První jízdní dojmy z elektrického BMW iX i vodíkové Toyoty Mirai a další témata

Future Cast #70
2
První jízdní dojmy z elektrického BMW iX i vodíkové Toyoty Mirai a další témata
Fotografie: fDrive.cz
  • Probereme naše první jízdní dojmy z BMW iX a Toyoty Mirai 2
  • „Pohádáme se“ o tom, jestli je lepší baterie, nebo vodíkový palivový článek
  • Budeme mluvit i o mobilní nabíječce Nimbee nebo o tom, proč Tesla stáhla Cybertruck z konfigurátoru

Future Cast #70 – První jízdní dojmy z elektrického BMW iX i vodíkové Toyoty Mirai a další témata

Podcast v audio formě


Diskuze ke článku
Stanislav Vondraš
Stanislav Vondraš
Naposledy upraveno: 26. 10. 2021 19:55
Brát jako výhodu iX, že se rychle nabije 112 kWh baterie, je stejné jako jásat nad naplněním 100 l nádrže u auta se spotřebou 20l/100. I cena bude stejná. A výsledkem je rychlost přepravy stejná jako třeba u ID3 s poloviční baterií a poloviční spotřebou. Předek iX vyvolává agresivitu podobnou zvuku motorky s vykuchaným výfukem a 11000 otáčkami.
Ivan Hoe
Ivan Hoe
koukám že sami pořád pletete a děláte rozdíl - elektromobil vs. vodík ... jako by to nebylo totéž ;-D Jinak pro vodík mluví právě ten náš sídlištní problém kdy nám polovina lidí bydlících v panelácích a bytovkách nemá šanci nabíjet u každého domu desítky aut (nemluvě o nutnosti a často nemožnosti tuto lokalitu třeba posílit jak už jsem si všiml i u některých superchargerů - třeba naprosto nesystémových 63kW, a kromě velkých investic do dalších příkonů přenosové soustavy je třeba řešit i zálohování pro nárazové výkyvy pro případ rychlých chargerů v takových lokalitách, nebo výkonových kapacit na dlouhodobá zatížení.) Tam by vodík naopak jakýsi smysl měl, kdy by si lidé za chvilku dočerpali někde mimo, čili importovali na kolech svoje MWh odjinud, nezatěžovali by místní lokalitu a čerpání pohonné energie by zkrátili na 5min jednou za 2-3 týdny. Takže by nebyl zase takový problém někam cestou z práce zajet když by to vyřešilo jejich problém se zákazem spalovacích aut a nemožností dobíjet.

A úplně nejhloupější, až dětský argument by se dalo říci, je to vaše neustálé srovnání BEV s varnou konvicí nebo mikrovlnkou :-D. Nic vám neříká špičková tolerance přepětí/podpětí, že? Pro elektrárnu nebo místní trafostanici rozhodně není totéž když si někdo pustí na 2min rychlovarnou konev navíc, nebo připojí trvale na 480min BEV... teď si to pánové pronásobte - zapneme na sídlišti někdy v rozmezí půl hodiny 300 rychlovarných konví v 300 domácnostech každou na své dvě minuty slávy, průměrně se dostaneme na potřebu třeba 20-50kW (v časově sousledném extrému) kdy se v té půlhodině sejde nejvíc zapnutých konví a kdyby celé sídliště vstávalo ve stejný čas - tedy 30min zátěže v krátkém špičkovém čase až 50kW a při odebrané elektřině 10kWh! A teď to srovnejme třeba třetinou aut kdy v průměru máme 1,5 auta na domácnost (a za podmínky kdyby se dohodli všichni na sídlišti podle rozpisů střídat a každý by směl nabíjet jen 1x za tři dny když by měl po práci auto na parkovišti) - to jest 150 x 2,5kW x 480min - tedy v extra dlouhém nešpičkovém tedy trvalém čase 375kW a jen při pomalém nabíjení a při odebrané elektřině 3MWh.
Už chápete proč jste jste s rychlovarnou konvicí nebo mikrovlnkou úplně mimo? Odebrat rozloženě v krátké době 10kWh při potřebě hodně nadsazeného jištění cca 3x73A (50kW) oproti akumulovanému stálému odběru 3MWh při jištění cca 3x180A (375kW) - a to ještě jen v případě dokonalé domluvy sídliště a jen při pomalém nabíjení. (pro šťouraly - nejsou to hodnoty reálných jističů, jen reálné potřeby jistit rezervovanou kapacitu)

Vůbec nemáte tušení jak to vidí naši energetici, vy to hodnotíte z pohledu velmi málo poučeného laika. Jinak kdyby se všechny domácnosti domluvili a opravdu se jim povedlo zapnout všechny své spotřebiče v jeden zlomek vteřiny, tak by rozhodně po nepříliš dlouhé toleranci přetížení síť shodili. Krása toho, že místní distribuční kapacita nemá a nemusí zdaleka dosahovat maximálního potenciálu odběru domácností je v tom, že se ty domácnosti u spotřebičů v drtivé většině nepřekrývají a mají velmi velký rozptyl v denním čase. Zkuste si někdy vyžádat křivku zatížení, špičky jsou pořád jen zlomkem skutečného součt příkonů domácností, respektive jejich rezervovaných kapacit ;-). Stačí aby vypadla během mrazů teplárna a lidi zapli doma během špičky trvalé spotřebiče typu přímotop - takových pár rychlovarných konví, co ale běží hodiny. Je plně fuk jakou máte rezervovanou kapacitu, když jí jen nadpoloviční většina domácností využije na maximum svých jističů, tak přijde nevyhnutelný blackout. To by byl šrumec jako v Rusku když si zapnou sporáky aby nezmrzli. To by místní síť fakt nedala ať už jste optimističtí ohledně robustnosti naší distribuční soustavy sebevíc ;-). A opravdu jí máme oproti jiným státům fakt robustní. Proč se asi nabíjí bojlery přes noc, tedy mimo špičku - motivace levným proudem není pro distribuci kvůli tomu, že je v noci více přebytků, ale kvůli tomu aby lidi měli lidi stimul trvalými zdroji nepřetěžovat sítě ve špičkách, ale víc to rozložili do celého dne.
U redakce zabývající se téměř bezvýhradně těmi bezprecedentně největšími elektrickými spotřebiči v domácnosti by člověk čekal víc přehledu a informovanosti ohledně energetického byznysu a méně naivní argumentace :-/

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze