Malé Volvo na velké nabíječce. Jak rychle se vlastně EX30 nabije?
test

Malé Volvo na velké nabíječce. Jak rychle se vlastně EX30 nabije?

1

Pravidelně pro vás testujeme reálné parametry nabíjení nejnovějších elektromobilů. Dnes přišlo na řadu nejmenší Volvo, model EX30, které i přes svoje vnější rozměry budí velký rozruch. Dobře vypadá zvenku i uvnitř, má dobrou výbavu a zároveň ho Volvo nabízí za příznivou cenu. Jak rychle se reálně nabíjí?

Vzhledem k povaze auta, které si bude řada lidí pořizovat jako „druhé do rodiny“, bude zřejmě většina nabíjení probíhat v pohodlí domova nebo práce. Nicméně ani na delších cestách se neztratí a nejmenší Volvo budeme potkávat i a ultrarychlých stanicích. My jsme tak zjišťovali, jak si EX30 vede právě na ultrarychlé stanici a jak dlouho se reálně nabíjí.

Jak rychle se nabíjí městské Volvo EX30?

V redakci jsme měli možnost otestovat obě varianty s větší baterií, tedy jak supervýkonnou čtyřkolku Dual Motor, tak verzi Single Motor Extended Range s pohonem zadní nápravy. Obě verze mají stejnou Li-Ion baterii s celkovou kapacitou 69 kWh, z toho s 64 kWh využitelné kapacity. Maximální nabíjecí výkon dle výrobce je 150 kW. Základní verze Single Motor pak má menší LiFePo baterii s kapacitou 51 kWh (49 kWh využitelných).

Volvo EX30 Single Motor Extended Range

Rozměry4 233 × 1 836 × 1 555 mm, 1 850 kg
Výkon200 kW
Baterie69 kWh, CCS Combo, Mennekes
Dojezd476 km (WLTP)

Nabíjecí výkon jsme otestovali u nabíjecí stanice PRE v pražské Chuchli s výkonem 150 kW, který tedy autu přesně postačí. Za sebou jsme měli bezmála 300 kilometrů po dálnici, přičemž stanici jsme měli vloženou v navigaci, auto si tak baterii stihlo patřičně teplotně připravit a očekávali jsme dosažení maximálního výkonu. K stanici jsme dorazili s 6 % baterie. Pro porovnání s dalšími auty v našem standardizovaném testu pak níže v tabulce uvádíme časy nabíjení počítané od hranice 10 %.

Volvo EX30

Po zapojení se EX30 poměrně ostýchá a začíná se nabíjet výkonem pouze kolem 20 kW. Není to anomálie a stejné chování jsme pozorovali u dvou různých kusů a u všech nabíjení. Zaujme také relativně vysoké napětí i u takto vybité baterie, a to téměř 380 V, což je velmi dobrá zpráva pro nabíjení na běžných rychlonabíjecích stanicích s omezeným výkonem jen 120 A, na nichž se tak i zcela vybité Volvo bude moci nabíjet 50 kW.

Volvo EX30
Během nabíjení jsme dosáhli maximální výkon téměř 145 kW

Po malé chvilce vyskakuje výkon na 60 kW, kde se drží překvapivě dlouho, zhruba další 2 minuty, a při nabití na 10 % rázem výkon vyskakuje na 110 kW. Následně výkon postupně stoupá na zhruba 145 kW při 15 %, kde se pak ustálí. Při této úrovně nabití má pak baterie už přes 400 V, atakuje dokonce 410 V. Auto tento výkon drží dále, na 30 % se pak z 10 % nabije za 5,5 minuty. Když se blížíme 40 %, začíná auto výkon snižovat.

50 % dosahujeme z 10 % za velmi hezkých 11,5 minuty, což je na auto této kategorie a ceny výborná hodnota. Při této úrovni nabití je výkon stále relativně slušných 100 kW. Při dosažení 53 % se pak výkon skokově snižuje na 85 kW, 58 % pak znamená další „schod“ na 73 kW. Další snížení pak nastává při 67 % na 67 kW. To už není nijak mnoho a bylo by skvělé, kdyby v některém z dalších updatů Volvo zapracovalo na nabíjecí křivce, která by nemusela tak strmě padat dolů.

Magické hranice 80 % dosahujeme z 10 % za rovných 30 minut, což je opět na auto této kategorie a ceny velmi slušná hodnota a i přes menší velikost se Volvo nenechává nijak zahanbit. Je na tom například lépe, než korejská konkurence v podobě Kony nebo e-Nira s podobně velkými bateriemi. Za 30 minut zvládlo Volvo EX30 doplnit necelých 47,5 kWh energie.

Volvo EX30

Dosažením 80 % pak dochází k výraznému snížení nabíjecího výkonu na 38 kW. Pokud tedy vyloženě nepotřebujete, nemá časově smysl EX30 dále nabíjet. Pokud jedete delší trasu a budete potřebovat ještě jednou nabít, je lepší auto nabít do zhruba 70 až 80 % a k další nabíječce přijet zase zhruba s 10 %, a využít tak úsek, kdy se auto nabíjí nejrychleji. Nabíjení z 80 % do 99 % totiž trvá stejně dlouho jako z 10 do 80 %, tedy půl hodiny.

Z 10 % do Délka nabíjení Nabíjecí výkon Nabito Dálniční dojezd Kombinovaný dojezd
15 % 1 minuta 144 kW 3 kWh 42 km 53 km
20 % 3,5 minuty 145 kW 6 kWh 56 km 71 km
30 % 5 minut 145 kW 14 kWh 83 km 107 km
40 % 9,5 minut 128 kW 20 kWh 111 km 142 km
50 % 11,5 minut 100 kW 26 kWh 139 km 178 km
60 % 16,5 minut 72 kW 33 kWh 167 km 213 km
70 % 21,5 minut 67 kW 40 kWh 195 km 249 km
80 % 29,5 minut 61 kW 46,5 kWh 223 km 284 km
90 % 43 minut 25 kW 55 kWh 250 km 320 km
99 % 61,5 minut 15 kW 61,4 kWh 278 km 355 km

Poznámka: Dálniční dojezd kalkulován dle změřené spotřeby 23 kWh/100 km. Kombinovaný dojezd kalkulován dle změřené spotřeby 18 kWh/100 km.

Celkově Volvo EX30 rychlostí nabíjení potěší a v rámci dané cenové třídy patří k tomu vůbec nejlepšímu

Celkově Volvo EX30 rychlostí nabíjení potěší a v rámci dané cenové třídy patří k tomu vůbec nejlepšímu. I přestože se nejedná o auto primárně určené pro dlouhé trasy a lze očekávat, že velká většina jeho nabíjení bude probíhat přes noc doma nebo přes den v práci, neztratí se ani na ultrarychlých nabíječkách. Ba naopak. Maximální nabíjecí výkon je vysoký, chválím také vyšší napětí, díky kterému se auto rychle nabíjí i na běžných rychlonabíjecích stanicích i při nízkém stavu baterie. Ano, prostor pro vylepšení tu je, zejména na začátku, kdy auto výkon zvyšuje zbytečně zdlouhavě a zároveň nad 80 % je nabíjení již velmi pomalé. Nicméně celkově hodnotíme nabíjení jako silnou disciplínu vozu, který i zde potvrzuje svoje kvality. Pokud se s ním vydáte na delší trasu, bez problémů stihnete doplnit za 20 až 30 minut energii pro další jízdu.

Diskuze ke článku
Josef L
Josef L
Je zajímavé, jak je samotný výkon nabíjení relativní věc. Když se podíváme na parametr rychlost nabíjení v jednotkách km/10 min., což je vše říkající (dojezd versus nabíjecí výkon), tak zjistíme, že MB EQA 250 má max. nabíjecí výkon 100 kW a přesto má rychlost 102 km/10 min., zatímco Volvo 94 km/10 min. při nabíjení 10-80%.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze