotlivých zemí.

Takže pokud jde o infrastrukturu, spoléháte se pouze na vládu jednotlivých zemí?

Ano. Co se týče Evropy, tak určitě.

Tentokrát se budu ptát vás osobně. Má pro vás větší smysl elektrický pohon ve velkém luxusním autě, kde nějaká ta koruna navíc nehraje roli, nebo by se mělo začít s malými levnějšími vozy?

Nemůžu mluvit za ostatní, ale můžu vám říct, že náš cíl je velmi jednoduchý – prodávat co nejvíc aut s nízkými emisemi. Nekoukáme po jednom procentu naší flotily s nulovými emisemi, ale zajímá nás plošné snížení emisí ve všech modelech. Nekoukáme tedy, který elektromobil bude vypadat v marketingové kampani nejlépe. Plošně zavádíme hybridy s nižšími emisemi a až to budou naši zákazníci chtít, budeme plošně zavádět elektromobily. Pro nás bude důležité dodat postupně všem našim zákazníkům vozy s nízkými nebo nulovými lokálními emisemi. To je naše rozdílné myšlení ve srovnání s většinou automobilek, kde postaví jeden vůz s nízkými emisemi a udělají si na tom image.

Lexus a Toyota jsou známé pro hybridy se spolehlivými atmosférickými motory. Je reálné udržet si takové motory, nebo časem budete muset přejít k motorům typu třikrát přeplňovaného čtyřválce?

Upřímně si myslím, že potřebujeme přemýšlet o tom, za čím značka stojí. Naše značka stojí za kvalitou a skvělou uživatelskou zkušeností. Máme čtyři elementy, ve kterých se snažíme být odlišní od konkurence. Jeden souvisí s designem, jeden s kvalitou zpracování, jeden s inovacemi a jeden se zábavou za volantem. Všechny elementy bereme v potaz, když vyvíjíme nový motor. Také věříme, že je důležité užívat si řízení, což jsme ukázali na novém modelu UX.

Lexus UX

Tohle auto bude myslím dodávat hodně zábavy za volantem. Má novou platformu, velmi nízké těžiště a nový hybridní pohon. Mě na tom nezáleží, jestli motor bude mít dva nebo osm válců, jde o to, jestli dokáže dodat onen zábavný element. Je to totiž část naší identity.

To mě přivádí k další otázce. Věříte že v budoucnosti bude zábava za volantem?

Myslim že určitě. Autonomní řízení bude pravděpodobně více a více důležité. Myslím že když jedete ráno v koloně do práce, rád přenecháte řízení automatice. Pokud nám to za pár let technologie a legislativa dovolí, budeme moci tu a tam předat odpovědnost vozu.

Pokud ale pojedete na výlet do hor, budete nejspíš chtít pořád řídit. Myslím že Lexus nikdy nezačne vyrábět vůz, který nebude nabízet emocionální spojení s řidičem. Když totiž toto spojení ztratíme, staneme se transportní společností. My nejsme jen společnost na transport, ale automobilka. Ztratili bychom svou identitu, naší DNA. Musíme přidat konektivitu a autonomní řízení, ale základ zůstane.

Za pár let bude na trhu spoustu firem, o kterých dnes ani nevíme. Budou převážet hromady lidí, nikdy ale nebudou automobilkou jako my. My míříme trochu někam jinam. Určitě ale musíme počítat s autonomním řízením, abychom drželi krok s konkurencí.

Takže z Lexusu nikdy nezmizí volant?

Určitě nezmizí. Nevím jak bude vypadat, ale určitě tam pořád bude. To ale samozřejmě nevylučuje možnost občas předat odpovědnost automobilu

Lexus LS 500h (2017)

Zkoumáte i jiné typy baterií, než jsou lithium-iontové?

Samozřejmě koukáme na jiné technologie ohledně baterií. Třeba s Panasonicem pracujeme na tuhých bateriích, abychom zjistili, co může být další generací. Pojí se to s tím, co jsem říkal dříve o nabíjecím čase. Abych byl upřímný, pro nás čistý elektromobil s lithium-iontovými bateriemi nedává takový smysl. Pro další elektrifikaci budeme potřebovat nějaký pokrok v bateriích. Lidé nebudou čekat několik hodin u stanice dvakrát týdně, bude to muset být mnohem jednodušší. Bude to chtít jiné baterie, jiné technologie.

Můžete nám prozradit nějaké rozdíly v chování zákazníků v Evropě, popřípadě v České republice?

No, naše definice Evropy je docela velká. Do tohoto trhu patří Dublin, ale také Vladivostok, který je jen kousek od Japonska. Rusko je totiž také část evropského trhu. Evropský trh je ale dost unikátní ve smyslu komplexnosti. Legislativa, potřeby zákazníků a jejich standardy se strašně moc liší, pokud půjdete na sever, západ nebo východ. Tady s tím se musíme hodně prát, protože zákazníci jsou všude naprosto odlišní.

Hodně se liší naše zaostření na různé skupiny lidí v jednotlivých zemích. Pokud se bavíme o Česku, Polsku nebo Slovensku, pomalu ale jistě vidíme změnu chování po vzoru západních zemí. My jsme hodně silní v Kazachstánu nebo Rusku, kde vyžadují jiný modelový mix i dostupné motory. Hrozně se to liší v závislosti na jednotlivých zemích a Evropa je hodně diverzifikovaná.

To byla poslední otázka. Děkuji vám moc za rozhovor a přeji hodně štěstí.

Diskuze ke článku
Peppa
Každé auto, které má elektrické stahování okýnek je elektrifikované.
Peppa
Každé auto, které má elektrické stahování okýnek je elektrifikované.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze