Renault nepřestává překvapovat tím, jak bohatá je jeho historie. Například první prototyp, zcela odlišný od sériové produkce a určený výhradně k závodům a prolamování rekordů, u značky vznikl už před více než sto lety. Jmenoval se Renault 40CV of Records, se svým devítilitrovým šestiválcem o mocnosti 150 koní byl schopen uhánět přes 200 km/h a ustavil v roce 1925 hned několik rychlostních i vytrvalostních rekordů. Kromě jiného také jako vůbec první přišel s novým kosočtvercovým logem, které automobilka ještě téhož roku adoptovala do sériové výroby a používá jej po několika úpravách dodnes. Dalším milníkem byl turbínový prototyp Étoile Filante z roku 1954, který o dva roky později dosáhl na solných pláních Bonneville při rychlostních testech tempa průměrně 307,4 km/h. Tím také krátké koketování Renaultu s plynovými turbínami skončilo, ovšem nelze neobdivovat, že se do takového projektu vůbec pustil.
Na oba výše zmíněné klenoty se odkazuje zcela nový prototyp Renault Filante Record 2025, který je samozřejmě opět jednomístný, modrý, proudnicový a zcela podřízený účelu posunout hranice možného zase o kus dále. Tentokrát půjde o schopnost ujet na dané množství elektrické energie co nejdelší trasu. Konstruktéři dostali volné ruce s tím, že odvážný experiment se zároveň stane i pojízdnou laboratoří k ověření nových materiálů a postupů.
Jednosedadlový monopost měří 5,12 m, vysoký je 1,19 m, široký 1,71 m a váží i s impozantními rozměry a baterií o kapacitě 87 kWh méně než tunu, i když musel zohlednit kromě minimalizace aerodynamického odporu i pevnostní požadavky a bezpečnost pilota. O použité technice jsme se nedozvěděli vůbec nic, kromě použití brzd a řízení po drátě a také optimalizované konstrukce baterie Ampere s architekturou CTP a karbnovou schránkou, která i přes veškeré hmotnostní úspory stále váží 600 kg. Došlo také na speciální, nízkofrikční pneumatiky Michelin, kladoucí o 40 % menší odpor oproti konvenčním sériovým typům.
Vše se samozřejmě podřídilo hmotnosti a odporu obtékajícího vzduchu, proto došlo na karbon a krajní aerodynamická řešení typu zakrytovaných kol samostatnými moduly. Přesto došlo i na parádičky typu záměrně viditelných šroubů na karoserii či světelných modulů, odkazujících na typ 40CV of Records. Vliv na celkové ztvárnění měly i zkušenosti Renaultu s leteckým konstruktérstvím. To samozřejmě platí i pro minimalistický interiér, který s pomocí 3D tiskáren stvořil integrovaný ovládací modul z materiálu Scalomolloy. Řidič za ním pololeží s tím, že pod ním se nachází bateriová sada.
Modrá skulptura se veřejně představí na veteránském salonu Rétromobile 2025 v Paříži, konaném od 5. do 9. února. Teprve potom vyrazí na ostré tratě lovit rekordy v efektivitě.