Parkování elektromobilů v Praze? A co hasiči? Odpovídá Lukáš Folbrecht
Futurecast special - Rozhovor s tajemníkem elektromobilní platformy
Hostem našeho dalšího dílu podcastu Futurecast special je Lukáš Folbrecht, tajemník Elektromobilní platformy Rozhovor přináší mnoho zajímavých informací o současném stavu a budoucnosti elektromobility v České republice a věnujeme se v něm tématům jako nabíjecí infrastruktura, legislativa, parkování elektromobilů v Praze, požární bezpečnost v podzemních garážích, těžká nákladní doprava a možnosti dotací pro elektromobily. Celý rozhovor naleznete níže, případně na podcastových platformách.
Elektromobilita v Česku je na dobré cestě, říká Lukáš Folbrecht z Elektromobilní platformy
Níže shrnujeme hlavní témata, která v rozhovoru zazněla.
Lukáš Folbrecht vysvětluje, že Elektromobilní platforma vznikla před třemi lety a jejími zakládajícími členy byly ČEZ, Škoda Auto, Pražská energetika, E.ON a České vysoké učení technické. Platforma se zaměřuje na silniční dopravu, včetně nákladních vozidel a autobusů, a její cílem je rozvíjet elektromobilitu v České republice.
Jedním z hlavních témat rozhovoru je nabíjecí infrastruktura. V České republice je aktuálně kolem 3000 dobíjecích stanic a 5500 dobíjecích bodů. Pro uživatele je to výhodné, protože mají větší jistotu, že nabíječka bude volná, ale pro energetické společnosti je to méně výhodné kvůli nízké utilizaci.
Dalším důležitým tématem je uživatelský komfort při nabíjení. Lukáš Folbrecht zdůrazňuje, že dobíjecí stanice by měly být stavěny s ohledem na potřeby zákazníků, aby měli možnost využít wc, dát si kávu nebo pracovat s notebookem během nabíjení. To je důležité zejména pro osobní vozy, ale i pro nákladní dopravu.
Řeč byla také o problémech s parkováním elektromobilů na sídlištích. Uvádí, že je třeba najít řešení pro pomalé dobíjení AC, například pomocí chytrých lamp nebo trafostanic. Důležité je také vyhradit parkovací místa pro elektromobily, aby nebyla blokována spalovacími auty.
Dalším tématem je požární bezpečnost v podzemních garážích. Nová norma stanovuje, že dobíjecí kabely musí být dimenzovány na vyšší zátěž a že dobíjecí stanice by měly být napojeny na centrální rozvaděč, aby hasiči mohli v případě požáru snadno vypnout napájení.
Elektromobilní platforma se také věnuje těžké nákladní dopravě. Uvádí, že ministerstvo dopravy vypisuje výzvy na podporu výstavby dobíjecí infrastruktury pro elektrické nákladní auta a že se připravuje koncept pro dobíjecí stanice na dálničních odpočívkách.
Vodík v těžké nákladní dopravě podle Lukáše Folbrechta zatím není příliš perspektivní, protože technologie je dražší a složitější než elektromobilita. Vodík má větší smysl v průmyslovém využití a energetice.
Tématem byly také možnosti dotací pro elektromobily. Uvádí, že by bylo ideální mít dlouhodobý a předvídatelný systém dotací, který by pomohl trhu s elektromobily. Aktuálně však není žádný dotační program pro fyzické osoby ani pro firmy.
Na závěr Lukáš Folbrecht zmiňuje, že elektromobilita v České republice roste a že je důležité pokračovat v rozvoji nabíjecí infrastruktury, legislativy a podpory elektromobilů, aby se Česká republika dostala na úroveň západních zemí.