Nechtěným sekundárním efektem Trumpových nevídaně rychlých, razantních útoků proti elektromobilitě, které podle jeho představ patří do konzervativního, republikánského stylu vládnutí, se stává stále rostoucí odpor fanoušků tohoto způsobu dopravy vůči své osobě. A ti se neváhají obrátit na soudy, které jsou zatím naštěstí stále nezávislé. Díky tomu vyplouvá na povrch, že čím dál více Trumpových rozhodnutí bylo realizováno mimo zákonný rámec, tzn. nelegálně. Patří mezi ně i příkaz okamžitě zmrazit prostředky ve fondu iniciativy NEVI, založené předchozím prezidentem Bidenem v roce 2021. Do něj bylo vyčleněno 5 miliard dolarů (106 miliard korun) na podporu výstavby nabíjecích stanic a kombinace této částky s Bidenovým jménem nemohla nechat Trumpa chladným.
A také nenechala, protože Donald Trump už v únoru, tedy jen několik týdnů po svém nástupu do úřadu, nařídil federální správě silnic FHWA přestat vyplácet žadatelům prostředky ze zmíněného fondu s okamžitou platností. Problém je v tom, že na to neměl právo, a tak se na něj vzápětí snesla žaloba od celkem 17 amerických států a několika neziskových organizací, které požadovaly okamžité uvolnění prostředků. Řada projektů s domluvenou podporou NEVI totiž už běžela a najednou se den ze dne octly bez prostředků. Sdružení žalujících státu vedly Kalifornie, Colorado a Washington, postupně se k nim připojily Arizona, Delaware, Havaj, Illinois, Maryland, Minnesota, New Jersey, Nové Mexiko, New York, Oregon, Rhode Island, Wisconsin, Vermont a District of Columbia.
Spojené státy totiž, díky své rozloze a zatím stále relativně nízké penetraci elektromobilů, zaostávají v hustotě nabíjecí sítě. Zatímco hlavní transamerické tahy jsou, především díky Tesle, už nyní pokryty uspokojivě, na těch méně důležitých je zatím situace neuspokojivá a s rostoucím počtem elektromobilů pomalu potřebují posilování i zmíněné tranzitní huby. A když už jsme u Superchargerů, byla to právě iniciativa NEVI, která se rozhodujícím způsobem zasloužila k donucení Tesly, aby své Superchargery otevřela i jiným značkám. Podpora na výstavbu stanic, po níž rád sáhl i Elon Musk, je totiž spojena s podmínkou přístupnosti stanic pro více značek. A Elon na tom škodný rozhodně nebyl i z důvodu, že právě s pomocí NEVI se mu podařilo prosadit vlastní nabíjecí standard NACS jako dominantní v severní Americe.
Federální soud tedy podle Electreku v úterý rozhodl, že Donald Trump překročil zákon a nařídil FHWA, aby od 2. července prostředky uvolnila. Rozhodnutí platí ve 14 ze 17 žalujících států, Minnesota, Vermont a Washington D.C byly z rozhodnutí vynechány, zřejmě proto, že nepředložily dostatek důkazů. Dostanou však možnost znovu zažádat o podporu NEVI poté, co upraví své žádosti.
