Soutěže Škoda Economy Run, jejíž historie sahá až do 80. let minulého století jsme se jako redakce fDrive.cz účastnili několikrát. Například v roce 2021 jsme jeli s vozem Škoda Octavia G-TEC ve skupině C (pro vozy na CNG), ale od roku 2022 byla zavedena skupina E, tedy pro elektromobily a od té doby jezdíme elektromobilem. Já osobně jsem se pak účastnil 16 ročníků a letošní 42. ročník byl mojí 17. účastí na této tradiční soutěži ve spotřebě.
První ročník s novou skupinou E, tedy pro elektromobily, byl jen pilotním projektem pro novinářskou kategorii, ale loňského ročníku se s vozem Škoda Enyaq mohl zúčastnit kdokoliv. Přesto ale ve skupině E jeli jen novináři a stejně to dopadlo i letos. I tak se ale účastnilo 10 posádek ve skupině E. Soutěže se však i ve skupině E může zúčastnit kdokoliv, kdo má vůz Škoda Enyaq.
Letošní Škoda Economy Run se startovala na tradičním místě, tedy v Kosmonosích u Mladé Boleslavi a zázemí tradičně poskytlo Škoda Servisní centrum. My jsme se letos podruhé zúčastnili ve složení Marek Tomíšek – Šimon Tomíšek a zatímco můj mladý navigátor loni sbíral zkušenosti, letos jsme již byli o poznání zkušenější posádkou, protože jsme mezitím absolvovali i EcoRace 2024 v rámci ElektroFestu.
Před startem nás čekala administrativní přejímka, po které následovala technická přejímka v dílně Servisních služeb Škoda. Zatímco mi technici kontrolovali tlak v pneumatikách, umisťovali GPS tracker do auta, pečetili kapotu i víčko nabíjecího konektoru a hlavně načítali data z OBD, Šimon musel jít na rozpravu. Tam totiž musí být alespoň jeden ze členů posádky. Po absolvování obvyklé procedury jsme byli připraveni na start, který začínal 9:00, ale rozestupy mezi vozidly jsou 2 minuty, takže my jsme startovali až 10:17.
První etapa Škoda Economy Run 2024
Trasa vedla nejprve okolo Mladé Boleslavi a poté, co jsme město automobilů obkroužili, pokračovala přímou cestou do Vrchlabí, kde je tradiční přestávka na oběd mezi první a druhou etapou. Tam jsme dojeli se spotřebou 11,7 kWh/100 km a minimální časovou ztrátou. Jelikož zpáteční cesta je z kopce, měli bychom těch pár minut v pohodě dohnat a zároveň srazit spotřebu dolů, takže jsme byli spokojeni.
Druhá etapa vedla částečně stejnou cestou
Po hodinové přestávce vyjíždíme z Vrchlabí zpět směrem na Mladou Boleslav a tentokrát nás čeká příjemné překvapení. Trasa vede zpočátku úplně stejnou trasou a až před Boleslaví odbočuje a kroužíme okolo města tentokrát v opačném směru a zčásti po jiných silnicích. Tam doháníme Citigo, za kterým nějakou dobu jedeme, ale jelikož má startovní číslo 39 a my 32, jeho posádka má hodně času a zpomaluje. Zpočátku na klikatých okreskách není prostor na předjetí a my nervózně sledujeme čas. Při první příležitosti asi poprvé využíváme plný výkon Enyaqu Coupé 85, se kterým jedeme, abychom se před benzínové Citigo dostali a mohli jet rychleji. Daří se dohánět čas a do cíle dojíždíme na minutu přesně, tedy bez penalizace.
V cíli máme spotřebu 10,7 kWh/100 km podle palubního počítače a následuje opět načtení hodnot z OBD, podle kterých pořadatelé vyhodnocují spotřebu. Ta nám vychází na 10,75 kWh/100 km, tedy prakticky stejně jako podle palubního počítače. Pořadatelé ovšem počítají spotřebovanou energii na oficiální délku trasy, zatímco my jsme po dvou navigačních chybičkách najeli cca 4 km navíc, což navyšuje celkovou spotřebu.
Nakonec zjišťujeme, že náš výsledek stačil na druhé místo ve skupině E. Nestačili jsme pouze na posádku Jan Říha – Elena Schmidová, která dosáhla spotřeby 9,93 kWh/100 km. Třetí pak dojela posádka Radek Pecák – Klára Pecáková se spotřebou 10,86 kWh/100 km. Téměř všechny Enyaqy se pak spotřebou vešly do 13 kWh/100 km, pouze jeden byl 0,07 kWh/100 km nad touto hranicí.
Vozy Škoda Enyaq dosáhly bezkonkurenčních emisí CO2
Zajímavé pak je srovnání jednotlivých kategorií podle emisí CO2, které pořadatelé u Enyaqů počítají podle energetického mixu. U nejlepší posádky Enyaqu to vyšlo na 54 g/km CO2 (u nás 58,5 g/km CO2) a nejlepším vozem se spalovacím motorem byla v tomto směru Škoda Citigo G-TEC, která vyhrála skupinu C. Posádka ve složení Petr Fiala – Ondřej Doležal, dosáhla spotřeby 2,21 kg/100km (60,5 g/km CO2). Mezi posádkami s vozy poháněnými tradičními palivy si nejlépe vedla dvojice Jiří Pilný – Petr Šíma startující s modelem Citigo 1.0 MPI/44kW, která do cíle dojela s průměrnou spotřebou benzínu 2,89 l na 100 km (67 g/km CO2) a skupinu D vyhrála posádka Tomáš Martinec – David Konečný s vozem Škoda Octavia 2,0 TDI 85 kW, která dosáhla spotřeby 3,15 l/100km (82 g/km CO2).
To krásně ukazuje, že i při současném energetickém mixu rozhodně neplatí, že „elektromobily mají výfuk pouze přesunutý do Prunéřova“. Ze zmíněných vozidel je totiž Škoda Enyaq bezkonkurenčně největší a přesto v emisích CO2 hravě poráží i maličká Citiga, včetně těch na CNG, což je také ekologický pohon. Když se navíc Enyaq částečně nabíjí z přebytků z FVE, reálné emise jsou o to nižší. Závěrem nezbývá než dodat, že i letošní Škoda Economy Run byla povedená a my se těšíme na další ročník. Pokud máte Enyaq, nebo alespoň možnost si jej půjčit, rádi se tam s vámi uvidíme. Jak ukazuje naše posádka, soutěž může jet opravdu kdokoliv a navigátor nemusí být dospělý. A já tam rozhodně nemůžu chybět, protože jsem absolvoval více než třetinu odjetých ročníků a pomalu se blížím k polovině. Budu rád, když do komentářů napíšete, jestli byste tam příště rádi vyrazili.
Technické parametry Škoda Enyaq Coupé iV (2021) 85
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 653 × 1 879 × 1 621 mm, 2 001 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: zadní |
Výkon | 210 kW, 286 koní, točivý moment: 310 Nm |
Baterie | 82 kWh (77 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 135 kW, palubní: 11 kW, |
Spotřeba | Kombinovaná: 14,1 kWh / 100 km, dojezd: 570 km |
Cena od | 1 424 900 Kč |