Společnost Tesla má velké plány a v nich nechybí spousta nových modelů. Jen se je zatím příliš nedaří realizovat podle harmonogramu – Cybetruck, Semi, Roadster. To však neznamená, že by Elon Musk nehleděl do vzdálenější budoucnosti. A v ní to zřejmě nepůjde bez modelu z opačného konce spektra. Tesla se totiž rychle stává masovou automobilkou a jako taková by měla mít v nabídce i něco pro ty, kteří by chtěli něco menšího a dostupnějšího, než je Model 3 střední třídy s cenou začínající na 1,2 milionu korun. Problém je v tom, že aktuální výrobní kapacity těžce nestíhají uspokojit už současné, rekordní objednávky stávajících modelů a rozšíření nabídky směrem dolů by za současné situace podle insideevs.com nebyl dobrý nápad.
Jenže ani tak to bez dostupnějšího auta v budoucnu nepůjde. Proto se v obvyklých houštinách spekulací kolem americké automobilky už dlouho šíří rychlostí blesku cokoliv, co se tváří jako konkrétní informace o chystaném modelu nižší střední třídy, který by měl stát méně než milion korun. V poslední době ovšem přibývají důvěryhodnější střípky. Elon Musk ve svých obvyklých konkrétně nekonkrétních tweetech dal jasně najevo, že kompaktní model je podle něj dobrý nápad. V tuto chvíli už také víme, že by Tesla takový vůz ráda vyvinula a vyráběla v Číně. A že v tomto směru už podnikla první kroky, konkrétně se pokusila sestavit vývojový tým.
Autocar ovšem přišel s informacemi, které dávají projektu mnohem konkrétnější obrysy. Poukázal na historicky dosud nejúspěšnější prodejní čtvrtletí Tesly a konstatuje, že míří na pozici „přední světové značky elektromobilů“, tváří v tvář tvrdé konkurenci tradičních výrobců. A to díky chystanému kompaktnímu hatchbacku, který by měl zkomplikovat život Volkswagenu ID.3, Nissanu Leaf či Kie e-Niro. To je třída, z níž se opakovaně rekrutují nejprodávanější auta světa a Tesla určitě nebude chtít hrát druhé housle. Automobil prý přijde na trh v roce 2023 a bude to s náskokem nejlevnější Tesla všech dob. Přesto by měla i ona nabídnout skvělou akceleraci a dojezd minimálně 400 km.
Pro Teslu je to obrovská výzva. Inovativní elektrické články typu 4680, které budou zřejmě podmínkou rentability takového projektu, ještě stále nejsou hotové a Panasonic, klíčový partner v jejich vývoji, nedávno zpřetrhal těsná pouta s Teslou, ač s komentářem, že se na jejich vzájemné spolupráci nic nezmění. Do té doby by také měla uvést a ideálně i začít vyrábět hned tři výše zmíněné ambiciózní novinky a uvést do provozu stejný počet nových továren u Berlína, v Texasu a Šanghaji. A přesto bude muset každá Gigafactory jet zřejmě na úplný doraz, aby ten příval Tesla kapacitně zvládla. Elon Musk si nedává malé cíle a díky tomu vybudoval během 13 let z ničeho úspěšnou globální automobilku. Téměř nikdo jiný by takový nápor nezvládl, ale on už opakovaně dokázal nemožné. Těšíme se tedy za dva roky na dvojnásobný počet vyráběných modelů.