Republikáni pokračují v parlamentním tažení, které má zastavit podporu elektromobility a výrobu i prodej lokálně bezemisních vozidel. Po nedávném torpédování podpory jejich nákupu, včetně Bidenova protinflačního zákona IRA a zavedení ročního poplatku pro každého majitele elektromobillu, který má údajně kompenzovat ušlou spotřební daň za palivo (ve skutečnosti je ale zhrua dvojnásobný oproti částce, kterou průměrný Američan touto cestou odvede státu) si nejnověji vybrali za cíl již schválené lokální nařízení státu Kalifornie, které mělo od roku 2035 zakázat prodej nových benzinových vozidel a další, podle nějž by měla být minimálně polovina nových nákladních aut do tohoto data elektrická.
Republikáni totiž po půl století použili kontroverzní nástroj v podobě zákona o přezkumu Kongresu a vyvolali hlasování o zrušení těchto těchto opatření z pozice federální vlády. Kalifornského příkladu totiž chtělo následovat dalších 11 států, v nichž se dohromady prodá zhruba 40 % všech nových aut v USA. Autoblog, který s informací přišel, hovoří o vítězství ropné lobby na úkor zastánců životního prostředí a o ohrožení snahy o posun k čistším technologiím.
Novináři však nejsou jediní, kterým se tento krok nezamlouvá. Ostré protesty zaznívají nejen z demokratických lavic, ale i od nejvyšších představitelů dotčené Kalifornie, o níž rozhodl proti její vůli federální politický subjekt. Jak guvernér Kalifornie Gavin Newsom, tak tamější generální prokurátor Rob Bonta (oba jsou zobrazeni na titulní fotce, Newson uprostřed a Bonta vpravo) také ihned označili toto jednání za nezákonné a oznámili, že jménem státu Kalifornie zažalují Trumpovu administrativu. Jejich komentář k věci byl ostatně ještě ostřejší a hovořili o ohrožení ekonomiky, zdraví, globální konkurenceschopnosti a rovnou i národní bezpečnosti.
Bez zajímavosti není ani republikánské odůvodnění, proč má podle nich federální orgán právo zasáhnout do věcí konkrétního státu. Podle nich totiž kalifornské normy „v podstatě diktují národní politiku“, kterou také velká část automobilek respektuje. To platí například pro Ford a Hondu, zatímco jiné značky jsou naopak proti a prohlašovaly toto opatření za nesplnitelné. Už se nemusejí obávat, Kalifornie bude muset hledat jiné cesty ke zlepšení životního prostředí. Klauzule v zákoně o Přezkumu totiž brání postiženému subjektu zavést pravidlo, které by bylo „v podstatě shodné“ s tím zrušeným.

