Projeli jsme elektrické Volvo EX30. Je to vycházející hvězda

17
Projeli jsme elektrické Volvo EX30. Je to vycházející hvězda
Fotografie: Martin Pultzner, fDrive.cz
  • Nejmenší Volvo překvapí interiérem, dynamikou i skvělým infotainmentem
  • Negativem je vyšší spotřeba a menší dojezd oproti avizovaným hodnotám
  • Oproti konkurenci nabídne lepší poměr ceny a výbavy

Volvo na český trh oficiálně uvedlo velmi očekávaný elektrický model EX30 a my jsme měli možnost poprvé usednout za volant nadějné novinky a vyzkoušet jí v pražských silnicích. Jde o dosud nejmenší Volvo, které má za cíl oslovit zcela nové segmenty zákazníků. A vzhledem k velmi vysokým prodejům v Česku i ve světě se jí to daří.

Jak jezdí nové Volvo EX30?

Novinka oslovuje líbivým designem, čistým a jednoduchým interiérem, skvělým infotainmentem od Googlu, pokročilými technologiemi, špičkovým výkonem (přes 400 koní v dvoumotorové verzi), ale zároveň také velmi příznivou cenou. My jsme si EX30 mohli podrobně prohlédnout na podzim v Praze a nepřehlédněte naše podrobné české představení. Dnes však půjde zejména o jízdní dojmy.

Volvo EX30 Single Motor

Rozměry4 233 × 1 836 × 1 555 mm, 1 840 kg
Výkon200 kW
Baterie51 kWh, CCS Combo, Mennekes
Dojezd320 km (WLTP)

Volvo na svůj dosud nejmenší model hodně sází. Auto je délkou 4,2 m srovnatelné třeba se Škodou Fabia, blíže má ale spíše ke Kamiqu, je to totiž malý crossover. EX30 kombinuje líbivý severský design s čínskou technologií mateřské automobilky Geely. Výsledkem tak je vzhledem ke konkurenci příznivá cena a její skvělý poměr vzhledem k výbavě, to vše zabalené do balení, které se podle prvních čísel skvěle prodává, a to i na českém trhu. V letošním roce má české Volvo dokonce ambici být s EX30 mezi pěti nejprodávanějšími elektromobily na českém trhu s prodeji kolem tisíce kusů.

Volvo EX30 v Praze

Tři verze malé rakety

Novinku si v Česku můžete koupit ve třech verzích, všechny pak vynikají vysokým výkonem, který je o několik řádů jinde než drtivá většina konkurence. Levnější dvě mají pohon pouze zadních kol a výkon 200 kW s tím, že verze Single Motor obsahuje LiFePo baterii s využitelnou kapacitou 49 kWh a WLTP dojezdem 320 kilometrů, přičemž vyjde na 869 000 Kč včetně DPH (před dotací), a to už se slušnou základní výbavou. V porovnání s konkurencí je to skutečně výborná cena a při porovnání poměru ceny a výkonu nemá Volvo EX30 konkurenci. Verze Single Motor Extended Range má, jak už název napovídá, větší baterii s využitelnou kapacitou 64 kWh, chemií NMC a dojezdem 470 kilometrů WLTP. I tato verze se cenově vejde pod milion korun. Vrcholem nabídky, který paradoxně volí nejvíce z dosud 420 českých zákazníků, je verze Twin Motor s dvěma elektromotory. Ta má stejnou baterii jako Single Motor Extended Range, díky dvěma elektromotorům nabízí ale monstrózní výkon 315 kW (428 koní), který tohoto 4,2 metru dlouhého prcka katapultuje z nuly na stovku za 3,6 vteřiny. Můžete si být naprosto jistí, že na semaforech deklasujete ve sprintu drtivou většinu aut, včetně nadupaných sporťáků jako třeba Porsche 911 Carrera S. Za vrcholnou verzi přitom dáte 1 156 000 Kč.

České zastoupení se podělilo i o překvapivou statistiku v podobě podílu jednotlivých verzí na prodejích. Pokud jste čekali, že většina objednávek bude směřovat na levnější varianty Single Motor, spletli byste se. Celých 46 % zákazníků zvolilo nejvýkonnější verzi Twin Motor s více než 400 koňmi, která zrychlí na stovku za 3,6 vteřiny. Výrazně nejmenší podíl (pouze 15 %) pak má nejlevnější varianta Single Motor s menší LiFePo baterií, která vyjde na 869 000 Kč. V tom je český trh velmi specifický. A to platí bezezbytku také o volbě výbav. EX30 se nabízí ve třech různých výbavových stupních, přičemž největší počet (43 %) zákazníků volí nejvyšší a nejdražší výbavu.

Volvo EX30 – první dojmy

Volvo EX30 je postaveno na platformě SEA2 čínského koncernu Geely. Na stejné platformě (a takřka se shodnými parametry) je postaven také například Smart #3. Model EX30 sjíždí zatím z linky v čínském Zhangjiakou, která má kapacitu 250 tisíc aut ročně. Vzhledem k enormnímu zájmu o EX30 se bude výrobní kapacita v Číně navyšovat, navíc se od příštího roku začne vyrábět také v evropské továrně v belgickém Ghentu.

Design, prostornost, interiér, infotainment a mnoho dalšího jsem zhodnotil ve svém dřívějším článku + videu, nyní je čas odhalit to nejzásadnější – jak nová EX30 jezdí a zda je nejmenší Volvo i v reálu tak dobré jako v tabulkách.

Skvělý interiér s jedním displejem a Googlem

Po nastoupení zaujme velmi čistý, až prázdný interiér s několika neobvyklými prvky. Líbí se mi elegantní kliky dveří nebo uhlazená přístrojová deska. Zpracování je příkladné, nikde nic nevrže a Volvo svůj domácí úkol co do kvality zvládlo na jedničku. V porovnání s jinými elektromobily v této cenové relaci působí EX30 o řád prémiovějším dojmem. K tomu přispívají dobře zpracované měkčené plasty, tkaniny a sice došlo taktéž na tvrdé plasty, ty ale nepůsobí lacině a Volvo zvolilo jejich efektní zpracování, které podporuje ambientní osvětlení kabiny s mnoha možnosti volby odstínu. Prohlédnout jsme si mohli tři varianty interiéru a každý má něco do sebe. Zejména u těch „alternativnějších“ s kropenatým recyklovaným plastem či vlákny ale platí, že je lepší se na něj podívat v reálu u dealera, abyste pak nebyli překvapeni. Usedlejší variantou je pak tmavě modrá s výplní dveří připomínající džínovinu.

Interiér Volva EX30 a jeho různé barevné varianty

U vyšších výbav nechybí rozměrné panoramatické střešní okno (nelze ho zatáhnout nebo ztmavit). Naopak ovládání pro stahování zadních oken je umístěno na konci středového tunelu, což je netypické řešení a možná i dosti nepraktické. Uvidíme ale, jak se nám bude s vozem žít během klasického testu, který brzy naplánujeme.

Většina lidí bude ale řešit jednu očividnou věc – chybějící displej před řidičem. K dispozici dokonce není ani head-up displej a všechny informace, včetně rychlosti a dalších základních informací, musíte sledovat na velkém centrálním displeji. Ano, displej před řidičem je vždy bezpečnější a ergonomičtější, nicméně i na toto uspořádání si lze zvyknout a díky zobrazování rychlosti v levém horním rohu je i tento zásadní údaj vcelku dobře přístupný.

Infotainment si pak zaslouží velkou pochvalu a je jednou z velkých deviz novinky. Je postaven na systému Google Automotive včetně veškerých Google služeb. Nechybí tak Google Mapy a další aplikace. Pokud vám pak nějaká aplikace chybí, můžete si ji stáhnout z Google Play Store. Příkladná je rychlost, optimalizace a schopnosti systému. Zejména v porovnání s konkurencí, která v dané cenové hladině většinou takto schopné infotainmenty nemá. Například navigace v Google Mapách je bleskurychlá, nechybí také okamžité přidávání automatických nabíjecích zastávek, indikace s kolika procenty dojedete do cíle a další funkce.

Infotainment od Googlu je špičkový

Polohu za volantem jsem si našel snadno, pochválit musím také sedačky, které jsou sice měkčí, ale s relativně solidním bočním vedením. A vypadají navíc skvěle. Musíte mít však na paměti, že EX30 je přeci jen menší auto a osoby nad 190 cm budou mít s usazením trochu problém, přístrojová deska je bude tlačit do kolene a když budou mít sedadlo naopak více vzadu, zbude za ním skutečně málo místa a volant bude relativně daleko. Pokud jste ale tak vysoko nevyrostli, nebudete mít ani v nejmenším Volvu s prostorností problém. V rámci úspory nákladů a maximální jednoduchosti interiéru si zrcátka i volant nastavujete skrze infotainment jako v Tesle. To ale vůbec nevadí. Díky uživatelským profilům si vaše nastavení auto uloží, a to i do cloudu, a pak automaticky obnoví po nasednutí.

Zajímavou kapitolou je také ozvučení interiéru. Volvo se z důvodu úspory nákladů a zároveň pro maximalizaci úložných prostor ve dveřích rozhodlo zcela eliminovat klasické umístění několika reproduktorů na různých místech v autě včetně dveří, přináší pouze velký „soundbar“ táhnoucí se prakticky po celé šířce interiéru pod čelním sklem, kde vystavuje na odiv svůj branding Harmann Kardon. Na výsledek jsem byl hodně zvědavý a popravdě je lepší, než jsem čekal. Díky ještě dvěma subwooferům (jeden pod přístrojovou deskou, jeden v zadní části vozu) je zvuk hutný, má solidní výšky a celkově zní dobře. Protože ale zvuk vychází z jednoho místa, působí poměrně ploše a mě osobně chyběl obklopující zvukový zážitek tak, jak jej známe z jiných vozů. Nicméně pro nenáročný a běžný poslech toto řešení zcela stačí.

Skvělá dynamika, zvláštní rekuperace

Po rozjezdu jsem okamžitě ocenil tichost. Umělý zvuk je minimální a motor takřka není slyšet ani při plném zátahu či rekuperaci. Já jsem jel s variantou Single Motor Extended Range, tedy s výkonem 200 kW a pohonem zadní nápravy a nutno říct, že i tato verze je slušná střela. Po sešlápnutí plynu se sice nedostaví elektrický kopanec, místo toho elektronika volí plynulý, ale masivní nástup výkonu, což je příjemnější. Díky zrychlení na stovku za 5,6 vteřiny budete nejen v městském provozu jedni z nejrychlejších.

Podvozek je co do pohodlí neutrální. Auto není tvrdé ani uskákané a Volvo dobře maskuje, že jde o malý vůz. Naopak ale nemějte přehnaná očekávání co do komfortu, tohle prostě není velké luxusní SUV na vzduchu ani omylem. Od toho tu bude EX90. EX30 je někde na středu a s většinou českých rozbitých silnici si poradí v dostatečném komfortu, i kostky žehlí relativně slušně. Řízení poskytuje na SUV slušnou zpětnou vazbu, i když je spíše lehčí, není přehnaně gumové. Zejména ve městě a při parkování pak budete milovat skvělý poloměr otáčení pouze 10,6 metru. V kombinaci s 360stupňovou kamerou i automatickým manévrováním je parkování skutečně snadné. V případě kamery se jen pozastavím nad sekaným obrazem se zpožděním, který zbytečně zážitek kazí. Věřím, že díky OTA updatům se zrovna toto zlepší.

Volvo EX30

EX30 nemá žádná pádla pod volantem, ani v menu nelze volit sílu rekuperace. Ve výchozím stavu auto plachtí, zapnout si však můžete jednopedálové ovládání, které aktivuje rekuperaci po sejmutí nohy z plynu. V porovnání s konkurencí je však rekuperace poměrně mírná a auto sice dobrzdí až do zastavení a není potřeba dobrzďovat brzdovým pedálem, zpomalování je ale velmi mírné. Ve městě jsem tak musel poměrně často i při mírném dobržďování k semaforům sahat po brzdě, což u jiných aut se silným jednopedálovým ovládáním (BMW, Hyundai, Kia, Nissan, Tesla a další) není potřeba. V rámci updatů bych se určitě přiklonil k výrazně silnější rekuperaci při aktivním „one-pedal driving“, případně alespoň možnost sílu rekuperace zvolit.

Celkově se zdá být EX30 řidičsky příjemným a na ovládání jednoduchým autem se solidním podvozkem, stabilitou i ovladatelností. Zatím jsme neměli možnost ho více projet po dálnici, k tomu bude ale příležitost při našem standardním testu.

Spotřeba za očekáváním

Jediným zklamáním je spotřeba, která je vzhledem k velikosti auta znatelně vyšší, než jsem očekával. V relativně příznivých podmínkách, kdy bylo v Praze slunečno a teplota 13 stupňů Celsia, jsem běžnou jízdou po Praze dosáhl spotřeby průměrně 19 kWh na 100 km, což je hodně. Jde o hodnotu odpovídající spíše o třídu až dvě větším SUV. Párkrát jsem sice vyzkoušel plnou dynamiku auta při rozjedu, jinak jsem ale jezdil defenzivně. Pokud bych si to odpustil a jezdil velmi mírně, dostal bych se na 16 až 17 kWh na 100 km, což je ale stále o 3 až 4 kWh více, než bych od auta této velikosti očekával a odpovídá to minimálně autům o třídu větším. To samé platí i na dálnici, kde si EX30 vezme kolem 25 kWh na 100 km. Svou roli zde jistě hraje i vyšší výkon, který je ale minimálně u variant Single Motor dle mého zbytečně vysoký a spíše bych ocenil nižší spotřebu, a tím pádem delší dojezd.

Volvo EX30
Vyšší spotřeba je jediným zklamáním z jinak velmi povedeného auta.

Ten se v případě variant Single Motor se základní baterií pohybuje někde kolem 250 až 300 km ve městě, případně pod 200 km na dálnici. V případě varianty s větší baterií se potom EX30 dostane reálně na 350 až 400 km ve městě a 250 km na dálnici.

Výrobce však nyní přináší řadu softwarových updatů, je tak možné, že se spotřebu díky nim podaří zoptimalizovat a dojezd prodloužit.

Povedené malé Volvo

S novým Volvem EX30 jsme zatím měli možnost najet jen pár desítek kilometrů, i tak nás ale přesvědčilo. Malé elektrické Volvo je povedeným mixem, na kterém se těžko hledají zásadnější chyby, zklame snad jen zbytečně vyšší spotřebou, která jde zřejmě na vrub výrazně vyššímu výkonu oproti konkurenci. Tu nicméně Volvo převyšuje i materiály, infotainmentem od Googlu nebo poměrem ceny a výbavy. Není tak divu, že je o Volvo EX30 takový zájem a objednávky se jen hrnou. A my se těšíme, až se k nám brzy novinka dostane na plnohodnotný test a budeme mít možnost s ní provést veškeré standardní testy.

Technické parametry Volvo EX30 Single Motor Extended Range

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 4 233 × 1 836 × 1 555 mm, 1 850 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: zadní
Výkon200 kW, 272 koní, točivý moment: 343 Nm
Baterie69 kWh (64 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 153 kW, palubní: 22 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 17 kWh / 100 km, dojezd: 475 km
Cena od994 000 Kč
Diskuze ke článku
Zdenek Pokorný
Zdenek Pokorný
Malé rozežrané auto. A když si člověk na konfiguruje tepelné čerpadlo vyhřívání sedačky tím pádem nejvyšší výbava a větší baterie se dostanete na 1 093 000 Kč a to si povězme na rovinu je už cena Tesla model Y. Větší auto, menší spotřeba takže jestli nedává díler slevy, nevidím jediný důvod ke koupi tohoto vozu.
Josef L
Josef L
V relativně příznivých podmínkách, kdy bylo v Praze slunečno a teplota 13 stupňů Celsia, jsem běžnou jízdou po Praze dosáhl spotřeby průměrně 19 kWh na 100 km, což je hodně.

Bohužel dojezd ve městě 220 km s 82% baterie a ve 13°C je fakt bída....
Robert Lozek
Robert Lozek
Naposledy upraveno: 25. 2. 23:50
Nechápu proč jsou mi Vaše články neustále nabízeny na Seznamu, když s nimi bytostně nesouhlasím a jen mě rozčilují.
S malým elektrickým Volvem si dělejte co Vám vyhovuje, třeba ho věnujte manželce i s náhradní baterií . . .
A tablet dětem.
Myslím, že než takto upotřebený, na našem trhu zatím jinak neprorazí,
ale třeba se 5 ks, které budou muset dealerství stejně zakoupit, bude podkladem pro Váš další, opět přehnaný optimismus a nový článek o neutuchajícím zájmu a rostoucích prodejích elektrosxaxxk v čř . . .
Adam Cumpelik
Adam Cumpelik
Na nejlevnější variantu EX30 budu čekat minimálně 9 měsíců. Když jsem v listopadu 2023 objednával, termín byl stanoven na květen 2024. V dubnu mi suše změnili termín dodání na srpen. A to budu ještě rád, když to bude pravda. Důvod mi neřekli. Prostě v tom nevidí nikdo problém, když já budu čekat...podepsal jsem přeci rezervační smlouvu na dobu neurčitou a zaplatil jsem zálohu. Kupujte raději skladovky s odběrem do týdne. Volvu se nedá věřit.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze