Administrativa minulého amerického prezidenta Bidena v roce 2022 schválila zákon na redukci inflace (IRA), jehož součástí je i daňový kredit na nákup elektromobilu. Toto opatření, nazvané 45W, silně zafungovalo a výrazně urychlilo prodeje bateriových elektromobilů za Atlantikem. Kromě něj ale existují ještě další dvě opatření staršího data; především přímá dotace na nákup čistých automobilů, zvaná 30D a zavedená již vládou Baracka Obamy, po několika úpravách v současné době poskytovaná ve výši 7 500 USD (167 tisíc korun). A do třetice i novější program 25E, podporující pořízení ojetých elektromobilů do 25 000 USD (558 tisíc korun).
Největším trnem v oku staronového prezidenta Trumpa se stal program 45W, možná proto, že jej zavedl jím tolik ostřelovaný předchůdce Biden. A protože jsou Trumpovi jeho republikáni loajální, už přišel návrh na zrušení programu 45W. Připomeňme, že republikánská strana drží aktuálně většinu v obou komorách parlamentu USA, takže hrozí reálné riziko ukončení tohoto programu a následný prudký propad prodejů elektromobilů, protože právě díky němu se zněkolikanásobil jejich počet v leasingu a aktuálně už si elektromobily na leasing v USA pořizuje podle Insideevs více než 60 % kupujících. Avšak ohrožen je i program 30D, i když v jeho podmínkách je americký původ vybraného vozu.
Trumpova administrativa však otevřeně vystupuje protienvironmentálně, a proto jeho spolustraníci navrhují úlevy postupně zrušit a začít s tím už na konci letošního roku.
