Lexus LS 500h
test

Lexus LS 500h

Nejoriginálnější v segmentu
1

Když se řekne BMW řady 7, Audi A8 nebo Mercedes třídy S, který spousta lidí zná i pod hovorovějším názvem „eSko“, je to jeden velký automobilový pojem vedle druhého, ačkoli si osobně myslím, že největší jméno v tomto segmentu má model s třícípou hvězdou na kapotě. Na trhu však není jen tato německá trojice, ale také Lexus LS 500, který bude chtít německé prémiovky prohánět, co to dá. Má na to? Určitě, ale Lexus jde tak trošku svojí cestou a vlastně se ani nechce tohoto souboje účastnit.

Lexus má své zákazníky. Své věrné zákazníky, kteří se k Lexusu rádi vracejí. Co se týká prodejních čísel, v České republice nemůže Lexus německým konkurentům konkurovat, ale na jedné tiskové konferenci zaznělo, že to Lexus ani nechce.

Vnější design: nejoriginálnější v segmentu

Při vytváření zbrusu nového LS se automobilka Lexus rozhodla začít s čistým listem a novou představou o výsledné podobě vlajkového sedanu, tedy podobně jako když kdysi vznikala celá značka. Cílem bylo nejen navázat na to, co Lexus dokázal v minulosti, ale zároveň přesáhnout celosvětová očekávání zájemců o prémiový vůz.

Pátá generace Lexusu LS vznikala stylově celých pět let, kdy se designéři podle slov automobilky snažili zbořit hranice možného i nemožného. No, tohle jsou opravdu silná slova, ale já musím říct, že pro mě je Lexus LS 500h to nejhezčí auto v segmentu. Nápaditý, uhlazený, jiný. Rozhodně se nebude líbit každému, spousta lidí raději sáhne po konzervativnějším designu. I proto má u mě Lexus kladné body.

Typickou masku chladiče rozhodně nepřehlédnete ať už v případě Lexusu LS, tak modelu LC. Ostře řezané světlomety jsou pro Lexus typické. Pátá generace stojí na nové globální architektuře GA-L jako model LC.

Pokud LS uvidíte nejdříve z boku, pak si musíte všimnout té délky. Více jak 5,2 metru na délku už budí respekt nejenom při parkování. Rozvor má hodnotu 3 125 milimetrů a díky němu by na zadních sedačkách mělo být dost místa. Upřímně: pokud nejste nejvyšší člověk světa, neměli byste zde mít problém.

Technika a výbava: jde na to jinak

LS 500h má pod kapotou 3,5litrový atmosféricky šestiválec o výkonu 220 kW (295 koní) a 350 Nm točivého momentu. K dispozici je však i elektromotor. Kombinovaně tak máte k dispozici 359 koní. V našem případě se veškerý výkon přenášel na všechna čtyři kola. Zajímavé však je, že hybridní varianta je k dispozici pouze s pohonem zadních kol, zatímco varianta čistě spalující jen jako čtyřkolka.

Technika je u Lexusu tak trošku komplikovanější. Celý systém propojuje oba elektromotory s tím spalovacím v převodovce e-CVT. Tady se nic nezměnilo. Přidáno je však dvojice planetových soukolí, což má za následek rozšíření rozpětí převodů. Auto tak umí simulovat deset pevných rychlostí.

Interiér: jiný a originální

Luxusní Lexus nebo luxus po vzoru Lexusu? Ať tak či tak, LS 500h je výkladní skříní této japonské automobilky. Když jdete proti proudu, tak je jasné, že u spousty lidí narazíte. Lexus je všechno, jenom ne konzervativní. Exteriér i interiér je prostě jiný a buď se vám bude líbit, nebo ne. Mě osobně se líbí a jsem nesmírně rád, že my koncový zákazníci máme z čeho vybírat.

Jen otevřete dveře a zakoukáte se na dveřní výplně. Ty jsou skládány ručně a jsou inspirovány japonským uměním origami. Jde o umění skládání papíru, každopádně vypadá to hezky. Ostatně jako další křivky v interiéru, kterým vévodí krásná, hnědá kožená sedadla.

Mluvit i prostoru je zde zcela zbytečně. Toho budete mít dostatek jak jako řidič, tak jako spolujezdec, a to nemusíte cestovat zrovna na pravém zadním sedadle. Každopádně právě na nejčestnějším místě na světě se bude cítit nejlépe.

Segment limuzín má taková svá nepsaná pravidla. Pokud nemáte v nabídce klimatizovaná, masážní a odvětrávaná všechna čtyři sedadla, jak když v tomto segmentu ani nejste. To všechno v Lexusu mít můžete. Zastavím se však jen u masážní funkce. Nikdy mě to extra nepřesvědčilo, až ve Volvu se mi tato funkce líbila a v Lexusu rovněž tak.

Podobně jako například v BMW řady 7, i v Lexusu najdete uprostřed zadní lavice tablet pro ovládání různých věcí. Je však zabudovaný a nemůžete si ho odnést jako v případě BMW.

Chytré systémy a funkce: je co dohánět

Plynule navážu na výše zmíněný tablet. S jeho pomocí ovládáte prakticky vše, na co si jen vzpomenete, od klimatizace sedadla přes masáže, klimatizování či vyhřívání až po rádiové stanice, osvětlení a sluneční clony. Samozřejmě přes tablet můžete i zcela sklopit přední sedadlo a udělat si tak maximální pohodlí pro vaše nohy.

V loketní opěrce je k dispozici HDMI vstup. Jelikož jsme auto měli k dispozici, když se právě hrálo finále Evropské ligy ve fotbale, tak jsme si řekli, že se na fotbal podíváme v autě. A šlo to – počítač připojíte HDMI kabelem a obraz poté zobrazují obě dvě televize, které jsou umístěny ze zadní strany předních sedadlech. Využít je můžete i jako další plochu, kdy máte počítač na klíně a na televizi máte další potřebné údaje. Prostě kancelář na čtyřech kolech.

Čím však Lexus na konkurenci ztrácí je samotný systém infotainmentu. Není až tak špatný, ale ovládá se pomocí trackpadu, tedy podobně jako v Lexusu LC500h. A ten opravdu není pohodlný. Funkce vyhřívání či klimatizování sedadla jsou nešťastně kryté v podsložkách a třeba taková masážní funkce je špatné přeložená – i já jsem ji musel chvilku hledat. Grafika by rozhodně mohla být lepší a najít tlačítko pro zrušení navigace je skoro nesplnitelný úkol. Prostě by to šlo mnohonásobně lépe.

Přijít by Lexus mohl i s nějakými aplikacemi, které konkurence v podobě silné německé trojky nabízí. Jestli však můžeme Lexusu radit, tak prosíme o prioritní zapracování na infotainmentu.

Jízdní vlastnosti: Evropan si musí zvyknout

Toyota minulý rok oslavila dvacáté narozeniny hybridních pohonů, a tak se nabízí otázka, zda vůbec přemýšlet nad konkurencí, pokud opravdu chcete hybridní pohon.

Lexus jde svojí cestou, tedy cestou atmosférických (v dnešní době i vysokoobjemových) motorů, kterým pomáhá elektromotor. Celkový výkon tak není žádná ostuda, stejně jako reakce na plynový pedál. Tohle Lexus opravdu umí. Že hybridní pohon může skvěle fungovat i Gran Turisma v podobě modelu LC 500h jsme se již přesvědčili a jak je to ve vlajkové lodi?

Po nastartování je hrobové ticho a prvních pár kilometrů jedete čistě na elektřinu. Po celou dobu cesty vám elektřina pomáhá při rozjezdech, čímž snižuje spotřebu. I tak by spotřeba mohla být lepší. Ve chvíli, kdy Lexusu šlapete na krk, velmi často motor točí až nesmyslně vysoké otáčky.

Za vše může atmosférický motor s Atkinsonovým cyklem spalování a dvojice elektromotorů. Celá soustava využívá dvojici převodovek. První je klasické e-CVT umístěné za spalovacím motorem a druhá je čtyřstupňová planetová převodovka mezi dvojící motorgenerátorů. Díky této technologii se motor umí „vypnout“ i při dálničních rychlostech a auto tak může plachtit či jet čistě na elektřinu. Po této stránce je Lexus opravdu daleko.

Problém nastává, když začnete trošku šlapat na plyn. Neřekl bych, že to, jak se LS 500h chová, je špatně – je to prostě jiné, a to i s ohledem na používanou technologii. Šlápnete na plyn a motor nevyužívá svého točivého momentu. Občas až nesmyslně začne točit vysoké otáčky a ty občas i nesmyslně dlouhou dobu drží. Není tomu jako u Audi A8 nebo Mercedesu třídy S, které se při šlápnutí na plyn elegantně zhoupnou, využívají sílu točivého momentu a v případě potřeby si podřadí a vystřelí vás vpřed. Lexus rozhodně není lenoch, ale celé to funguje tak nějak jinak. Je otázkou, jestli jde jen o zvyk.

Při klidné jízdě je LS plavné, tiché, až rozmazlující – klid, pohodlí a tak nějak jiná atmosféra, než jsme zvyklí u evropských automobilek. To jde Lexusu velmi dobře. Když Lexusu nešlapete na krk, tak o motoru prakticky nevíte. Naopak o reprosoustavě Mark Levinson vědět budete velmi dobře, pokud budete chtít.

Spotřeba: Opravdu ji budete řešit?

Důležité nebo nedůležité? Myslím že druhé je správně. V segmentu, do kterého Lexus LS 500h spadá, si nekupujete hybridní auto s tím, aby vám to šetřilo pohonné hmoty, ačkoli i to je jeden z důvodů, proč nad hybridem přemýšlet.

V klidu se dá jezdit za devět, ale spíše počítejte se spotřebou okolo deseti i více litrů. Když budete seznamovat plynový pedál s podlahou často, tak ani patnáct litrů na sto není problém. Je to opravdu hodně na auto, které má pod kapotou 3,5litrový šestiválec a na délku více jak pět metrů? Nemyslím si, ale nechť si to každý posoudí sám.

Galerie

Zhodnocení: musíte ho pochopit

Jestli nakonec sáhnete po BMW, Mercedesu, Audi nebo Lexusu bude spíše otázka vašeho nastavení, toho jak přemýšlíte a co máte rádi, než toho, které ze všech aut je opravdu nejlepší. Lexus má jiný design, nádherný interiér a atmosférickou hybridní pohonnou jednotku.

Podvozkově nejspíše za konkurencí od Mercedesu pokulhává, ale jinak než při přímém srovnání to skoro nepoznáte. Luxus nejenom na zadním pravém sedadle vás bude rozmazlovat a vy dorazíte na schůzku vždy maximálně odpočatí. Příjemně mě překvapila i masážní funkce, která je opravdu příjemná.

Technické parametry Lexus LS 500h (2017)

Kompletní specifikace
Konstrukcesedan, 5 235 × 1 900 × 1 450 mm, 2 760 kg
PohonHybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: 4×4
Výkon354 koní
Baterie?
Nabíjení
SpotřebaKombinovaná: ? l / 100 km
Cena od2 900 000 Kč

Pokud milujete technologie, tak Lexus asi nebude nic pro vás. Jde asi o jedinou černou kaňku na jinak skvěle fungujícím autě. Lexus LS 500h bych přirovnal k počítačům od Applu před pár lety. Systém, jakým je Lexus poháněn, je jiný, podobně jako macOS. Pár let zpátky tolik lidí MacBook nemělo, šlo jen o to, aby si na to lidé zvykli. A tak je to i s Lexusem. Holt Evropa je zvyklá na dvouspojkové převodovky, které pracují jinak. Musíte si jenom zvyknout.

Třeba jste zrovna došli do fáze, kdy se vám německá trojka protiví. Nastává tak pro vás ten pravý čas si vyzkoušet Lexus. Jeho pořízením chybu rozhodně neuděláte.

lexus-ls-500h-2017
Klady
  • charizma
  • atmosférický motor
  • interiér
  • design
Zápory
  • netypický druh pohonu
  • infotainment
Diskuze ke článku
Danny Czech
Danny Czech
Fotky v článku vypadají divně, proč mají všechny tři sety v úvodní kapitole identickou fotku. Chtělo by je to trochu přeházet a neflákat to tam jak robot.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze