Toyota Motors Europe začíná testovat systémy autonomního řízení na veřejných komunikacích v Evropě. Po úspěšných simulacích a zkouškách na uzavřených trasách nasazuje systémy autonomního řízení z vlastního vývoje Toyoty v reálných podmínkách města. První na řadu přišlo rušné centrum belgického Bruselu. Model Lexus LS tam bude po příštích 13 měsíců projíždět pevně stanovenou trasu.
Lexus LS je běžným sériově vyráběným vozem, jenž se bude pohybovat po otevřených veřejných komunikacích. Jediným rozdílem je sestava senzorů namontovaných na střeše vozidla. Jde například o laserový systém LIDAR, radary, kamery a vysoce přesný systém pro určování polohy.
Na palubě bude vždy přítomen záložní řidič, který může kdykoli zasáhnout a systém autonomního řízení vozidla tak přehlasovat. Dohlížet na to bude i pracovník obsluhy. Toyota tento vůz nasazuje na veřejné komunikace až po měsících důkladných příprav, zahrnujících ověřování systému autonomního řízení, školení řidičů, analyzování tras a jednání s úřady za účelem získání nezbytných povolení. „Hlavním cílem tohoto zkušebního projektu je studovat komplexní a nepředvídatelné lidské chování a jeho dopady na požadavky kladené na systémy autonomního řízení,“ říká Gerald Killmann, viceprezident pro výzkum a vývoj Toyota Motors Europe (TME).
„Konečným cílem Toyoty je nulový počet obětí dopravních nehod. Je tudíž klíčové rozumět lidskému chování a reagovat na složitosti různorodé populace v prostředí měst, jako je Brusel, hlavní město Evropy, v němž dnes žijí lidé 184 různých národností. Po úspěšném testování na veřejných komunikacích v Japonsku a USA budeme nyní vůz zkoušet v evropských podmínkách,“ dodává Killmann. Projekt razí cestu rozsáhlým provozním zkouškám systémů autonomního řízení, do nichž se zapojí cca 1 000 řidičů, 100 vozidel a 10 evropských zemí. Na tomto pozadí se TME zaměří na výzkum chování zákazníků a bezpečný provoz systémů ve složitém a různorodém prostředí měst.
Toyota vnímá vztah mezi řidičem a vozidlem jako vztah kolegiální spolupráce. Tento přístup k mobilitě proto označuje jako Mobility Teammate, tedy spoluhráč pro mobilitu. Toyota pracuje souběžně na dvou odlišných režimech autonomního řízení s cílem podporovat bezpečnější a dostupnou mobilitu. Je to Guardian (Ochránce) a Chauffeur (Šofér). Souběžně s vývojem těchto nejmodernějších technologií usiluje Toyota o co nejširší popularitu bezpečnostních prvků za dostupnou cenu a napříč celou modelovou řadou. Všechny své nové vozy vybavuje jízdními asistenty Toyota Safety Sense a Lexus Safety System+.
Technické parametry Lexus LS 500h (2017)
Kompletní specifikaceKonstrukce | sedan, 5 235 × 1 900 × 1 450 mm, 2 760 kg |
---|---|
Pohon | Hybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: 4×4 |
Výkon | 354 koní |
Baterie | ? |
Nabíjení | |
Spotřeba | Kombinovaná: ? l / 100 km |
Cena od | 2 900 000 Kč |