Vzhledem k povaze auta, které si bude řada lidí pořizovat jako „druhé do rodiny“, bude zřejmě většina nabíjení probíhat v pohodlí domova nebo práce. Nicméně ani na delších cestách se neztratí a nejmenší Volvo budeme potkávat i a ultrarychlých stanicích. My jsme tak zjišťovali, jak si EX30 vede právě na ultrarychlé stanici a jak dlouho se reálně nabíjí.
Jak rychle se nabíjí městské Volvo EX30?
V redakci jsme měli možnost otestovat obě varianty s větší baterií, tedy jak supervýkonnou čtyřkolku Dual Motor, tak verzi Single Motor Extended Range s pohonem zadní nápravy. Obě verze mají stejnou Li-Ion baterii s celkovou kapacitou 69 kWh, z toho s 64 kWh využitelné kapacity. Maximální nabíjecí výkon dle výrobce je 150 kW. Základní verze Single Motor pak má menší LiFePo baterii s kapacitou 51 kWh (49 kWh využitelných).
Volvo EX30 Single Motor Extended Range
Rozměry | 4 233 × 1 836 × 1 555 mm, 1 850 kg |
---|---|
Výkon | 200 kW |
Baterie | 69 kWh, CCS Combo, Mennekes |
Dojezd | 476 km (WLTP) |
Nabíjecí výkon jsme otestovali u nabíjecí stanice PRE v pražské Chuchli s výkonem 150 kW, který tedy autu přesně postačí. Za sebou jsme měli bezmála 300 kilometrů po dálnici, přičemž stanici jsme měli vloženou v navigaci, auto si tak baterii stihlo patřičně teplotně připravit a očekávali jsme dosažení maximálního výkonu. K stanici jsme dorazili s 6 % baterie. Pro porovnání s dalšími auty v našem standardizovaném testu pak níže v tabulce uvádíme časy nabíjení počítané od hranice 10 %.
Po zapojení se EX30 poměrně ostýchá a začíná se nabíjet výkonem pouze kolem 20 kW. Není to anomálie a stejné chování jsme pozorovali u dvou různých kusů a u všech nabíjení. Zaujme také relativně vysoké napětí i u takto vybité baterie, a to téměř 380 V, což je velmi dobrá zpráva pro nabíjení na běžných rychlonabíjecích stanicích s omezeným výkonem jen 120 A, na nichž se tak i zcela vybité Volvo bude moci nabíjet 50 kW.
Po malé chvilce vyskakuje výkon na 60 kW, kde se drží překvapivě dlouho, zhruba další 2 minuty, a při nabití na 10 % rázem výkon vyskakuje na 110 kW. Následně výkon postupně stoupá na zhruba 145 kW při 15 %, kde se pak ustálí. Při této úrovně nabití má pak baterie už přes 400 V, atakuje dokonce 410 V. Auto tento výkon drží dále, na 30 % se pak z 10 % nabije za 5,5 minuty. Když se blížíme 40 %, začíná auto výkon snižovat.
50 % dosahujeme z 10 % za velmi hezkých 11,5 minuty, což je na auto této kategorie a ceny výborná hodnota. Při této úrovni nabití je výkon stále relativně slušných 100 kW. Při dosažení 53 % se pak výkon skokově snižuje na 85 kW, 58 % pak znamená další „schod“ na 73 kW. Další snížení pak nastává při 67 % na 67 kW. To už není nijak mnoho a bylo by skvělé, kdyby v některém z dalších updatů Volvo zapracovalo na nabíjecí křivce, která by nemusela tak strmě padat dolů.
Magické hranice 80 % dosahujeme z 10 % za rovných 30 minut, což je opět na auto této kategorie a ceny velmi slušná hodnota a i přes menší velikost se Volvo nenechává nijak zahanbit. Je na tom například lépe, než korejská konkurence v podobě Kony nebo e-Nira s podobně velkými bateriemi. Za 30 minut zvládlo Volvo EX30 doplnit necelých 47,5 kWh energie.
Dosažením 80 % pak dochází k výraznému snížení nabíjecího výkonu na 38 kW. Pokud tedy vyloženě nepotřebujete, nemá časově smysl EX30 dále nabíjet. Pokud jedete delší trasu a budete potřebovat ještě jednou nabít, je lepší auto nabít do zhruba 70 až 80 % a k další nabíječce přijet zase zhruba s 10 %, a využít tak úsek, kdy se auto nabíjí nejrychleji. Nabíjení z 80 % do 99 % totiž trvá stejně dlouho jako z 10 do 80 %, tedy půl hodiny.
Z 10 % do | Délka nabíjení | Nabíjecí výkon | Nabito | Dálniční dojezd | Kombinovaný dojezd |
---|---|---|---|---|---|
15 % | 1 minuta | 144 kW | 3 kWh | 42 km | 53 km |
20 % | 3,5 minuty | 145 kW | 6 kWh | 56 km | 71 km |
30 % | 5 minut | 145 kW | 14 kWh | 83 km | 107 km |
40 % | 9,5 minut | 128 kW | 20 kWh | 111 km | 142 km |
50 % | 11,5 minut | 100 kW | 26 kWh | 139 km | 178 km |
60 % | 16,5 minut | 72 kW | 33 kWh | 167 km | 213 km |
70 % | 21,5 minut | 67 kW | 40 kWh | 195 km | 249 km |
80 % | 29,5 minut | 61 kW | 46,5 kWh | 223 km | 284 km |
90 % | 43 minut | 25 kW | 55 kWh | 250 km | 320 km |
99 % | 61,5 minut | 15 kW | 61,4 kWh | 278 km | 355 km |
Poznámka: Dálniční dojezd kalkulován dle změřené spotřeby 23 kWh/100 km. Kombinovaný dojezd kalkulován dle změřené spotřeby 18 kWh/100 km.
Celkově Volvo EX30 rychlostí nabíjení potěší a v rámci dané cenové třídy patří k tomu vůbec nejlepšímu
Celkově Volvo EX30 rychlostí nabíjení potěší a v rámci dané cenové třídy patří k tomu vůbec nejlepšímu. I přestože se nejedná o auto primárně určené pro dlouhé trasy a lze očekávat, že velká většina jeho nabíjení bude probíhat přes noc doma nebo přes den v práci, neztratí se ani na ultrarychlých nabíječkách. Ba naopak. Maximální nabíjecí výkon je vysoký, chválím také vyšší napětí, díky kterému se auto rychle nabíjí i na běžných rychlonabíjecích stanicích i při nízkém stavu baterie. Ano, prostor pro vylepšení tu je, zejména na začátku, kdy auto výkon zvyšuje zbytečně zdlouhavě a zároveň nad 80 % je nabíjení již velmi pomalé. Nicméně celkově hodnotíme nabíjení jako silnou disciplínu vozu, který i zde potvrzuje svoje kvality. Pokud se s ním vydáte na delší trasu, bez problémů stihnete doplnit za 20 až 30 minut energii pro další jízdu.