Trump navrhuje ústup od elektrické budoucnosti. Chce podpořit spalováky

Trump navrhuje ústup od elektrické budoucnosti. Chce podpořit spalováky
Fotografie: Pixabay
  • Trumpova administrativa navrhla zásadní oslabení spotřebních norem CAFE, čímž se vzdaluje cílům nastaveným za éry Joea Bidena
  • Automobilky vítají menší regulaci, druhou stranou mince jsou vyšší emise a dopady na zdraví

Americký prezident Donald Trump oznámil nový plán, který zásadně mírní pravidla pro spotřebu paliva u osobních automobilů a lehkých nákladních vozů. Národní úřad pro bezpečnost silničního provozu (NHTSA) totiž navrhl snížení cílů úspornosti stanovených ještě loni za vlády Joea Bidena pro modelové roky 2022–2031.


Podle nového návrhu mají americká auta v roce 2031 dosahovat průměrné hodnoty kolem 34,5 mil na galon (cca 12,22 l na 100 km), zatímco Bidenova administrativa požadovala cíl 50,4 mil na galon (8,35 l na 100 km). Nejspíše nemusíme zdůrazňovat, že jde o zcela zásadní rozdíl. Propisuje se to nicméně na tom, že přísnější normy měly podle dřívějších výpočtů NHTSA domácnostem ušetřit dohromady 23 miliard dolarů na palivu a omezit spotřebu benzínu o 70 miliard galonů do roku 2050. A současný návrh? Tak ten tyto úspory prakticky ruší.

Jak dodává The Verge, tento krok zapadá do širší linie Trumpovy politiky, která systematicky oslabuje environmentální regulace, ruší daňové pobídky na nákup elektromobilů a podporuje vyšší produkci ropy a plynu. Republikáni už, jen tak mimochodem, letos v létě prosadili zrušení pokut za neplnění standardů CAFE a ukončili federální daňové výhody související s pořízením elektromobilů.

Ekologické organizace varují, že nová pravidla budou v praxi znamenat zhoršení ovzduší, vyšší náklady na provoz vozidel a další zhoršení klimatických rizik. Americké automobilky prý nepřekvapivě tento krok vítají, ale to nemluvíme o Tesle, nýbrž spíše o Fordu nebo GM. Šéf Fordu Jim Farley měl dokonce označit změnu smýšlení USA za vítězství zdravého rozumu.

Ministerstvo dopravy v každém případě zveřejní návrh k připomínkám, finální rozhodnutí pak má padnout v příštím roce. Pokud ale bude návrh schválen, USA vstoupí do nové dekády s výrazně slabšími požadavky na účinnost vozidel, které nepochybně ovlivní celosvětový automobilový trh i tempo přechodu na elektromobilitu.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze