Registrace elektromobilů v Česku za březen i první kvartál zaostávají proti loňsku

1
Registrace elektromobilů v Česku za březen i první kvartál zaostávají proti loňsku
Fotografie: Škoda Auto
  • Nejvíce registrací elektromobilů si v březnu i za kvartál připsala domácí Škoda Auto
  • Na dalších příčkách se pohybují značky Tesla, Hyundai a Volkswagen
  • Oproti stejnému období v loňském roce je to ale znatelný pokles

Zatímco loni jsme od začátku roku byli svědky velkého nárůstu registrací elektromobilů v Česku a rok 2020 byl zakončen rekordním prosincem, ve kterém bylo zaregistrováno přes sedm stovek Enyaqů, letos jsou od začátku roku čísla slabší. Čeká se na to, až se Enyaq skutečně začne dostávat k zákazníkům a také na další důležité modely.

Oproti loňsku se zatím registruje méně elektromobilů

Zatímco loni se v Česku za březen zaregistrovalo 261 nových elektromobilů a za celý první kvartál to bylo 855 vozů s čistě elektrickým pohonem, letos to bylo pouze 207 vozů za březen a 563 za první tři měsíce. Rozdíl je v tom, že loni začala domácí Škodovka od ledna dodávat zákazníkům objednané vozy Citigo-e iV a v březnu Tesla začala předávat vozy v Česku, na což mnozí zákazníci čekali. Loňský boom tedy způsobila hlavně již dříve objednaná Citiga a vozy Tesly zákazníků, kteří čekali, až si pro svoji novou Teslu nebudou muset jezdit například do Vídně nebo Berlína, ale budou si ji moci převzít v Praze.


V letošním březnu se v počtu registrací nejvíce dařilo také domácí Škodě, ale musíme dodat, že z registrovaných 69 elektromobilů této značky byla většina (58 kusů) modelu Enyaq iV, což jsou pravděpodobně stále spíše předváděcí vozy, tedy registrace automobilky nebo dealerů. Citigo-e iV bylo pouhých 11 kusů. O těch lze říci, že s jistotou putovala k zákazníkům. Druhý byl Volkswagen se 40 registrovanými elektromobily, 14× šlo ID.3 a 25× o ID.4, u nichž lze také předpokládat, že šlo převážně o předváděcí vozy. Třetí byla Tesla s 27 registracemi. Jelikož v ČR nedisponuje velkým počtem předváděcích vozů a kromě jednoho showroomu ani dealerskou sítí, lze předpokládat, že tyto vozy opravdu šly k zákazníkům.


Jelikož v každém ze tří měsíců letošního roku byly registrace elektromobilů nižší než loni, je to stejné i za celý první kvartál, kdy se letos zaregistrovalo pouze 563 nových elektromobilů. Z tohoto počtu má na kontě nejvíce domácí Škoda, konkrétně 201 registrovaných elektromobilů, druhá je Tesla s počtem 69 elektromobilů a o třetí místo se dělí Hyundai a Volkswagen se 65 registrovanými vozy.

Důvodem této situace, kdy jsou po úspěšném předchozím roce čísla nižší, je nejen již zmíněné čekání na nové modely, ale hlavně to, že na trhu chybí lidový elektromobil, kterým loni byla Škoda Citigo-e iV. Ta se již neprodává, jen automobilka zákazníkům dodává již objednané kusy, které většinou po pár kusech měsíčně dorazí z výroby. Náhradou bude očekávaná Dacia Spring, která si již připsala jednu registraci v Česku. K tuzemským zákazníkům se ale dostane až na podzim, zatím neznáme ani oficiální českou cenu.