😢Vypněte si prosím blokování reklam na našem webu.
Náš web je závislý na reklamě. Bez příjmů z reklamy pro vás nemůžeme připravovat články ani videa. Ve vašem prohlížeči máte ale reklamy blokovány.

Přivezli jsme poháry ze Škoda Economy Run 2024

Přivezli jsme poháry ze Škoda Economy Run 2024
Fotografie: Škoda Economy Run
  • Soutěže Škoda Economy Run 2024 se účastnilo 10 elektromobilů
  • Všichni ve skupině E jeli vozy Škoda Enyaq nebo Škoda Enyaq Coupé
  • My jsme dojeli druzí se spotřebou pod 11 kWh/100 km

Soutěže Škoda Economy Run, jejíž historie sahá až do 80. let minulého století jsme se jako redakce fDrive.cz účastnili několikrát. Například v roce 2021 jsme jeli s vozem Škoda Octavia G-TEC ve skupině C (pro vozy na CNG), ale od roku 2022 byla zavedena skupina E, tedy pro elektromobily a od té doby jezdíme elektromobilem. Já osobně jsem se pak účastnil 16 ročníků a letošní 42. ročník byl mojí 17. účastí na této tradiční soutěži ve spotřebě.

První ročník s novou skupinou E, tedy pro elektromobily, byl jen pilotním projektem pro novinářskou kategorii, ale loňského ročníku se s vozem Škoda Enyaq mohl zúčastnit kdokoliv. Přesto ale ve skupině E jeli jen novináři a stejně to dopadlo i letos. I tak se ale účastnilo 10 posádek ve skupině E. Soutěže se však i ve skupině E může zúčastnit kdokoliv, kdo má vůz Škoda Enyaq.

Letošní Škoda Economy Run se startovala na tradičním místě, tedy v Kosmonosích u Mladé Boleslavi a zázemí tradičně poskytlo Škoda Servisní centrum. My jsme se letos podruhé zúčastnili ve složení Marek Tomíšek – Šimon Tomíšek a zatímco můj mladý navigátor loni sbíral zkušenosti, letos jsme již byli o poznání zkušenější posádkou, protože jsme mezitím absolvovali i EcoRace 2024 v rámci ElektroFestu.

Před startem nás čekala administrativní přejímka, po které následovala technická přejímka v dílně Servisních služeb Škoda. Zatímco mi technici kontrolovali tlak v pneumatikách, umisťovali GPS tracker do auta, pečetili kapotu i víčko nabíjecího konektoru a hlavně načítali data z OBD, Šimon musel jít na rozpravu. Tam totiž musí být alespoň jeden ze členů posádky. Po absolvování obvyklé procedury jsme byli připraveni na start, který začínal 9:00, ale rozestupy mezi vozidly jsou 2 minuty, takže my jsme startovali až 10:17.

První etapa Škoda Economy Run 2024

Trasa vedla nejprve okolo Mladé Boleslavi a poté, co jsme město automobilů obkroužili, pokračovala přímou cestou do Vrchlabí, kde je tradiční přestávka na oběd mezi první a druhou etapou. Tam jsme dojeli se spotřebou 11,7 kWh/100 km a minimální časovou ztrátou. Jelikož zpáteční cesta je z kopce, měli bychom těch pár minut v pohodě dohnat a zároveň srazit spotřebu dolů, takže jsme byli spokojeni.

Druhá etapa vedla částečně stejnou cestou

Po hodinové přestávce vyjíždíme z Vrchlabí zpět směrem na Mladou Boleslav a tentokrát nás čeká příjemné překvapení. Trasa vede zpočátku úplně stejnou trasou a až před Boleslaví odbočuje a kroužíme okolo města tentokrát v opačném směru a zčásti po jiných silnicích. Tam doháníme Citigo, za kterým nějakou dobu jedeme, ale jelikož má startovní číslo 39 a my 32, jeho posádka má hodně času a zpomaluje. Zpočátku na klikatých okreskách není prostor na předjetí a my nervózně sledujeme čas. Při první příležitosti asi poprvé využíváme plný výkon Enyaqu Coupé 85, se kterým jedeme, abychom se před benzínové Citigo dostali a mohli jet rychleji. Daří se dohánět čas a do cíle dojíždíme na minutu přesně, tedy bez penalizace.

V cíli máme spotřebu 10,7 kWh/100 km podle palubního počítače a následuje opět načtení hodnot z OBD, podle kterých pořadatelé vyhodnocují spotřebu. Ta nám vychází na 10,75 kWh/100 km, tedy prakticky stejně jako podle palubního počítače. Pořadatelé ovšem počítají spotřebovanou energii na oficiální délku trasy, zatímco my jsme po dvou navigačních chybičkách najeli cca 4 km navíc, což navyšuje celkovou spotřebu.

Nakonec zjišťujeme, že náš výsledek stačil na druhé místo ve skupině E. Nestačili jsme pouze na posádku Jan Říha – Elena Schmidová, která dosáhla spotřeby 9,93 kWh/100 km. Třetí pak dojela posádka Radek Pecák – Klára Pecáková se spotřebou 10,86 kWh/100 km. Téměř všechny Enyaqy se pak spotřebou vešly do 13 kWh/100 km, pouze jeden byl 0,07 kWh/100 km nad touto hranicí.

Vozy Škoda Enyaq dosáhly bezkonkurenčních emisí CO2

Zajímavé pak je srovnání jednotlivých kategorií podle emisí CO2, které pořadatelé u Enyaqů počítají podle energetického mixu. U nejlepší posádky Enyaqu to vyšlo na 54 g/km CO2 (u nás 58,5 g/km CO2) a nejlepším vozem se spalovacím motorem byla v tomto směru Škoda Citigo G-TEC, která vyhrála skupinu C. Posádka ve složení Petr Fiala – Ondřej Doležal, dosáhla spotřeby 2,21 kg/100km (60,5 g/km CO2). Mezi posádkami s vozy poháněnými tradičními palivy si nejlépe vedla dvojice Jiří Pilný – Petr Šíma startující s modelem Citigo 1.0 MPI/44kW, která do cíle dojela s průměrnou spotřebou benzínu 2,89 l na 100 km (67 g/km CO2) a skupinu D vyhrála posádka Tomáš Martinec – David Konečný s vozem Škoda Octavia 2,0 TDI 85 kW, která dosáhla spotřeby 3,15 l/100km (82 g/km CO2).

To krásně ukazuje, že i při současném energetickém mixu rozhodně neplatí, že „elektromobily mají výfuk pouze přesunutý do Prunéřova“. Ze zmíněných vozidel je totiž Škoda Enyaq bezkonkurenčně největší a přesto v emisích CO2 hravě poráží i maličká Citiga, včetně těch na CNG, což je také ekologický pohon. Když se navíc Enyaq částečně nabíjí z přebytků z FVE, reálné emise jsou o to nižší. Závěrem nezbývá než dodat, že i letošní Škoda Economy Run byla povedená a my se těšíme na další ročník. Pokud máte Enyaq, nebo alespoň možnost si jej půjčit, rádi se tam s vámi uvidíme. Jak ukazuje naše posádka, soutěž může jet opravdu kdokoliv a navigátor nemusí být dospělý. A já tam rozhodně nemůžu chybět, protože jsem absolvoval více než třetinu odjetých ročníků a pomalu se blížím k polovině. Budu rád, když do komentářů napíšete, jestli byste tam příště rádi vyrazili.

Technické parametry Škoda Enyaq Coupé iV (2021) 85

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 4 653 × 1 879 × 1 621 mm, 2 001 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: zadní
Výkon210 kW, 286 koní, točivý moment: 310 Nm
Baterie82 kWh (77 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 135 kW, palubní: 11 kW,
SpotřebaKombinovaná: 14,1 kWh / 100 km, dojezd: 570 km
Cena od1 424 900 Kč
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze