Kolem Modelu X je stále dost otazníků a jak to bude například se spolehlivostí, to vám neřeknu. Alespoň vám ale můžu poreferovat, jak se s čistě elektrickým SUV jezdí. Pro výjimečný zážitek jsem si musel dojet až do Vídně, kde je českým zákazníkům k dispozici oficiální showroom Tesly. Velkou výhodou je, že nebudete muset zapojit bilingvní nebo trilingvní schopnosti – bude o vás totiž postaráno v mateřském jazyce.
První, co vás naprosto dostane, jsou samootevírající dveře, které jsou součástí Premium Package. Stačí se přiblížit k vozu s klíčkem v kapse a dveře se otevřou. Systém je ale dobře promyšlený, nemusíte se bát, že náhodou jen projdete kolem a nastoupí za vás někdo jiný. Dveře se samozřejmě dokážou také samy zavřít: buď stlačením brzdy, nebo polechtáním kliky. Pokud máte klíč v kapse, stačí přijít k vozu (dveře se otevřou), nastoupit, zmáčknout brzdu (dveře se zavřou), zařadit a jet. Žádná startovací tlačítka, žádné pohyby navíc. Nezvyklý pocit, ale taková budoucnost zkrátka asi bude. Samozřejmě jsem musel vyzkoušet i důraz, se kterým jsou dveře zavřeny. Určitě byste tam ruku mít nechtěli, nemyslím si ale, že by došlo ke zlomenině. O nohy se pak nemusíte bát vůbec, pochybuji, že se dveřmi vůbec dá zranit. Zadní pár disponuje již profláknutou ptákovinou v podobě racčích, chcete-li sokolích křídel. Řešení je to efektní a při nastupování pohodlné, zároveň ale trošku zdlouhavé.
V interiéru najdete vše, co znáte z klasického Modelu S, tedy obří displej a minimum tlačítek. Volant má tlustý věnec, dobře se drží a pocitově připomíná „eMkový“ volant z BMW. Společně se zbylými ovladači ale patří Mercedesu. Co v Modelu S nenajdete, je obří přední sklo, které je mimochodem největším sériově používaným čelním sklem na světě. Pokud si myslíte, že vás odlétnutý kamínek z kamionu zruinuje, jste na omylu. Výměna stojí 700 eur bez daně, což je cena v podstatě totožná s výměnou předního skla například u Audi A6.
Mým „poprvé“ s Modelem X mě provedla motorizace P90D, svého času ta nejsilnější, pokud opomineme novou P100D posunující limity ještě o trošku výš. Varianta P90D v přední části ukrývá elektromotor o výkonu 258 koní a točivém momentu 300 Nm. Zadní náprava musí zvládnout nápor druhého elektromotoru vykazujícího drtivou sílu 503 koní a 600 Nm točivého momentu. Nehledě na hmotnost téměř 2,5 tuny se Model X umí s paketem Ludicrous podívat na 100 km/h za 3,2 sekundy. S těmito údaji v hlavě nasedám do zvýšené karoserie skenujíc vozovku plnou vody a rozbředlého sněhu. I slabší auta umí na mokré cestě zatancovat, navíc nestojí přes 4 miliony. Realita je však úplně jiná...
Po prvních kilometrech se vám připomene příbuznost k Modelu S, jen samozřejmě sedíte o dost výš. I na režim Sport je řízení lehké a téměř bez odezvy, u SUV je to ale spíš klad. Na režim Komfort jde pak 2,5tunový kolos řídit malíčkem. I na mokru dokáží dva elektromotory vypálit z místa jako málokterý sportovní vůz, dynamiku ale omezoval ještě jeden faktor, a sice menší kola se zimními pneumatikami. Nejlépe prý Model X zrychlí na 22palcových kolech a nízkoprofilových pneumatikách, samozřejmě za sucha. Auto si dobře rozmyslí, kolik výkonu vám pošle na kola. Rozhodně to není stylem „pošlu tam 100 procent, uvidíme co se stane a přinejhorším to začne řešit ESP“. Ani v zatáčce se vám nepodaří auto utrhnout a vše probíhá rychle a poklidně
Pokud máte zmrzlé baterie, Tesla je postupně rozmrazuje a do té doby nemůžete využívat rekuperace. Celý proces vidíte na obrazovce a k rozmrazení je potřeba zhruba 10 až 20 kilometrů jízdy, podobně jako zahřátí motoru v klasickém autě. Model X P90D ujede na jedno nabití reálně 350 kilometrů, což zhruba odpovídá Modelu S 70D. Vyšší karoserie si tedy nějakou daň vybere.
První jízdní dojmy jsou tedy samozřejmě pozitivní, trefnou poznámkou by však bylo „ještě aby ne, za 4 miliony“. Pokud na auto koukám jako na prémiové SUV, nesmím si odpustit poznámku ke zpracování interiéru a také částí karoserie. Mezi jednotlivými díly karoserie jsou někdy trošku větší mezery a v záhybech najdete dokonce i kapičku zaschlého laku. Jinak jde ale jistě o neskutečnou nálož moderních technologií a zjev, který je nezvyklý i pro obyvatele hlavního města Rakouska. Za cestu jsme sklízeli mnoho zvídavých pohledů a kladných reakcí.
Zcela jistě jde o elektrické SUV, které je stoprocentně použitelným prvním autem do rodiny a díky Superchargerům vás nezklame ani při cestě na dovolenou. Nemůžeme se dočkat, co nám odhalí plnohodnotný test.
PS. Neberte to jako hate, ale mohl by autor videa zkusit mluvit více spatra? Ono jde totiž strašně poznat, že to spíše čte dodatečně...Co zkusit spíše techniku vypsat si hlavní body, abyste na ně nezapomněl a pak už o nich mluvit sám? Videorecenze, kde recenzent danou věc přímo na video komentuje a jde vidět,že na kameru sám mluví, jsou o mnoho osobitější a celkově přitažlivější.
Jinak přeji hodně úspěchů, jste dobří, jen tak dál! :)