Přestupy ve Formuli E: jen Jaguar má jasno, neobsazených je 18 sedaček

Přestupy ve Formuli E: jen Jaguar má jasno, neobsazených je 18 sedaček
Fotografie: Formule E
  • Čeká nás rekordní ročník, co do počtu přestupů
  • Přinejmenším 18 závodních sedaček zůstává bez oficiálního potvrzení
  • Jistou sestavou se může pochlubit jen Jaguar
  • Podívejte se, jak se pod příchody nových automobilek rodí další přestupové bomby

Kromě Jaguaru a poloviny garáže Mahindry je situace na trhu jezdců naprosto otevřená. Tomuto stavu nahrávají i změny na týmové úrovni – vstupují hned dvě nové automobilky. Mnoho dalších stávajících týmů se pro další cyklus označovaný Gen3 spojuje s novými partnery, domlouvají se širokospektrální spolupráce. To všechno předznamenává jediné, budeme svědky doposud nejrozsáhlejších rošád v historii Formule E. Přinášíme stručný přehled již oznámených změn, ale také nejnovější spekulace. Níže můžete porovnat letošní soupisku s tou, která se rýsuje pro ročník nadcházející. Naleznete zde i doprovodný komentář k tomu, jak se aktuální situace u daného týmu či jezdce vyvíjí.

Aktuální soupiska 2021/22

Tým Pilot 1 Pilot 2
Avalanche Andretti Formula E Jake Dennis Oliver Askew
Dragon Penske Autosport Sérgio Sette Camara Antonio Giovinazzi
DS Techeetah Jean-Éric Vergne António Félix da Costa
Envision Racing Robin Frijns Nick Cassidy
Jaguar TCS Racing Mitch Evans Sam Bird
Mahindra Racing Alexander Sims Oliver Rowland
Mercedes EQ Formula E Team Stoffel Vandoorne Nyck de Vries
NIO 333 Formula E Team Oliver Turvey Dan Ticktum
Nissan e.Dams Sébastien Buemi Maxmilian Guenther
Rokit Venturi Racing Edoardo Mortara Lucas di Grassi
TAG Heuer Porsche Formula E Team Pascal Wehrlein André Lotterer

ABT Sportsline (neoficiální označení)

Po roční pauze způsobené odchodem největšího partnera, automobilky Audi, se ABT Sportsline vrací. Za sebou má 7 let zkušeností s elektrickými formulemi. Všechny piloty tak vedení znovu formujícího se týmu velmi dobře zná. Prvním, byť neformálně potvrzeným, pilotem má být Robin Frijns. Jeho kolega se zatím hledá. Ve velké míře zaznívají především dvě jména – Nico Mueller a Lucas di Grassi. Zejména u druhého zmiňovaného je pravděpodobnost o to vyšší, že dříve už pro tým jezdil a vyjel titul.

Avalanche Andretti Formula E

Mimo informaci, že se chystá spolupráce s Porsche zatím příliš mnoho náznaků ohledně jezdecké sestavy není. Zmiňovaný závazek se však týká pouze první poloviny čtyřletého cyklu Gen3. Už nyní se mluví o vstupu Lucid Motors. Tady se spojení s americkou značkou Andretti přímo nabízí.

Andretti Avalanche

DS Penske (neoficiální označení)

Jak už napovídá název, jedná se o sloučené týmy DS Techeetah (bez Techeetah) a Dragon Penske. Ze čtyř sedaček se tak rázem stávají pouze dvě. A o obou už se zdá být rozhodnuto. Své jisté má mít především díky soudržnosti jádra týmu i jeho francouzskému vedení Jean-Éric Vergne. Druhou sedačku nejspíš získá Stoffel Vandoorne. Schopnosti týmu v další sezóně budou monstrózní. Stejně tak ambice.

Envision Racing

Jedno už je jisté. Tým po sezóně opustí hvězda Robin Frijns. Údajně se obě strany nebyly schopné dohodnout na nové smlouvě. Nizozemec posílí ABT Sportsline a u Envisionu budou mít problém najít přinejmenším stejně kvalitní náhradu. Alespoň, co se zkušeností týče. Možnou a diskutovanou náhradou je Sébastien Buemi. Pokud to nevyjde, dá se očekávat, že velké ryby budou rozebrány. Přesto zůstává jedno jméno respektovaného jezdce s velkým potenciálem. Oliver Turvey. U čínského týmu NIO 333 se mu nedostává prostředků, s nimiž by mohl zabojovat o lepší pozice. Jeho loajalita je velká, ale ne nekonečná. Druhého pilota, Nicka Cassidyho, by si měl Envision podle všeho podržet.

Jaguar TCS Racing

Zdejší parta zůstane beze změn. Jak Mitch Evans, tak i Sam Bird jsou pod smlouvami. Zkušené duo je hlavní útočnou zbraní britského týmu. Bude právě tyhle konstanty hlavními proměnnými v boji o titul?

Mahindra Racing

Od doby co odešel Félix Rosenqvist, jakoby šéf týmu Dilbah Gill hledal to správné koření. Výsledkově tým uvadá, z adepta na přední příčky je otloukánek. Restart pod příchodem nové generace aut může být dobrým odrazovým můstkem. Smlouvu pro začátek další éry má jistou Oliver Rowland, ale co Alexander Sims? Bude nahrazen? Zatím taková informace skrze média neprosákla.


NIO 333 Formula E Team

Velká neznámá. Ani jeden z pilotů nejezdí špatně. Pokud by však odešel Turvey za lepším, není mnoho dalších, kteří by podstoupili tuto školu sebemrskačství. Tým získává body jen sporadicky, většinou když se ostatním nedaří. Co bude, to se dá jen těžko předvídat.

Nissan e.Dams

Nissan prochází těžkým obdobím. Před začátkem sezóny tým zastihly finanční problémy, udály se změny v managementu, a to všechno se odráží na výsledcích. Žalostných 12 bodů v týmové soutěži stačí na prozatímní 9. místo. Situace by se v důsledku odkoupení e.Dams měla stabilizovat a otočit k lepšímu. Ovšem zda vzestupu bude přihlížet i Sébastien Buemi, je velkou otázkou. Nejčastěji je spojován s Envision Racing. Ani druhá sedačka není neotřesitelná. Tady si budeme muset počkat na další rozuzlení.

TAG Heurer Porsche Formula E Team

Po velkém odchodu německých automobilek se chvíli spekulovalo, jak moc vážně to Porsche s FE myslí. Všechny přesvědčil až nový podpis zaručující, že ikonickou značku na startu uvidíme minimálně do roku 2026. Do minulé sezóny Porsche výsledkově jen paběrkovalo. V novém ročníku díky spolupráci s Andretti bude mít data hned ze čtyř aut. Očekávání? Titul. S kým na něho dosáhne? To je jasné tak napůl. Logicky se jeví setrvání Pascala Wehrleina. Naopak opustit současný tým má André Lotterer, který se pokusí vyhrát Le Mans. Přijít by měl naopak mistr světa ze 6. sezóny António Félix da Costa.

McLaren (neoficiální označení)

Budoucí bývalý Mercedes. Tým se silnou základnou a hlavně se zkušenostmi, které získá od Mercedesu, potažmo HWA Racelab. Přestupem Vandoorna k DS Penske se uvolnilo přinejmenším jedno místo. McLaren si už vyhlédl náhradu, kterou by se měl stát René Rast. Že se jedná o poněkud překvapivé jméno? Bezesporu. Jenže to stejné platilo i v době, kdy u Audi nahrazoval výtržníka Daniela Abta. Nakonec Rast zastínil i stálici di Grassiho. Velká neznámá je i aktuální šampion Nyck de Vries. Jemu se nabídky v poslední době jen hrnou. Možný je odchod i do F1, odkud přichází laso z Williamsu. V případě jeho odchodu prý McLaren jedná s celou řadou pilotů. Mezi vyvolenými jsou Sérgio Sette Camara, Jake Dennis, Maximilian Guenther a Oliver Turvey.

Maserati (neoficiální označení)

Další z nováčků na startovním roštu, jenž vznikne převzetím stávajícího týmu jako v případě McLarenu. Značka s trojzubcem ve znaku pohltí Rokit Venturi. Za něho závodí Lucas di Grassi a Edoardo Mortara. S ohledem na rodokmen formujícího se týmu je asi jasné, že jeden půjde z kola ven. I to, který z dvojice. Jedno místo totiž takřka na 100 procent zabere Antonio Giovinazzi. Je to stejný příběh jako v případě DS Penske a Jeana–Érica Vergne. To druhé by mělo zůstat rezervované pro Edoarda Mortaru, napůl Itala. Padokem se zároveň nese zpráva, že di Grassi má již podepsanou smlouvu jinde. Samotné by nás zajímalo kde?

Soupiska 2022/23

Tým Pilot 1 Pilot 2
ABT Sportsline Robin Frijns Lucas di Grassi ?
Avalanche Andretti Formula E Jake Dennis Oliver Askew
DS Penske Jean-Éric Vergne Stoffel Vandoorne ?
Envision Racing Oliver Turvey ? Nick Cassidy
Jaguar TCS Racing Mitch Evans Sam Bird
Mahindra Racing Alexander Sims ? Oliver Rowland
NIO 333 Formula E Team ? Dan Ticktum
Nissan e.Dams Sébastien Buemi Maxmilian Guenther
TAG Heuer Porsche Formula E Team Pascal Wehrlein António Félix da Costa
McLaren (Mercedes) René Rast Nyck de Vries ?
Maserati (Venturi) Antonio Giovinazzi Edoardo Mortara ?

Červeně – přestup / příchod
Otazník – oficiálně nepotvrzeno

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze